Bilhjälp för hjälplösa 1: Däcksbyte

Däckbyte på djupet:

Att byta däck bör varje bilägare kunna, vare sej man själv byter till
sommar/vinterdäck eller för jobbet till en ringfirma. Och det är bara för
att man inte ska bli ställd mot väggen ifall man får punktering under någon
bilfärd.

Om man råkar få punktering så ska man under inga omständigheter fortsätta att köra fast man skulle snigla sej fram försiktig. Orsaken är att man
förstör däcket som annars skulle kunna lagas och i värsta fall blir också
fälgen förstörd då den hackar mot vägytan. Det är att skaffa sej onödiga
utgifter i ren dumhet.

Kolla slitningar på bromsskivorna

Saker man bör minnas vid hjulbyten är:

1. Specialmuttrar

En del fälgar har specialmuttrar eller bultar som är anpassade just bara för den fälgtypen. Då ska man inte använda vilka muttrar/bultar som helst, typ den andra hjulseriens som kanske är av en helt annan fälgsort, utan de som hör till den "rätta" fälgserien.

Skruva upp varannan mutter i taget

En annan sak som jag som besiktningsman stöter på med jämna mellanrum är att det finns folk som skruvar fast hjulmuttrarna fel väg. Den koniska sidan ska alltid vara mot fälgen för den styr fälgen på rätt plats på hjulnavet. Annars är risken stor att hjulet helt enkelt "hoppar" då man kör plus att fälgen kan förstöras. Är man osäker kan man gott och väl kila in till en ringfirma eller verkstad och fråga om man har gjort rätt.

2. Däcktryck

En väldigt stor del av bilarna på våra vägar kör med för lågt däcktryck. Bilarna har blivit tyngre under årens lopp och det kräver högre däcktryck. Dessutom kräver många utav dessa lågprofilsdäck ett högre tryck för att sitta bra på fälgen och fungera rätt.

Rekommendationerna i bilarnas handböcker är oftast i lägre laget för det är frågan om en kompromiss för olika körning, last, vägförhållande, underlag
mm. En grov, gyllne regel är att ha däcktrycket mellan 2,2-3 bar.

Börjar däcket slitas mera på mitten så har däcktrycket med största
sannolikhet varit för lågt, d v s att mitten på slitbanan "slängs ut" mera
än den övriga delen av däcket.

Vissa lågprofilsdäck kräver t o m 3,5 bars däcktryck och på en buss eller
lastbil kan du ha 8-9 bars tryck, alltså 8-9 gånger högre än atmosfärstrycket. Ni kan tänka er att det är en ganska stor kraft då ett sånt däck exploderar.
Jag har råkat ut för det då ett framhjul på en buss jag körde i 80 knyck gav
upp. Det var ett under att vägen räckte till.

Spänn ordentligt

3. Smörja och tvätta

Kom ihåg att smörja gängorna på pinnbultarna/hjulbultarna och försök hålla dem rena från övrig smuts så håller gängorna mycket bättre och hjulet
lossnar inte lika lätt. Vissa lättmetall/aluminiumfälgar kräver en viss
efterspänning/kontroll för att sitta fast ordenligt, men konstigt nog är det
inte ovanligt att folk spänner hjulen för hårt så både fälg och
hjulbult/muttergängor blir förstörda. Men hellre lite för hårt än för
löst.

Däcken/hjulen ska sedan förvaras mörkt (inget solljus) och svalt för att må bäst under förvaringen och kom ihåg att tvätta av dem före förvaring, både fälg och däck. Vinterdäcken håller betydligt längre och har bättre fäste en längre tid om bemödar sej att tvätta av slitbanan även 2-3 gånger under
vinteranvändningen med ordentligt biltvättmedel och helst högtryckstvätt.

Att plocka bort alla små stenar och sand ur däcket är också hemåt men ett ganska drygt jobb och det har en tendens att kännas i händerna efteråt. Men helt beroende på hur länge du vill att däcket ska hållas bra, förr eller
senare är det ändå slutkört.

Följ med hur däcket slits

Ifall det skakar i ratten då du kör, ibland bara i vissa hastigheter och
ibland kan det öka med farten, kolla till en början att fälgarna är rena,
främst på insidan. Det kan ha samlats lera, sand, snö och annat onödigt på
fälgens insida som är mycket ojämnt fördelat på fälgen och det skapar lätt
obalans i hjulen vilket känns oftast i ratten, men även hela bilen kan börja
smått vibrera. Som sagt tvätta av fälgar och däck ordentligt.

Om det inte hjälper, åk till en ringfirma och be dem kolla upp hjulen och
balansera om dem ifall däcken ännu är i bra skick. Det kan hända att någon
däckstomme gått sönder och då är det bara nytt gummi som gäller. Spårdjupet på sommardäcken ska vara minst 1,6 mm men redan vid 2,5-3 mm börjar det vara ide att byta till bättre. Motsvarande för vinterdäcken är 3,0 mm men vid 4-5 mm börjar bästa förbrukningsdatumet vara på slutrakan.

Lycka till i däckdjungeln nu i hjuletider!
BilCalle Weiner

Fixad