Popup-butiker ny trend i centrum

Bild: YLE / Antonia Stackelberg

Popup-butiker blir ett allt vanligare inslag i Helsingfors gatubild. Den nya marknadsföringstrenden kommer från New York och väcker stort intresse bland helingforsbor.

Så kallade popup-butiker dyker upp vid varje gatuhörn i Helsingfors. Företagare som vill marknadsföra sin produkt hyr en affärslokal för en kort tidsperiod. Under denna tid ordnas det olika evenemang i butiken för att främja varumärket. Det här är ett nytt marknadsföringssätt som uppstått i New York och London på 2000-talet.

Joni Malmi har klädaffären Makia vid Skillnaden. Malmi har hyrt lokalen på Skillnaden för en månad framåt. Hittils har popup-butiken på Skillnaden väckt stort intresse bland stadsborna. För Malmi betyder det ett överraskande stort uppsving i ekonomi för den här månaden.

Popup-trenden kan utnyttjas av vilken som helst företagare som har något till salu säger Malmi. Det är svårt att uppskatta hur många popup-butiker det finns i Helsingfors just nu men antalet ligger antagligen omkring tio stycken gissar Malmi.

Helt nya affärer öppnar också

Samtidigt som popup-trenden sprider ut sig i Helsingfors finns det också ett stort behov bland många företagare att öppna egen affär som gärna får finnas under en längre tid. Typiskt för nya butiker är att det är specialiserade på något - t.ex. närodlad mat, ekologiska kläder eller miljövänliga tvättmedel för städning. Det här har väckt stort intresse bland helsingforsbor.

Etisk handel är också en växande trend i huvudstadsregionen och nu börjar allt fler företagare i huvudstadsregionen utnyttja den här trenden och låter den påverka utbudet. Nomad-butiken i helsingfors är en av dem. Här säljs nya märken som inte tidigare funnits i Finland. Kläderna och väskorna kommer bland annat från Indien och Afrikanska länder.


(Av Johannes Tabermann)

Publicerad