EU: Hangö hamn är viktig

Fartyg i östra hamnen i Hangö.
Fartyg i östra hamnen i Hangö. Bild: YLE/Malin Valtonen

Hangö hamn hör till de särskilt viktiga hamnarna i Finland.
Det har EU-kommissionen slagit fast.

EU-kommissionen har fastställt ett så kallat stamnät och täckande nät för Finland. Hangö är med i det täckande nätsystemet.

Det här är goda nyheter för hamnen, säger ordföranden för direktionen för Hangö hamn Stig Sundberg från SFP.
- Det är positivt att vi är med i ett sådant här nät som är synnerligen viktigt också för att kunna dirigera trafiken till vissa speciella hamnar som har specialiserat sig.

Fjorton viktigaste hamnarna

De fjorton hamnar som enligt EU är särskilt viktiga i Finland är - förutom Hangö - Kemi, Uleåborg, Brahestad, Karleby, Jakobstad, Kaskö, Björneborg, Raumo, Nådendal, Åbo, Helsingfors, Sköldvik och Fredrikshamn-Kotka. På Åland finns därtill Mariehamn och Eckerö.

Hangö hamn nionde störst

Inom rorotrafiken är Hangö i dag tredje störst i Finland. Ser man på den mängd varor som fraktas via Hangö hamn genom importen och exporten tillsammans är Hangö den nionde största hamnen i Finland.

Kommande nya miljökrav från EU:s sida är nog i sig oroande, enligt Stig Sundberg, men han ser ändå ljust på möjligheterna för Hangö hamn att klara sig på sikt.

Rapport: Stäng många hamnar

En färsk rapport från Näringslivets delegation drar slutsatsen att de flesta finländska hamnar med utrikeshandel borde stänga, eftersom överkapaciteten är enorm i det finländska hamnnätet.
Stäng omkring 40 hamnar och bevara ungefär tio, är budskapet.
Framöver kommer sjötransporterna till och genom Finland att minska drastiskt, enligt rapporten.

Kostnaderna stiger

För oljan är dyr och EU:s svavdeldirektiv - som kräver att svavelhalten i bränslet i fartygstrafiken över Östersjön senast år 2015 ska vara maximalt 0,1 procent - gör att de årliga kostnaderna för sjöfrakten i Finlands utrikeshandel stiger med över 800 miljoner euro. Dessutom kommer sjöhandelstransporterna till och från Ryssland senast år 2020 att i huvudsak löpa direkt genom de ryska hamnarna.

Ingå på 13.e plats

I Västnyland finns industrihamnar i Koverhar, Lappvik, Skuru, Ingå och Kantvik. Jämför man den totala utrikes godstrafiken i de här hamnarna med de totalt omkring 50 hamnarna med utrikesfrakt i Finland, hör Lappvik och Skuru till de mindre hamnarna. Ser man på den totala godtrafiken i fjol, är Ingå på 13.e plats med sina närmare 1,7 miljoner ton och Koverhar på 17.e plats med sina drygt 1,2 miljoner ton. Kantvik är på 21.a plats.

Hangö är oftast med på listan

Hamndirektör Paavo Lyytikäinen i Hangö hamn berättar att EU-kommissionen två gånger per år uppdaterar listan med särskilt viktiga hamnar. I allmänhet har Hangö varit med på listan. Dessutom ska den finländska regeringen snart säga sitt.
- Den senaste sanningen kommer inom kort, då regeringen kommer med sin trafikpolitiska bedömning.


(Av Robin Lindberg)