Lovisaelevers dåliga betyg bekymrar rektorer

Rektor Jan Lindh. Arkivbild. Bild: Yle/Antti Haanpää

Högstadie-elevernas dåliga betyg oroar rektorerna i Lovisa.
Endast hälften av eleverna har tillräckligt högt medeltal för att komma in i gymnasiet,
skriver tidningen Östra Nyland.

Den rekommenderade gränsen för antagning till gymnasiet är 7.

Gymnasierektor Jan Lindh kan inte peka på vad de allt sämre betygen beror på.
Det kan vara elevklientelet, undervisningsmetoderna eller kriterierna för hur eleverna bedöms.

Rektorn för Lovisanejdens högstadium, Joan Hafrén,
tror att en förklaring kan vara motivationsproblem.

Skolan har många elever som vill börja i yrkesutbildning.
De här upplever felaktigt att betyget inte har någon betydelse.

I Strömborgska högstadiet i Borgå har ungefär 60 procent av eleverna medeltalet 7 eller högre,
skriver Östra Nyland.

Publicerad . Uppdaterad

Kommentarer

Inlagt av Bosse (ej verifierad)

Det är beklämmande att läsa rektorernas utspel här. Det är ett tydligt nödrop och det värsta är att det måste maskeras genom ord som "klientel, undervisningsmetoder och bedömning". Jag påstår att det handlar om att eleverna under sin skoltid inte "lärt sig att lära", dvs att det är roligt med att lära sig och utforska ny kunskap. När man sedan kommer till nian finns är det för sent att för egen del hitta idén och poängen med skolan. Vems är felet? Utan tvivel ligger största ansvaret i hemmen. Studie efter studie visar att sannolikheten för goda prestationer i skolan "nedärvs" i familjen och släkten. Men det handlar inte om gener utan om att föräldrar ger lusten och stödet till lärandet i hemmet till sina barn. När detta inte sker är det inte lärarna och skolan som ska förebrå sig. Det lärarna här påtalar är ett större problem, ett problem i familjelivet i det östnyländska samhället.

(...och jag är INTE lärare!)

Inlagt av Hesabo (ej verifierad)

Lärarna skall klä sig som vuxna auktoritärer, inte som eleverna,lärarna skall vara lärare inte kompisar med eleverna, eleverna skall belönas och fördömmas rättvist och genast,lärarna skall under lediga somrar förbättra föreläsningarna så att de är intressanta..eleven skall se nyttan inte nöjet..skolan är en arbetsplats inte dagisplats.

Inlagt av Förälder (ej verifierad)

Det stämmer att eleverna i många fall inte har lärt sig att glädjas åt lärandet, men det beror inte nödvändigtvis på hemmen. En stor bov i dramat är studiehandledningen, vars uppdrag tydligen är att rekrytera folk till yrkesskolorna. Det är svårt t.o.m. för välutbildade föräldrar som inget annat vill än stöda sina barns skolgång att motivera intelligenta, men skoltrötta tonårspojkar att satsa på skolan, om budskapet från skolan är att det räcker att man får ett avgångsbetyg och kommer in på ÖNY.

Inlagt av Janne (ej verifierad)

Det stämmer givetvis att ett stort ansvar (det största) ligger hos föräldrarna. Jag är dock illa rädd, att de svenskspråkiga skolorna inte nödvändigtvis har så bra lärarmaterial som de borde ha. Man bör givetvis inte generalisera, men jag tycker att man borde mycket kritiskt granska vilken nivå lärarna har i skolorna.

Lärarnas arbete är så viktigt, att man borde ha en ständig fortsatt utbildning. Efter att läsåret tagit slut, kunde alla lärare vidareutbildas i några veckors tid. Det skulle gynna eleverna (och därigenom alla andra också) att man koncentrerade sig på utvecklandet av lärarnas färdigheter, fastän det skulle leda till att lärarnas semestrar skulle bli lite kortare.