Hoppa till huvudinnehåll

EU: Hangö hamn är viktig

Fartyg i östra hamnen i Hangö. Bild: YLE/Malin Valtonen

Hangö hamn hör till de särskilt viktiga hamnarna i Finland.
Det har EU-kommissionen slagit fast.

EU-kommissionen har fastställt ett så kallat stamnät och täckande nät för Finland. Hangö är med i det täckande nätsystemet.

Det här är goda nyheter för hamnen, säger ordföranden för direktionen för Hangö hamn Stig Sundberg från SFP.
- Det är positivt att vi är med i ett sådant här nät som är synnerligen viktigt också för att kunna dirigera trafiken till vissa speciella hamnar som har specialiserat sig.

Fjorton viktigaste hamnarna

De fjorton hamnar som enligt EU är särskilt viktiga i Finland är - förutom Hangö - Kemi, Uleåborg, Brahestad, Karleby, Jakobstad, Kaskö, Björneborg, Raumo, Nådendal, Åbo, Helsingfors, Sköldvik och Fredrikshamn-Kotka. På Åland finns därtill Mariehamn och Eckerö.

Hangö hamn nionde störst

Inom rorotrafiken är Hangö i dag tredje störst i Finland. Ser man på den mängd varor som fraktas via Hangö hamn genom importen och exporten tillsammans är Hangö den nionde största hamnen i Finland.

Kommande nya miljökrav från EU:s sida är nog i sig oroande, enligt Stig Sundberg, men han ser ändå ljust på möjligheterna för Hangö hamn att klara sig på sikt.

Rapport: Stäng många hamnar

En färsk rapport från Näringslivets delegation drar slutsatsen att de flesta finländska hamnar med utrikeshandel borde stänga, eftersom överkapaciteten är enorm i det finländska hamnnätet.
Stäng omkring 40 hamnar och bevara ungefär tio, är budskapet.
Framöver kommer sjötransporterna till och genom Finland att minska drastiskt, enligt rapporten.

Kostnaderna stiger

För oljan är dyr och EU:s svavdeldirektiv - som kräver att svavelhalten i bränslet i fartygstrafiken över Östersjön senast år 2015 ska vara maximalt 0,1 procent - gör att de årliga kostnaderna för sjöfrakten i Finlands utrikeshandel stiger med över 800 miljoner euro. Dessutom kommer sjöhandelstransporterna till och från Ryssland senast år 2020 att i huvudsak löpa direkt genom de ryska hamnarna.

Ingå på 13.e plats

I Västnyland finns industrihamnar i Koverhar, Lappvik, Skuru, Ingå och Kantvik. Jämför man den totala utrikes godstrafiken i de här hamnarna med de totalt omkring 50 hamnarna med utrikesfrakt i Finland, hör Lappvik och Skuru till de mindre hamnarna. Ser man på den totala godtrafiken i fjol, är Ingå på 13.e plats med sina närmare 1,7 miljoner ton och Koverhar på 17.e plats med sina drygt 1,2 miljoner ton. Kantvik är på 21.a plats.

Hangö är oftast med på listan

Hamndirektör Paavo Lyytikäinen i Hangö hamn berättar att EU-kommissionen två gånger per år uppdaterar listan med särskilt viktiga hamnar. I allmänhet har Hangö varit med på listan. Dessutom ska den finländska regeringen snart säga sitt.
- Den senaste sanningen kommer inom kort, då regeringen kommer med sin trafikpolitiska bedömning.


(Av Robin Lindberg)

Kommentarer

  • Privata vårdbolag expanderar inför vårdreformen

    Folkhälsan har fått köpanbud av olika aktörer.

    De stora privata vårdbolagen etablerar sig i allt snabbare takt på olika orter inför vårdreformen. Flera vårdbolag har bland annat visat intresse för att köpa upp Folkhälsans verksamhet.

  • Många moln på böndernas himmel

    Ekonomin allt kärvare.

    Vårbruket börjar nu vara i full gång - sådden är lite senare än i fjol men i år sår man nästan samtidigt i både österbotten och Nyland. Men låga producentpriser och försenade stödutbetalningar gör livet svårt för lantbrukarna.

  • Rose har varit fostermamma till 15 barn – de är alla våra hjärtebarn

    Rose och hennes man har under åren tagit emot 15 fosterbarn.

    När Rose och Reima Raitio inte kunde få biologiska barn bestämde de sig för att ta emot ett fosterbarn. Paret har nu fyra döttrar och under åren har det bott 15 fosterbarn hemma hos paret i Pargas. Rose får på Mors dag ta emot Finlands vita ros.

  • Akutvårdaren tipsar: Så förbereder du dig för en förlossning i bilen

    "Först och främst ska man ringa barnmorskan."

    Då det kan bli allt vanligare att man inte hinner till sjukhuset förrän förlossningen börjar kan det vara bra att veta hur man ska förbereda sig. Akutvårdare Minna Seppälä har varit med om det två gånger och kan berätta vad man ska göra.

Läs också

  • Många moln på böndernas himmel

    Ekonomin allt kärvare.

    Vårbruket börjar nu vara i full gång - sådden är lite senare än i fjol men i år sår man nästan samtidigt i både österbotten och Nyland. Men låga producentpriser och försenade stödutbetalningar gör livet svårt för lantbrukarna.

  • Rose har varit fostermamma till 15 barn – de är alla våra hjärtebarn

    Rose och hennes man har under åren tagit emot 15 fosterbarn.

    När Rose och Reima Raitio inte kunde få biologiska barn bestämde de sig för att ta emot ett fosterbarn. Paret har nu fyra döttrar och under åren har det bott 15 fosterbarn hemma hos paret i Pargas. Rose får på Mors dag ta emot Finlands vita ros.

  • Vill du sommarprata i år?

    Succén med Lyssnarnas sommarpratare fortsätter.

    Vill du bli en av Vegas sommarpratare? Du behöver inte vara känd, tvärtom är det en klar fördel om du är en riktig doldis. Huvudsaken är att du har en historia att berätta - ju intressantare berättelse, desto större är chansen att du blir Lyssnarnas sommarpratare 2016.

Nyligen publicerat

  • Privata vårdbolag expanderar inför vårdreformen

    Folkhälsan har fått köpanbud av olika aktörer.

    De stora privata vårdbolagen etablerar sig i allt snabbare takt på olika orter inför vårdreformen. Flera vårdbolag har bland annat visat intresse för att köpa upp Folkhälsans verksamhet.

  • Lek och stoj har flyttat in på Ekåsen

    Mäntykotos barn huserar numera i den gamla stenbyggnaden.

    På platsen Mäntykoto daghem tidigare fanns finns bara en tom tomt kvar. Barn och daghemspersonal fick istället flytta till Ekåsens område där det råkade finnas lediga lokaler.

  • Raseborg nagelfar tågrapporter - kustbanan bästa satsningen

    Vänder på argumenten i tidigare rapporter.

    Raseborgs stad vänder på argumenten i tidigare rapporter som lyfter fram förträffligheten med en snabb tågbana mellan Helsingfors och Åbo. Raseborg använder siffrorna i rapporterna för att i stället visa hur kostnadseffektiv en satsning på kustbanan skulle vara jämfört med den snabba tågbanan. Staden presenterade sina siffror för statliga tjänstemän på onsdagen (4.5).