Livlig debatt om förtursrätten till färjorna i skärgården

Färjkö vid Lillmälö, Pargas
Färjkö vid Lillmälö, Pargas Bild: Yle/ Niclas Lundqvist

Diskussionen om vem som ska ha förtur till landsvägsfärjor i skärgården går het här på Yles webbplats. NTM-centralens förslag att inte längre låta Houtskärs- och Norrskatabor få förtur på färjorna har delat upp debattörerna i två läger.

Skärgårdsbor skjuter ner förslaget att dra in förtursrätten medan andra tycker att det låter rimligt att vanligt folk ska vänta på sin tur.

En som vill minska antalet förtursskyltar konstaterar att man inte heller har förtur under rusningstrafik i städerna: Vart har skärgårdsborna så bråttom?

- Nej skärgårdsborna har inte bråttom, det är stugfolket som med våld ska först i färjkön, kontrar en.

- Vägarna i Helsingfors är dessutom öppna dygnet runt medan vissa färjor i skärgården faktiskt slutar gå vid ett visst klockslag, kontrar en annan.

Långa arbetsresor från skärgården

Webbdebattörer som är bosatta i skärgården vittnar om 6 timmars arbetsresor enkel väg och betonar att de måste få röra sig fritt och ha förtur.

- Men det är ens eget val att bo i skärgården och då måste man acceptera villkoren, påpekar en.

- Jamen det är vi skärgårdsbor som gör skärgården levande också för er fritidsboende, lyder försvaret.

Dags för fast förbindelse?

Förslagen och kommentarerna på webben är många, men någon entydig ny lösning på förtursproblematiken verkar inte finnas. Några önskar i stället att man nu slutar ställa ortsbor och fritidsboende mot varann. I stället bör alla jobba för det alla vill, ha en levande skärgård, konstaterar en webbdebattör. Grundproblemet är ändå att staten ger för lite pengar till färjetrafiken, menar många.

- Ifall färjorna gick oftare eller om det fanns en fast förbindelse skulle många problem vara ur värden.

Diskutera förtursrätten längre ner på sidan!

Färjrally redan 1968

I Yles Arkiv hittar du material från år 1968. Också då var det bråttom att hinna till färjorna på Skärgårdsvägen, så fenomenet är inte alls nytt. I Arkivet kan du också dela med dig av dina färjminnen. Till Arkivet!

Pargas stad vill ha kvar förtursrätten

I Pargas anser man att förslaget att dra in förturen för Norrskata- och Houtskärsbor är dåligt och fortsätter kämpa för skärgårdsbornas rättigheter.

Trafikchef Christjan Brander hoppas att NTM-centralen är villig att tänka om.

- Det låter väldigt illa i mina öron eftersom man vill begränsa det för dem som bor där ute. Det är ju det viktigaste att de som bor längst ute ska ha den här möjligheten. Det får man inte begränsa.

- Det är i och för sig naturligt att man utvärderar system och ser hur man kan göra det bättre och smidigare, men om man är ute efter att begränsa och göra det svårare för skärgårdsborna att röra sig så är vi från stadens sida emot det, fortsätter Brander.

Inte heller Johan Broos, som är ordförande för närservicenämnden i Nagu, tänder på förslaget. Han hoppas att NTM-centralen lyssnar på kommunernas åsikter och ändrar sig.

- Jag skulle vara väldigt försiktig med att ändra någonting. Det enda riktigt stora problemet vi har är att färjkapaciteten är för liten, det är ett faktum.

- Förtursrätten är inget stort problem, den fungerar ganska bra som det är i dag. Jag är rädd för att om man nu ändrar på den så är det enda man åstadkommer att man får en sämre situation, i synnerhet ur skärgårdens synvinkel, säger Broos.

Trafikdirektör Timo Vähämaa på NTM-centralen säger att antalet förtursrätter har blivit för stort, och att man nu måste se till att ge rätten endast till dem som verkligen behöver den.

Christer Mattsson anser att skärgårsdborna måste prioriteras, men han håller med om att det är för många som har fått förtursrätt:

- Man ser många okända ansikten som har röda skyltar. De som bor i skärgården ska i första hand få förtursrätt. De som kör ut varor och liknande behöver också den men framför allt ortsborna.

Närbild på Yle Fem söndagen den 20 maj kl. 19.55 handlar om förtursrätten i skärgården.

Publicerad . Uppdaterad

Kommentarer

Inlagt av Sommargäst (ej verifierad)

Klart skäriborna ska få ha skyltarna, ingen diskussion! Men begränsa sommargästerna med släpvagn till natt-turerna då får man många fler bilar under rusningstid!

Inlagt av KjW (ej verifierad)

Tänk... att NMT-centraln vet bäst, vem som har behov av förtur på skärgårdsfärjorna...

Inlagt av Sture Sjöberg// (ej verifierad)

Jag tillhör tydligen den mest hatade folkgruppen i skärgårdens färjetrafik!

Jag är en uppkäftig ´"sommargäst", en fritidsboende på Rosala med en jalig attityd!
Och dessutom trafikerar jag Aura med flera svenskregistrerade bilar och släpvagnar!
Alltså jag står längst ner i näringskedjan, eller längst bak i kön av dom som har rätt att utnyttja fördelarna med Aura!

Om man ser mig ur dom fast boendes horisont (som ju oftast inte sträcker sig så värst mycket längre än till den egna skärgården när det gäller en väl fungerande färjetrafik!)
Och med det menar jag att man inte vill ta till sig uppgifter om hur färjetrafik ser ut på andra ställen!
Jag känner endast till ett ställe i Sverige där man har problem i färjetrafiken och det är mellan Gotland och Fårö – gissa varför? Jo dom fast boende krävde förtursrätt och med dom utfärdade till ”behövande” så började genast striderna i kön till färjan, just pga. missbruket!

Ett exempel från lastningen av Aura från sensommaren i fjol:

Jag kom till Kasnäs två timmar innan Aura skulle avgå, jag stod därför först i kön.
Under det att jag avnjöt en munk och kaffe på caféet så växte kön rejält med förtursbilar!
Det var ett fåtal med röda förtursskyltar men många "yrkes bilar" och lastbilar - lejonparten av dom saknade helt förtursskyltar.
Vid lastningen så uppstod det faktum att jag fick köra ombord som sista bil men min släpvagn såg ut att bli hängande på luckan!
Jag räddades då av Kaptenen på Aura som kom ner och domderade lite, vissa bilar måste omrangeras och okvädena haglade på finska om att finska bilar även hade förtur före svenska- släpvagnar skall förbjudas mm! Jag kom med men ett par bilar kom i sista minuten och utan förtursskyltar så blev dom kvar i Kasnäs!

Jag tycker givetvis att fast boende skall ha förtur på Aura så länge NMT centralen inte tillåter skillnader i trafiktätheten i hög eller lågsäsong, och att uppstår det plötsliga köer så skall inte fastslagna budgetbestämmelser styra om och när färjorna skall gå extra turer eller att/om tidtabellerna måste tätas under vissa perioder i vissa säsonger!

Förturssystemet i sig är ju redan en bekännelse om att det är något som är konstant underdimensionerat och otillräckligt planlagt i färjetrafiken!
Vid högsäsong så måste det finnas flexibilitet i trafiken och i tidtabellerna så att ingen skall behöva vänta i mer än en timme!

Nyttjas färjetrafiken på rätt sätt så behöver ingen mygla med förtursrätter eller komma ut till sitt fritidboende i bygg, el eller rörmokarbilar, eller i bilar registrerade för yrkestrafik!

Just my two cents

Inlagt av MA (ej verifierad)

Houtskärs- och Norrskatabor ska absolut ha förtur, i övrigt tycker jag att kontrollen borde skärpas betydligt, man ska verkligen ha bra orsak att få förtur. Hur många av dem som åker Prostvik-Pargas på söndag kväll, och använder sej av förkörsfilen, är på väg hem från stugan? Många misstänker jag.

Inlagt av Rött skärgårds kort (ej verifierad)

De fast bosatta i den åländska skärgården som redan har rött märke i rutan, borde ha förtur för att nå den enda avgången från Korpo Galtby. Med 5-6h resetid hem känns är det destruktivt att leta efter nattlogi när man blivit efter 3-4 färjor i köerna vid Lillmölö och Pärnäs.

Alternativet att göra en rövare i förkörskön med hot om böter är då ett bättre alternativ.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Inte har man förtur i städerna heller. När trafiken grötar till sig väntar alla i tur och ordning, oberonde var de bor och vart de har bråttom. Har man en tid att passa tar man i beaktande trafikstockningar (man känner till dem i förväg, och i rusningstrafik startar man tidigare).

Trafikplaneringen borde sedan utgå ifrån att se till att trafiken löper så att köer inte bildas. Att man inte fixat trafiken och löpa för alla, leder sedan till behov av dåliga system med röda lappar etc. Då har man redan erkännt att man inte har en fungerande trafiklösning. Till sist är man i ett läge där man nu närmar sig, behovet för den mer kritiska trafiken (röda lappar) börjar redan tidvis överstiga kapaciteten att sköta trafiken. Till näst måste man väl börja dela ut olika viktiga lappar och skapa flere olika klassers förturer. Lite som på flygen, 1:a klass, businessklass, ekonomiklass.

Tänk om man istället satt in broar och eller tillräckligt med färjor vid rusningstrafik.

Inlagt av öst (ej verifierad)

Bra skrivet! I städerna väntar alla på sin tur. Märkligt att skärgårdsborna har så brått hela tiden... kanske dom tror sig vara ett bättre folk som kräver förmåner? Man blir lika förbannad varje gång som man ser pensionärer och hemmafruar glida omkring med röda skyltar.

Inlagt av Johannes Laxell (ej verifierad)

Kanske ändå litet skillnad om det är stockning på Tusbyleden eller om man är på väg till Mossala och blir på land i Pargas... Det finns barta en väg till t.ex Houtskär men säkert tio till Esbo...

Inlagt av S G (ej verifierad)

Men inte kan man ju jämföra trafikstockningar i stan med färjköer. Färjköer är timslånga. I stan är köerna inte så långa. Och i stan kan du välja en annan väg med mindre stockning. I skärgården finns det bara en landsväg.

Jag tycker tanken om olika förtursskyltar låter vettig. Eller så nån form av tidsbegränsning.
För det är ju galet om personer utan förtur först väntar i en timme på färjan - och sedan måste vänta en timme till pga att filen med förkörsrätter blev proppfull och förtursbilarna fyllde färjan.

Inlagt av svart bmw (ej verifierad)

Att skäribor sku ha bråttom? Knappast, mest brådis har nog stugfolket, med våld ska man först i kön och kommer man inte dit så lägger man helt sonika sin kärra i förtursfilen. Skärp övervakningen och missbrukare borde portas från färjorna. Dessutom så vet äkta skäribor när stugfolket kommer så dom undviker färjorna vid dessa tider.

Inlagt av houtskärsbo (ej verifierad)

nog är det dags att ta en titt på hur man beviljar dessa röda lappar tag bort alla som inte bor i skärgården och bevilja åt dem som verkligen bor i skärgården så tror jag de minskar en hel del

Inlagt av Ami Ahlgren Korpo (ej verifierad)

Att jämföra köer i Helsingfors med färjköer vid färjorna känns långsökt , vägarna i Hesa är öppna dygnet runt men färjorna slutar gå vid ett visst klockslag. Att de skulle köra mera turer känns inte helt fel men så länge det är som det är behövs förturer. Speciellt Houtskärs , Norrskata och holmbor som skall passa förbindelsebåtarnas tidtabeller måste ha dessa röda förturslappar ännu tills systemet är ett annat.
Hemmafruar som glider runt med sina röda lappar? Hmmm... Skulle jag räknas dit då om jag hade en sån lapp ? (har inte ansökt ,inte ännu i alla fall) Jag jobbar hemma (altså hemmafru då ?) Har uthyrningsstugor och Bed och Breakfast . Jag räknar nog faktiskt att jag jobbar ,eftersom jag /vi har ett företag .
Sedan hoppas jag att alla som har starka åsikter i frågan (helst alla som har en åsikt) skulle våga gå ut med sitt namn .Har man en åsikt skall man väl våga stå för den med sitt namn . Tack för mej

Inlagt av Tapani (ej verifierad)

Visst är det OK med förtur för Särgårdsborna, förutsatt förstås att Helsingorsborna har förtur i spårvagnarna mot Särgårdsborna. Samma lagar ska det vara i hela landet.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

När man sitter i en kö i stan så slipper man nog inte och ta någon annan väg, och de är oftast även stockade. Och tänk om man är på väg till färjan då? Borde man inte få förtur i stan då också, så att man kan köra förbi i bussköerna för att hinna till färjan.

En trafikstockning i hesa kan nog lätt ta en timme, alltså lika mycket som en normal färjkö vid veckoslutsrusning.

Och till Houtskär kommer man ju två vägar nu på sommaren... för annors skulle det ju inte kunna vara en ringväg.

Bäst är ändå om trafikstockningar bör försöka undvikas genom trafikplanering, inte genom att planera trafikstockningar och dela ut förtur.

Dessutom kunde ni ju nog tänka på att även en stadsbo är på väg hem åt ena hållet, alltså presis samma behov som skärgårdsborna har då de skall hem till skärgården.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

En riktig skäribo jobbar och bor i skärgården, och gör dessutom sina inköp i de lokala butikerna. Till staden far man planerat efter specialsaker, och de resorna planeras enligt när man vet att det inte är rusningstrafik. En riktig skäribo behöver alltså inte förtur.

Sedan har vi pendlarna, de som bor i skärin och jobbar i stan. De är inte riktiga skäribor, för de har sin inkomst på annat håll. Dessa är de som har största behovet av förturen, lika mycket som de som kör ut varor.

Sedan finns det de som är deltidsboende, dvs bor på stugan och far på jobb från stugan speciellt under vår, höst och sommar. Dessa har nästan lika stort behov av förtur som pendlarna, eftersom de bor i skärgården under den tiden som det är mest rusning på färjorna.

Sedan har vi "sommargästerna". De kommer under våren och hösten till stugan under veckosluten. Under sommaren har de ledigt från jobbet och undviker färjorna då det är rusning på dem. Deras behov av förtur är aningen större än de riktiga skärgårdsbornas, eftersom de rör sig rätt så ofta från jobbet till stugan (som är deras hem under veckoslut på vår och höst).

I ett fritt land som Finland får medborgarna själva avgöra var de bor, och de kan välja att bo tidvis på stugan och pendla till jobbet. En objektiv bedöming över vem som skall ha rätt till förtur är alltså svårgjord, men det är inget som säger att en riktig skäribo är den som har största behovet. Och den som inte visste det så kan en riktig skäribo fara och låna temporära förtursskyltar för de enstaka ggr det kommer ett absolut behov av att röra sig under rusningstid.

Inlagt av J.K (ej verifierad)

Varsågoda stadsbor och komma hit och avnjuta vinterhålvåret också med dom täta färjturerna och inte bara skära den bästa biten av kakan, sommarmånaderna. Här finns även mycket arbetsplatser, så det räcker säkert till oss alla. Då kan vi säkert få hit också pulssi,tandkleniker,CM,och andra härliga förmåner. Då behöver ingen de röda syltarna mera. För då slipper vi åka in till stan. Endast nyttotrafiken blir kvar.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Även skärgårdsbor har möjlighet att fritt välja var de bor. Om man vill ha all service som granne så väljer man att bo i staden. Om man anser sig klara sig med att ha en del service på längre håll så väljer man att bo utanför staden med naturen närapå. Om man flyttar ut staden till landet(skärgården) så förändras landsbygden till stad, och då är orsaken (till de som valt lugnet och naturnärheten) borta.

Vi har alltså en rikedom av fritt val, och varje val har olika konsekvenser som var och en kan bedömma. Om nackdelarna är för stora så är det ingen som hindrar ett flytt, och det kan vara både till skärgården eller till staden.

Samhällets uppgift är att behandla alla jämnlikt, och det görs bäst genom att säkerställa en bra servicenivå till alla. Förmånsutdelning (ex. förtur) är ett tecken på att man misslyckats i att ge service.

Inlagt av Sofia Öhman (ej verifierad)

Hur stort är problemet egentligen? De gånger jag åkt färja har det stått (kört) några enstaka bilar eller en buss i förtursfilen. Åker å andra sidan bara då det är rusning och är helt på det klara med att jag antagligen får vänta -- klarar jag inte av det så har jag inget i skärgården att göra heller.

Tycker att det är självklart att de som är bosatta eller idkar näring i skärgården ska ha förtur:
Var de fast bosatta eventuellt jobbar är av mindre betydelse så länge inkomstskatten kommer hemkommunen (skärgården) till gagn. Därför ska en nagubo som jobbar i Åbo ha förtur (också från jobbet), likaså en kommunalpolitiker från Pargas-Houtskär som ska på möte till Pargas-Pargas. Detta gäller även dem som inte längre är yrkesarbetande, d.v.s. pensionärer (och föräldralediga och sjuklediga ...).

Behovet av förtur är inte mindre, utan större om man ska åka med ytterligare en eller flera färjor som kanske slutar trafikera innan man hinner fram.

Ett fungerande näringsliv är å sin sida en förutsättning för att det överhuvudtaget ska finnas fast bosatta i skärgården. Och det är i sin tur beroende av varuleveranser m.m. Hur man ska gå tillväga med nyttotrafiken är onekligen en svårare nöt att knäcka, men har svårt att tro att det är den som ger upphov till trafikkaos i Lillmälö en fredagseftermiddag eller på midsommarafton. De som evetuellt jobbar i skärgården och bor i stan åker också de i regel mot rusningsströmmen.

Ifall roten till det onda är bristande kontroll då bilarna kör ombord är det den som ska skärpas och vid behov få extra anslag om det är där skon klämmer.

Sen kunde man förresten informera också på engelska & ryska att den vänstra filen är till för förtursbilister. Träffade för något år sen på två stackars italienare som ställt sig i den kortare kön -- logiskt, vana vid riktig rusningstrafik som de var! Men de blev väldigt generade då de upplystes om sitt misstag. (Ja, de bytte kö och ställde sig bakom de 10 bilar som kommit dit efter dem.)

Kan inte låta bli att till slut kommentera några av de tidigare inläggen:
Avundsjuka och missunnsamhet ger sällan upphov till starka argument ... Att jämföra färjtrafiken med trafiken i Helsingfors är inte som att jämföra päron med äpplen, utan snarare som en jämförelse mellan guding och myra.

Till öst: Hur ser du skillnad på en hemmafru och en yrkesarbetande kvinna? Kan inte yrkesarbetande mammor ha barn i baksätet, eller? Ska hemmamän få åka som de vill?
Till Gäst="finland är ännu ...": Visst, man får välja var i Finland man bor. Däremot får man sällan välja sina tider på t.ex. ÅUCS. Det är möjligt att man måste ta sig dit eller hem under rusningstid. Är man nöjesboende (d.v.s. sommargäst eller deltidsboende) får man finna sig i att nöjesköa. Eller att byta hemkommun och få sin förtur.
Till Gäst= "När man sitter ...": Menar du att man vänder i Lillmälö och kör till Iniö för att därifrån ta nån av de frekventa turerna till Hskär? Eller kanske du skojade? Haha, i så fall.
Till Tapani: Jag hoppas du var ironisk, annars åker dina argument nog med fel spårvagn.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Du Sofia, om man får en tid på ÅUCS så vet man vilken tiden är. Man vet även om det är en typisk rusningstid, och då tar man den extra tid det behövs för att passa tiden. Det må sedan gälla rusning vid färjkön, eller rusning i Åboändan

Inlagt av Sure Sjöberg// (ej verifierad)

Jag tycker att debatten i det här ämnet har varit riktigt saklig!

Flera kunde visst skippa anonymiteten, jag skriver ju alltid i mitt eget namn och jag har aldrig haft några problem med det.
Så dom som läser mina inlägg om färjetrafiken och vindkraftsutbyggnaden i tex Rosala kan visserligen kommentera mina åsikter med mig direkt och personligen och det händer ofta, men JAG vet ju inte vem jag debatterar med här i tråden på YLE! – Lite visset tycker jag!

Jag stöder alla inlägg som framhåller att förtursrätten är ett resultat av dålig planering och av bristerna i turtätheterna som orsakas av att tidtabellerna är begränsade av budgetskäl.

Jag håller med om att fast boende skall ha förtur så som trafiken ser ut för tillfället!
Och att förturssystemet enkelt kan missbrukas, och att just det avslöjar bristerna i systemet.

Jag tycker också att vi som äger vårt ställe ute på Rosala, samt att också dom som hyr stugor eller andra fastigheter ute på Rosala också skall ha möjligheter till viss förtur jämt emot vanliga "ut och titta" turister eller engångs/endagsbesökare.

Om trafiken fungerar tillfredsställande så kommer vi alla att få plats efter en human väntetid tills det blir vår tur - det måste vara upplyftande för öarna och dess fast boende innevånare som lever just på att serva fritidsboendet och sommarstugeboendet, att inte oändliga färjköer sätter käppar i hjulet för nyttjandet - vem vill hyra en stuga på en ö dit det är förenat med stora strapatser att ta sig dit och därifrån!

Just My Two Cents

Inlagt av Sofia Öhman (ej verifierad)

Det var, som sagt, ett exempel.
Visst, man vet på förhand, men att vara tvungen att vänta i två timmar -- må detta sedan vara i kön eller i Åbo före avfärd mot färjan -- för att komma hem ska inte vara nödvändigt, inte om det leder till att man missar sista turen till Norrskata (ett exempel) den dagen och speciellt inte om det beror på att jag och andra sommargäster plötsligt ska ut och nöjesvistas på stugan. (Sista ordinarie turen mån-tors går 17.55 så här års, de senare ska beställas senast föregående kväll kl. 21).

Visst, det är i första hand ett teoretiskt scenario, det är jag fullt medveten om. Men så länge det fortfarande är en möjlighet måste det finnas någon typ av specialarrangemang för att undvika att så sker.

Jag tycker det är helt okej att jag som bara ska till stugan får vänta. Därmed inte sagt att jag inte suckar, stönar eller perklar mig lite, precis som alla andra. Men jag försöker leva med det. Hellre det än att någon tant Agda(till exempel) missar sin sista tur på grund av mig.

Jag anser också på fullt och fast allvar att ortsbor och lokala entreprenörer ska ha förtur, annars väljer de säkert (i ännu högre grad) att flytta till stan. Utan dem kommer jag och otaliga andra inte längre att kunna köpa mjölk och potatis i Korpo City (även detta ett exempel). Och om alla ska företa sina långväga butiksresor med bil & färja blir det riktigt ordentliga köer!

Ifall det i så fall skulle finnas nån färja alls, förstås. Det är nämligen väldigt lätt att sitta på NTM-centralen och minska antalet turer -- och i förlängningen lägga ner hela linjer -- med hänvisning till för litet invånarantal. Tror knappast att det enbart är på trafikavdelningen på Åland man kan komma på den briljanta inbesparingsidén.

Inlagt av Rött skärgårds kort (ej verifierad)

På den åländska sidan har vi noterat att de flesta som flyttar ut
till skärgården och blir fast boende tidigare varit fritids pendlare.

Litet skrämmande är konsumtions mentaliteten som vissa stadsbor visar i dessa spalter. Alla skall stå i samma kö som i stan.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Du Sofia, det finns ju många olika specialarrangemang. Ett är att du går till kommunen och lånar en temporär förtursskyllt. Det andra är att du beställer en extra färjtur.

Att behöva förtur alla dagar under hela året för nåt som teoretiskt kan behövas är inte helt sakligt. De gånger det finns ett behov kan man gå och låna den temporära skylten för den aktuella dagen (med risk att man måste förklara sitt verkliga behov).

Det skall alltså inte per automatik behöva delas ut förtur till alla som bor på en viss holme bara för att man bor där. Även en skärgårdsbo bör kunna förutse trafikstockningar på samma sätt som en stadsbo av idag är tvungen att beakta trafikstockningar.

Inlagt av Cecilia (ej verifierad)

Jag hör till dessa ”icke äkta skärgårdsbor” som bor fem färjor från mitt jobb. Jag pendlar dock ”bara” inom min hemkommun Pargas. Jag har själv VALT var jag bor och naturligtvis också ansökt om mitt jobb. Jag skulle aldrig sälja mitt hem och jag trivs alldeles förträffligt på mitt jobb. Min arbetsresa på 5 timmar (en bra dag) eller 8 timmar (en dålig dag) tror jag inte många vill byta. Redan i dagsläget går färjorna ”opassligt” mot mina arbetstider (nej, jag har inte ett jobb som på något vis går att ha flextid på) och utan mina förkörsskyltar blir det lätt en förlängning på min arbetsdag på 1,5-2 timmar. Skulle gärna prata med den person som sitter så länge i trafikstockning i Hesa (5-8timmar) varje dag och tycker det är okej att stanna 2 timmar till för att jag skall till stan och shoppa (för shoppa är kanske mitt alternativ till din helg på stugan?)! Där FINNS ju faktiskt alternativ som t.ex. bussar. Jag har ingen som helst möjlighet att ta bussen eller annan kollektivtrafik till jobbet. Tidtabellen gör det omöjligt att åka via Iniö och Gustavs (och det blir fler kilometrar = mer bensin = ännu dyrare resor). Jag hör till dem som ibland ställer mig i förkörskön trots att det är bara få bilar i ”vanliga” kön, men jag vet också att om jag inte gör det kan det betyda att jag inte hinner med följande färja. Några traktorer, halt väglag, en mopedbil, en husvagn eller ”vad som helst” kan finnas på vägen och de 2 minuterna extra har jag oftast inte (detta gäller resor både till och från jobbet).
Jag är absolut FÖR skärpta regler och mer kontroll (hur ofta följs det upp om skyltarna behövs kontinuerligt av ett företag med adress i t.ex. Åbo?) men var är konkreta undersökningar och kalkyler nu? Kan inte vi få fylla i frågeformulär och enkäter? Det finns MASSOR med sakliga åsikter och idéer ute i stugorna som kunde tas tillvara, av alla berörda parter.
Till sist frågar jag mig ännu två saker:
1. Alla ni som då har VALT att ha er stuga i skärgården – varför sjutton valde ni den platsen? Det finns ju områden utan färja där ni kunde köpt en tomt?
2. Var i skärgården har ni på NTM-centralen stuga?

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Ami som är en tydlig pendlare är just den som mest behöver förturen. Sofia, som kanske är en riktig skärgårdsbo och bor samt jobbar på samma ställe har inte samma behov som Ami. Ami bör säkert ha förtusskyllt emedan Sofia klarar sig utan. De kritiska gångerna (kanske 1-2ggr/år) som Sofia skall till stan (ex besök på ÅUCS med olämplig tid) så kan Sofia begära att ha förtursskylt för den dagen, skylten fås från kommunkansliet.

Det skall alltså inte vara automatiskt att alla som bara bor på ett visst ställe skall ha förtur. Förturen skall ges till dem som behöver den.

Inlagt av Peter (ej verifierad)

Cecila! Jag har köpt en stuga i Nagu, dels för att jag har mycket pengar och dels för att det är ganska fint i Nagu (det finns bättre ställen). OAVSETT var jag väljer att ha sommarstuga så SKALL förbindelserna fungera, detta speciellt när staten står bakom. Om jag köper en stuga på en holme som saknar förbindelser så är det annat, då ska man ha egen båt.

Cecilia, av ditt tonläge att döma så tycker du att vi jobbiga människor helst ska köpa en stuga inne i landet dit man slipper när som helst utan färjor och köer. För, om vi köper en stuga i skärgården, ja då ska vi skylla oss själva och finna oss i att vara andra klassens människor. Tack för det.

Inlagt av Cecilia (ej verifierad)

Det är mycket stor skillnad på en färja till Nagu och fem till mitt hem. Jag hoppas du inser det. Färjan i mitten (Houtskär-Korpo) går dessutom inte ens en gång i timmen och står stilla under natten, missar jag en färja i Pargas så väntar jag mer än en timme i Korpo.Du är framme på stugan efter att ha åkt en färja, jag har då fyra stycken kvar! Jag efterlyser en helhetsbedömning, där man inte bara ser till de klagomål som kommer (av dem som inte blir beviljade skyltar) utan också vad verkningen blir om dessa dras in för skärgårdsborna!
Jag är mest irriterad på att många kritiserar oss för att vi VALT att bo i skärgården då ni precis lika mycket VALT var ni har er stuga?! Inte kan ju vårt val vara så mycket sämre än ert? Eller? Och färjor, köer och förkörsskyltar fanns troligen redan INNAN du och många andra köpte stuga! Jag sku önska att ni jobbade MED oss och inte mot oss. T.ex. så sku ju fast väg mellan Pargas och Nagu va till glädje för oss alla. För det är trots allt här som köerna är längst och mest problematiska.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Kan inte låta bli att säga detta: Om man köper stuga på Nagu för att man har så mycket pengar kan man också investera i en stor, dyr båt som går på mycket och dyr bensin. Vips så slipper man stå i kö bakom kreti och pleti. Båtfärden är också fin. :D

Inlagt av Rosalabo (ej verifierad)

Nu bor jag i andra ändan av skärgården, och har nyligen sluppit en av två färjor då Lövö bron var färdig. Då återstår en 25 min tur med Aura, och den hoppas jag att vi skall få ha kvar länge ännu. Där finns inga andra alternativ än båt / färja, och bra så!

Men, alternativen bro vs. tunnel har ju redan långt tidigare dryftats i er region, men ni har aldrig kunnat enas om de alternativen, och där sitter ni med er flaskhals.
Hur höjdrädd (bro) eller klaustrofobisk (tunnel) jag än skulle vara, är alla alternativ bättre än en färja med begränsad kapacitet, med köbildning och nu även dispyter som följd.
Vore jag Väståbolänning, eller heter det Pargasbo idag-:).. Nå any way, bodde jag där skulle jag aktivt lobba för endera bro eller tunnel. Tekniken finns, om viljan och finansieringen finns.

Bland med allt prat om bakåt, -eller framåtsträvan angående t.ex vindkraftverks vara eller ikke vara i skärgården skulle en alternativ förbindelse, till era nuvarande färjor, vara ett absolut konkret steg i rätt riktning. Då kan vi prata om framåtsträvan och positiv utveckling i skärgården!

Varenda en gång jag glider över vår fina bro i ensam majestät kan jag bara le! Det är helt fantastiskt att ha sluppit Lövö flaskhalsen, och det är jag garanterat inte ensam om att tycka..

God fortsättning på våren, och lycka till med era förturer.

Inlagt av Viola!! (ej verifierad)

Måste bara komentera detta! Skärgårdsborna har ej bråttom! Dom är vana att det tar tid att komma till fastlandet! Så enligt min mening har dom nerver av stål! Men stadsborna har alltid bråttom,vare dom är hemma eller borta skall dom alltid vara först! Dom springer alltid eller kör fort! Undrar ibland när man ser dom köra förbi på vägen att vart har dom så bråttom Nu behöver inte jag varken färja eller båt för att ta mig hem jag bor på fastlandet!!

Inlagt av Peter (ej verifierad)

Ja Cecilia, visst borde alla jobba för en god stämning. Men faktum är att vi sommargäster är mest i vägen för er skärgårdsbor och till slut blir det ömsesidigt och någon god stämning finns ej.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Till Cecilia måste det konstateras att många pendlande skärgårdsbor med extremt lång väg har valt att äga/hyra ett litet krypin i "staden", det är liksom resultatet av de långa avstånden.Om arbetsvägen tar 8h, och arbetsdagen är 8h. och man sover 8h, så gör man inget annat än sover hemma och då finns det inget annat hemma än en säng under veckodagarna. Var och en kan räkna ut om det är vettigt, eller om det då skulle löna sig att göra som "stadborna" dvs, ha dubbla ställen att bo på. Alternativet är att söka annat jobb.

Inte brukar ju en hesabo heller söka jobb i tammerfors och pendla dit, utan då tänker man efter hur som geografi och förbindelser ser ut och fungerar och agerar därefter. Tammerfors - Helsingfors är en liknande sträcka i tid som varierar kraftigt baserat på rusningstrafikens situation (stockar sig på sommarveckoslut).

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Cecilia undrade var NTM-centralen har stugor...
Det var ju så att en chef hade en stuga på ett ställe där han var rädd att en bro skulle förstöra utsikten, ingen bro alltså. Och så var ju en födelsedagsjubilar med makt inom samma organisation rädd för att pengar till vägprojekt till Åboregionen enbart fanns att ansöka för ett projekt, och då måste det ju vara till dennes hemkommun som inte låg i skärgården, därav måste mycket energi läggas på att torpedera vettiga projekt så som bättre förbindelser till skärgården.

Och sen så var det ju dessutom så att en politisk höjdare med röster från skärgården har nära relationer till vissa hamnchefer som drömmer om projekt som inte går att förverkliga, och därmed var passiv och till och med bromsade förbättring av förbindelserna i kulliserna, dock säkerligen påivrad av sina miljöfanatiker inom samma parti som bara vill se utveckling i städer och inte på landsbygden.

Inlagt av Ålänning (ej verifierad)

Skärgården skulle inte vara så attraktiv för statsborna o viljan så stor att skaffa stuga där om inte skäriborna skulle finnas o bidra till att de finns en levande skärgård. De e de som lever där sommar som vinter som gör skärgården levande o därför ska inte turister o nöjesåkare blockera deras väg.

Inlagt av Fabian Karlgren (ej verifierad)

Problemet är och har alltid varit att staten inte ordnat så att trafiken löper. Förturskyltar har aldrig varit önskade i skärgården, utan vi vill ha förbindelser som fungerar för alla, oberoende om man är fritidsboende, turist eller fast bosatt. Tyvärr är det inte så ännu i dagens läge utan samma problem kvarstår fortfarande. När förtursrätten infördes på 1970-talet?, fick Norrskata och Houtskärborna förtursrätt utgående från boningsorten. Det har att göra med det att turtätheten är gles och det finns ingen nattlig förbindelse. Själv bor jag i Mossala i Houtskär och har fem färjor och tre timmars resväg till Åbo, när allt klaffar så att säga. Missar jag Nagu- eller Korpofärjan på hemvägen resulterar det i 1,5 timmes extra tid, på kvällen 2,5 timmars extra tid och är det så att jag inte hinner till sista färjan får jag väl övernatta i bilen i Galtby. Jo jag har själv valt att bo kvar här, men i den tron att jag har skäliga möjligheter att bo och verka även härifrån. Möjlighet att ta mig till fastlandet för att uträtta ärenden och sedan hem och klara mig med en restid på 6 timmar. Att ta bort möjligheterna att röra oss fritt minskar ännu mera på intresset för någon att stanna kvar, för att inte tala om intresset för någon att flytta hit. Houtskärs befolkning minskar redan som det är, det har naturligtvis många andra orsaker än förbindelserna, men snälla spika inte flera spikar i vår kista.

Inlagt av Monica (ej verifierad)

Problemet är ju att färjtrafiken inte längre har den kapacitet som behövs. Färjorna kör för sällan och dom är för gamla.Det är ändå många människor som kan se sig i spegeln för vi hamnat i den här situationen. Alla namnlistor, tidningsinsändare mm. om att ingen förnyelse med bro eller tunnel får diskuteras. Tyvärr kommer det att bli bara värre. Jag har inte hört om någon politiker i Pargas stad som driver på bättre förbindelser i västra skärgården.

Inlagt av Mikke (ej verifierad)

Bussarna och Taxin kunde ha fortsättningsvis förtur. Den som vill vara säker på att inte hamna köa, kan åka kollektivt. Det skulle minska bilar i kön, och samtidigt eventuellt öka busstrafikens lönsamhet. Nu är det oftast ganska få passagerare vintertid.

Inlagt av Roger (ej verifierad)

VARFÖR hörs inte "sommargästerna" alls när det försöks på lokal nivå fås till stånd bättre färjförbindelser och nya färjor osv? Aldrig att några deltidsboare skulle på eget initiativ skapa namnlistor eller uppvakta riksdagen och försöka påminna dessa om hur dåligt de nu börjar bli här ute...
Snart så faller värdet på stugan till noll då alla ortsbor flyttat bort och butikerna är stängda och posten lämnas i en låda vid Pargas centrum som mossalabornata sin tidning från...
SEN är det för sent att se sig i spegeln och fundera att OM man även som icke ortsbo kunde ha hjälpt till, ni några som nu för låda om dessa skyltar och sen i butiken kommer och tränger er förbi i kassakön för att ni "bara" har en liten lapp, tänk va bra ni sen får de då ni kan åka in till CM i kuppis och hämta er mjölk med toma färjor och inga köer.

Inlagt av Åretomgäst (ej verifierad)

Jag tycker inte att problemet med förturen är de skärgårdsbor som på riktigt är på väg på jobb eller hem från jobbet, inte heller de som bor i Houtskär eller Norrskata. Problemet är de som missbrukar förkörsrätten, eller de som inte har förkörsrätt men ändå använder sej av den filen. Undrar lite över den åländska bil som igår kväll susade förbi i förkörsfilen, utan röda lappar. Hur många av dem som på söndag kväll på väg från Nagu till Pargas och som använder sej av förkörsfilen som på riktigt har rätt till det?

Inlagt av Mike, en som är... (ej verifierad)

Allas intressen är att få bättre förbindelser till skärgården, eller har jag fel. Så istället för att sätta ortsbor mot sommarboenden så bör vi fundera tillsammans hur vi får det bättre i framtiden. Jag vet inte i vilken kategori jag själv är, ortsborna ser mig som stadsbo och sommargästerna till skäribo, men jag bryr mig inteom vilken grupp jag räknas till.

Jag arbetar och har länge arbetat för en levande skärgård både privat samt via mitt arbete. Från arbetets sida har jag röda skyltar för att kunna komma i tid till möten med företagare i skärgården.

För att ha en levande skärgård så behövs både fast bosatta och "sommargäster". Det kan väl ingen neka? För att ha en levande ytterskärgård behös även förbindelser såväl för företagare, fast bosatta som för sommargäster. Förstår även de fast bosatta att de behöver förkörsrätt till färjorna för de skall leva året runt med dåliga förbindelser och de skall ha ett stort tack för att de gör det möjligt för sommargästerna att ha sina stugor i en levande skärgård.

Vad vi nu skulle behöva få allas energi och kunskaper uppmärksammade på är en fast förbindelse mellan kommundelarna Pargas och Nagu. Det skulle gynna såväl fast bosatt som sommargäster. Så gemensamma krafttag för en levande skärgård där vi alla trivs.

Tills vi fått förbindelsefrågan löst så hamnar vi alla tyvärr att leva med dessa förturer och frågor vem som skall ha rätt till dem och inte. En absolut sanning går ej att finna i den fråga och anser därför att vi bara ödslar tid och orsakar onödiga murar mellan dessa olika "gruperingar".

Inlagt av Bo-Göran Lindh (ej verifierad)

"Bussarna och Taxin kunde ha fortsättningsvis förtur. Den som vill vara säker på att inte hamna köa, kan åka kollektivt. Det skulle minska bilar i kön, och samtidigt eventuellt öka busstrafikens lönsamhet. Nu är det oftast ganska få passagerare vintertid."
Detta är ett mycket bra konstaterande av signaturen Micke. Alla andra än de fast bosatta skall åka taxi eller kollektivt och inte belasta färjorna med sina egna bilar med vidhängande släpvagn.
Jag bor på fastlandet och är inte beroende av färjetrafik,men jag kan förstå skärgårdsbornas behov av förtur gentemot fritidsbefolkningen. Låt de fast bosatta ha kvar sina förtursrätt.

Inlagt av Kalja (ej verifierad)

Jag åker gärna kollektivt... undrar bara om min Buster Magnum ryms med där i bussen?

"Alla andra än de fast bosatta... " SUCK! Jo, en skärgårdsbo ska ju inte behöva åka buss, det vore ju katastrofalt!

Inlagt av Åretomgäst (ej verifierad)

Det är ju inte problem med köer under vinterhalvåret, eller nu på våren, så antalet busspassagerare skulle inte öka nämnvärt om alla åkte buss under vintern. Jag förstår dessutom inte hur buss- och taxikapaciteten skulle räcka till om vi inte får använda egen bil under rusningstid. Sen så måste man ibland ha släp för transporter, också under kötider. Köerna är värst söndag kväll och då är det väl knappast så många som är på väg på jobb. Knappast är det äkta skäribor som fyller upp förtursfilen då.

Inlagt av Sture Sjöberg// (ej verifierad)

Dom fast boende behöver väl knappast dagligen påvisa dom röda skyltar under vinterhalvåret.
Dom kan behövas under stora helger och under högsommaren för att "vintertidtabellen" inte räcker till då "sommargästerna" rinner till - (som tidigare framgått så hatar jag det uttrycket, då det delar upp skärgårdens innevånare i grupper som "vi och dom").

En fast tidtabell som inte skiljer på hög eller lågtrafik tycker jag är ett allvarligt planeringsfel, natuligtvis från dom som har hand om pengarna!

Våra reserutiner behöver dom inte ta hänsyn till men vi kommer iland i Åbo kl 7:30, kör till Kasnäs på lite drygt en timme för att där få sitta och vänta enda tills "tolvan".

På söndagarna får vi föra bilen till Långnäs färjfäste redan vid ett - två tiden för att säkert komma med på "sexan" till Kasnäs och då hinner vi till Viking Line i tid.

Jag och min familj är mycket nöjda med Aura, men det allra bästa hänt södra skärgården är Lövö bron som vi idag upplever som en gåva från ovan! Skärgårdens absolut bästa investering!

Jag har tidigare föreslagit fasta alternativ istället för färjor även i västra skärgården men dom förslagen har alltid skrivits ner med löjlig´t korkade uttryck som att försvinner bara "sommargästerna" och deras släpvagnar så räcker no färjorna bra till för dom fast boende - det är dags för dom fast boende att lyfta upp blicken över gärdesgården och inse att världen ser annorlunda på utsidan och att inte såga av den gren dom själva sitter på!

Sammarbete, och att vi alla drar kravet på en modernisering av trafiken åt samma håll gemensamt, och att båda grupperna accepterar varandra som likvärdiga skärgårds innevånar, däri kan också en framtida lösning på skärgårdstrafiken ligga!

Just my two cents!

Inlagt av Libbe Sumelius (ej verifierad)

Jag önskar också att vi ska jobba tillsammans, fastboare, deltidsboare, sommargäster, andra gäster, hemmafruar, pensionärer, pendlare och alla andra. Vi behöver varann!!! Vi har en sak gemensamt - vi älskar vår skärgård, den är vår allas, oberoende av var vi "är skrivna". Låt oss inte gräla, det är bara dumt! Kanske det skulle vara tid med en ny aktion för fast vägförbindelse?! Fast - är det ännu nån som är mot det? Och sen detta - skulle vi fortfarande gräla om bro eller tunnel? Är det nån som kan tänka sig att kompromissa? Så att vi kan dra repet åt samma håll? Kanske vi skulle gå för det billigare alternativet för att det ska vara lättare genomförbart?! (har ingen aning om vilket det är!) Jag lovar att ge av min tid och samla namnlistor!!Snälla ni - sluta gräla! Låt oss använda vår frustrationsenergi till något positivt för oss alla!! Tills den fasta vägförbindelsen är på plats gör jag vad jag kan - jag sitter snällt i kön och undviker rusning om jag kan!

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Det är inte så Micke att det är i allas intresse med bättre förbindelser. Det har funnits betydelsefulla personer som hellre sett till att få pengar riktade till ex. riks-8 istället för till skärgården. Sedan har det funnits betydelsefulla personer inom det svensktalande partiet som bromsat pga grönorienterade åsikter. Det är alltså inte alls alla som gillar att skärgården är levande för då är den inte idyllisk mer, ju sämre trafik destu mera idylliskt. Sedan hade vi ju en SDP höjdare som pratade om att bygga om färjorna till krogar, för att man skulle kunna maximalt njuta av idyllen (denne tänkte inte på att man är där för att köra sin bil och transportera sig).

Förturskyltarna i sin tur delades sedan ut baserat på åsikter, det var ju exempelvis inte ok att åka kabriolet för det kan orsaka avudnsjuka bland tjänstemännen i färjkön, så ingen förtur där inte.

Inlagt av Ami Ahlgren Korpo (ej verifierad)

Håller med Libbe Sumelius , att gräla tar bara en massa energi , bäst är att dra åt samma håll. Färjkapasiteten är för liten. Jag kom själv hem från Pargas i dag med 14.15 färjan från lillmälö. Även då blev det bilar kvar på stranden
Som turistföretagare är jag den som gärna ser att alla kommer fram så smärtsamt som möjligt .
Även tack till Fabian Karlgren som ofta har så bra och sakliga inlägg både här i detta forum och i bla ÅU

Inlagt av Christoffer, Ho... (ej verifierad)

Som huvudstadsbo med stuga i houtskär har jag noterat den osunda utvecklingen med röda lappar som skett under senaste år. Jag kan försäkra att det är frusterande på fredagskväll att efter dryg tre och halv timmars bilkörning bli kvar på Galtbykajen för allt för många fritidsåkande lokala bor har förtur på färjan. Söndagseftermiddagen är precis lika besvärlig och fritidsåkande lokala med förtur är inte precis det man vill se då. I praktiken innebär det två 5,5-6 timmars resa om man vill komma ut till stugan för en weekend. En extra väntan känns inte då juste. Båttrailers och släpvagnar kunde också vara förbjudna under dessa rusningstimmar. Att de som kör för sin brödföda har förkörstur har jag givetvis inget emot. Men faktum är att de "röda lapparna" har urartat. Inte har någon i rusningstrafiken någon annanstans i Finland förkörsrätt beroende på bosättningsort.
Lösningen på problemet är givetvis fast förbindelse. Varför gör inte Pargas stad någonting åt saken? Varför försöker man inte kopiera Vanda som bygger om ring 3 med privat finansiering. Vi har tre färjor mellan Pargas och Nagu som innebär miljonkostnader på årsnivå i form av bränslekostnader, löner, service och avskrivnig av färjorna. Med de statliga kostnaderna kan man antagligen finansiera ett ca. 25 års brolån. Jag vill väldigt gärna se aktivitet från Pargas stads lednings sida.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

I Pargas stad lyckades man just med konststycket att börja tala för en bro till Kimito.... och den skulle då vara "betalning" för att man går samman. Man har redan glömt bort att man just gått samman med skärgården och att det skulle suttit med en bro till Nagu dit behovet är stort på riktigt och inte på pappret i en kommunsammanslagning.

Inlagt av yrkes chaufför (ej verifierad)

Jag tycker att houtskär och norskata bor skall få ha kvar sina förkörsätter för till houtskär och norskata går det inte färjor dygnet runt så som mellan nagu-Pargas och korpo-nagu. Och dom färjorna trafikerar inte häller med ca. 15minuters mellanrum.. O såna som jobbar i t.ex korpo har inte alltid mycket tid tills färjan går. Ni som är avundsjuka kanske skulle tänka ur andras synvinklar..

Inlagt av Jansson (ej verifierad)

NTM-centralen bestämmer. Det spelar sen ingen roll om du heter Jesus eller bor i skärgården, sidu! Under nätterna ska man sova, inte åka färja :)

Inlagt av Sjömannen (ej verifierad)

Färjorna Sterna och Falco är byggda 1992 och 1993 och mig veterligen inte uppgraderats desto mera än "hyll" bredningen nångång på 2000-talet så inte underligt att de inte hinner med dagens trafikmängd. Skulle man förstora dessa färjor till max lotsgräns, 70m x 14,5m x 4,5m och om man breddade den andra oanvända hyllan på båda färjorna skulle bilintaget öka mycket. På t.ex Falco skulle kapaciteten snabbt räknat bli ca 70 bilar, jämnfört med dagens ca 50. Så varför kräver ingen bättre kapacitet av NTM-centralen?? Denna diskussion går riktigt åt rätt håll sett från NTM-centralens sida då skäriborna och sommargästerna bråkar med varandra men glömmer var det riktiga problemet ligger. Alla skall ha möjlighet att njuta av vår fina skärgård utan behöva köa orimliga tider!

Inlagt av abo (ej verifierad)

NTM centralen har nyligen förnyat kontrakten för färjdrift med Finnferries- Det är NTM centralen som har fastslagit vilken servicenivå som skall upprätthållas, dvs väntetiderna.

Det är upptill Finnferries att upprätthålla kapaciteten enligt fastslaget trafikunderlag. Inga förrbättringar kommer att ske, eftersom kapaciteten räcker till, enligt kraven.

Skulle det t.ex. ges möjlighet för t.ex en byggherre att erbjuda bro som service skulle det vara det absolut billigast. Man kunde t.ex bygga bro och fakturera årsvis för denna service istället för driften på färjor.

Inlagt av Köare (ej verifierad)

Nog är det konstigt att färjorna inte kan köra dag före helg. Merituuli ligger i hamn, 17 personbilar med röd lapp 1 person i de flesta och några som inte borde ha röd lapp ( inte bor i Houtskär ) 11 bilar från kön så här sitter vi och många andra och köar. Så snart ids inte fritidsboarna och sommargästerna komma till skärgården utan börjar sälja sina ägor åt Ryssarna istället. De har ju ganska stora ägor redan de har.

Inlagt av Rosalabo (ej verifierad)

Ta nu och mobilisera alla krafter och dra igång en diskussion för endera bro, eller tunnel(?).
Om alla, både lokala -och kanske speciellt slagkraftiga fritidsboare, drar åt samma håll får ni säkert igång någonting. Någon nämnde tidigare att det endast är lokalbefolkning som försöker påverka, kanske det är så, det vet inte jag, men det är nog säkert fritt fram för alla att jobba för en gemensam sak.
Och eftersom den här problematiken diskuterats tidigare, blir knappast någon förvånad när ni kommer med ert förslag.
En tungrodd byråkratisk process,ja -speciellt innan alla besvär har behandlats, och finansiering ordnats, men så länge ingen börjar jobba för saken sitter ni garanterat fortsättningsvis i era köer, och irriterar er över alla röda skyltar.

God fortsättning

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Det är nog svårbyggt då till och med SFP:s A.Thors till och med motarbetade förbindelsen på sin blogg. Det skall alltså vara andra krafter som förstår skärgårdsförhållanden som drar detta.

Inlagt av Janette Lagerroos (ej verifierad)

Många kloka ord har det sagts i den här debatten. Det är ett otyg att kapaciteten inte hänger med utvecklingen av trafiken och jag skulle gärna skrota förkörsrättigheten för alla om det bara fanns en chans att alla ryms med på färjan! Fast vägförbindelse är det ända rätta och jag hoppas innerligt att vi tillsammans kunde jobbar för det, oberoende av var vi bor. Med riktigt god tur, om vi börjar bums, så kan nästa generation ha ett färjpass mindre i skärgården, jag lär vara pensionär eller död innan det är verklighet.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Förtur per automatik för sådana som bor på Houtskär och Norrskata underminerar förturssystemet. Det är inte alls ovanligt att man skriver sig på en ort fastän man egentligen bor någon annanstans.

En Houtskärspensionär vet nog att inte fara i rusningstid till färjorna, och kan välja tidpunkter att fara in till stan så att det inte blir problem. Om denne pensionär måste fara kvällstid så kan denne söka en temporär förtursskylt.

Att dela ut per automatik förtursskyltar leder till missbruk. Missbruket leder sedan till missnöje från andra trafikanter och det reflekteras sedan även till dem som behöver förturen. Det är således helt rätt att ifrågasätta utdelning av förtur enbart för att man "bor" ex. på Houtskär. Temporära skyltar borde då istället delas ut per resa så att man kan undvika missbruk.

Inlagt av Johan (ej verifierad)

Det är så man blir förbluffad över människors ignorans och dumhet när man läser alla dessa kommentarer. Hur i hela världen kan man ens tänka sig att jämföra förkörsrätt på färjor med förkörsrätt i t.ex. hufvudstadsregionen? Skillnaden är att i hufvudstadten kommer du lite senare hem, medan i skärgården blir du på stranden - knepigt om man har företagsverksamhet eller familj eller andra ansvarsuppgifter. Tänk lite efter förrän ni skriver och späder på med era frustrerade kommentarer som ni tydligen samlat på er i färjköerna. Jag är själv sommarboare och förstår fullständigt att jag köar om jag väljer en dålig tid att åka ut. Dessutom finns det bussar...
Däremot borde diverse släpvagnar och trailers totalförbjudas fredag och söndag på färjorna eller vara avgiftsbelagda!

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Men vad händer om en sommargäst inte kommer fram till sin stuga pga köerna? Då bör alltså sommargästen köra tillbaka till Helsingfors för att göra ett nytt försök nästa dag? Och då är ju inte denne heller hemma samma dag, utan först någon gång på morgontimmarna nästa dag...

Det förutsätts alltså att sommargästerna kan räkna ut om de hinner med sista färjan när de far till stugan. Att kräva att ex en Houtskärspensionär även kunde räkna ut samma sak och vara i tid i farten är väl inte mycket begärt. De som har absoluta behov kan låna förtursskyltar, och de som har absoluta behov varje dag kan baserat på dessa ansöka om skyltar, men att alla bara för att de bor på ett ställe skulle vara berättigade är nog att gå lite för långt...

I helsingfors kommer man inte senare fram, man startar tidigare då man vet att det är rusning. Likadant kan man göra i skärgården, man kommer nog hem om man beaktar rusningstrafiken. Alla vet nog på rätt noggrannt hur långa köerna är.

Inlagt av Sture Sjöberg// (ej verifierad)

I helgens rusningstrafik så åker ett par som bor i en närbelägen tätort på Kimitoön ut med Aura till Rosala.
Dom åkar i varsin bil (två bilar med en pers. i varje!)och båda använder sig av röda förkörsrätter!
Det är sånt uppenbart fusk som gör oss andra förbannade, ett fusk som måste beivras!

Just my two cents!

Inlagt av En annan Gäst (ej verifierad)

Sture:
Hur många gånger har du blivit akterseglad av Aura?
Hur ofta har du kärra efter bilen?
Tycker du det är positivt att du kan komma över med dina släpkärror gratis, vet du vad man betalade förr, då det togs betalt per meter för kärror och lastbilar?
Hade du betalt de 80-100€ skyltarna kostar utan att vara irriterad då också?
Varför kallar du det uppenbart fusk? För det att de inte åkte tillsammans, eller menar du att de fått tag i skyltar utan att vara betättigade förtur?
Avslutningsvis, kommer du ihåg då de packade in oss på Rosala II och sedan Falkö (det var på den tiden folk ännu kunde köra bil)? Det var tider det med en kapacitet på 9 bilar istället för 50, och hälften mindre turer.

Och så till de som Sture nämner som exempel:
Är det faktiskt nödvändigt att komma med två bilar, och en man per bil?
Det låter nog onekligen väldigt onödigt, speciellt om det var rusning just då. Men jag vill ändå tro att det kanske finns en rimlig förklaring till just det tillfället.

Inlagt av Frida (ej verifierad)

Då har man kommit hem från Nagu efter 2h 40min väntande på färjan. Kön var ca 4km lång. Kön hade varit de enda från ca 11 tiden enda fram till åtminståne 20 tiden. Flera bekanta som åkte mellan dessa tider å alla satt vi ca på samma plats. Jag har inget problem å vänta, men nog skulle man kunna öka kapasiteten på storhelgarna. Tyvärr så var ju största färjan Sterna inte ibruk så de kändes nog i kölängden. Tänk om man skulle vara företagare i skärgården å inte få ha förkörsrätt, då sku man nog gå i konkurs!

Inlagt av Skäribo (ej verifierad)

Snälla människor !
Gå inte på NTM-centralens billiga trick.
Slösa inte energi på att diskutera röda lappar utan kräv ökad trafikkapacitet!
Frågan om i vilken ordning bilarna åker över påverkar inte trafikmängden eller köernas längd.
Nu får dom er (oss) provocerade att dra fram människans inneboende avundsjuka och diskutera privilegier mm och samtidigt förhoppningsvis glömma att de (NTM) inte gör någonting åt det egentliga problemet, dvs otillräcklig kapacitet!
Satt själv idag, söndag, två timmar och köade och under tiden var det bara en handfull bilar som åkte förbi. Problemet som förturer förorsakar andra trafikanter kan inte vara speciellt stort.

Inlagt av Fabian Karlgren (ej verifierad)

Det verkar finnas flera kommentarer om hur vi ska starta tidigare och undvika rusningar. Jag kan ge ett exempel hur en dag då jag far till fastlandet ser ut. Jag bor i Mossala i Houtskär. Då jag åker till fastlandet för att uträtta ärenden startar jag kl.06.10 på morgonen för att, om allting klaffar, vara i stan kl 09.15. Där uträttar jag ärenden och äter mat. Beger mig sedan hemåt igen då jag är klar. naturligtvis kunde jag ju skippat maten för att kunna starta tidigare..Oftast innebär detta en start cirka 15-tiden, vilket betyder att jag är hemma klockan 18. Således är jag i farten på morgonen och eftermiddagen, d.v.s rusningstid. Ni säger att jag skall starta tidigare. Jo, det går faktiskt en färja tidigare, vilket betyder att jag borde starta redan kl.05.10. Men det är ju naturligtvis mänskliga tider för oss skärgårdsbor. Tyvärr är det så att det går inte att planera och definiera när det är rusningstid längre. Det kan vara mitt i veckan, mitt på dagen, t.o.m på vintern så att det blir fullt på Pargasfärjan, vilket leder till att det tar 1,5 eller 2,5 timmar längre för mig. Det räcker ju att en bil blir på stranden. Och jo jag förstår att det är frustrerande att sitta i färjkön, och därför borde förbindelserna förbättras för alla. Och granska gärna noggrannare vem som beviljas skyltar och ta bort av dem som missbrukar dem, men ta inte bort dem från oss som på riktigt bor här året om bakom många färjor och förbindelsebåtar. Jag tror inte vi är problemet, vi har haft rätt till skyltar redan i tiotals år. Men att ta bort dem försvårar avsevärt våra liv. Och är det det som är meningen, att försvåra möjligheterna för den fasta bosättningen att bo kvar här och ha ett liv med möjligheten att förflytta sig vid behov utan flera timmars dröjsmål? Då kan man lika gärna rakt ut säga att vi helst skall flytta bort härifrån. Och att vi ska planera så att vi undviker rusningar är väldigt enkelt att häva ur sig. Då kan man ju kontra med att även de som normalt sitter i köer på söndageftermiddagar istället kunde åka iväg på natten eller i den arla morgonstund då när det knappt rör sig några bilar alls på färjorna. Låt oss istället arbeta för bättre förbindelser.
Vi behöver sommargästerna och förhoppningsvis behöver även de oss.Med vänliga hälsningar samt hopp om löpande trafik för alla året om.

Inlagt av Cecilia (ej verifierad)

Jag tror inte att vi äkta skärgårdsbor åker fredagkväll till skärgården och söndagkväll mot stan OM vi inte MÅSTE (vi åker väl MOT kön om vi vill på helg-nöje till stan?!). Vi UNDVIKER nog gärna köer så långt det går och inte är vi skadeglada då vi kör förbi och "planerar in" så vi kan reta så många sommargäster som möjligt. Tvärtom gör vi nog allt vi kan för att slippa åka till stan typiska "kö-dagar". Jag startar oftast med första färjan från Houtskär (hemifrån start kl. 5.10) och då vill man nog inget annat än hem då arbetsdagen är slut och visst jag kan ha en lägenhet i stan, men ska jag då lämna sambo och barn en hel vecka för att "nåns" klagomål på mina förkörsskyltar har förstört min möjlighet att bo med min familj?

Inlagt av Tallkotten (ej verifierad)

Denna debatt, om förturernas vara och icke vara är inte relevant utan endast ett spel från NTM-centralens sida.
Det stora problemet är att kapaciteten inte räcker till och så väl ortsbor som sommargäster borde enas i kampen för en bättre färjkapacitet alternativt bro.

Det sker många märkliga utspel från NTM-centralen och Finnferries för tillfället. Denna med förkörsrättsskylten är ett. Ett annat är valet av Sternas tidpunkt för dock...??? Ett annat är trafikcefen Mäkeläs kommentar till YLE igår, om att det är risk för kö efter långa helger... Jaha, och vad gör de åt problemet?
Ingenting, belägger färjornas personal med förbud! Ingen fick tala med media...

In i det sista försöker man dölja elefanten i rummet!

Det handlar inte längre om enstaka söndagar i juli och midsommartrafiken. Det är köbildning året runt!
November, December, Januari, Februari och Mars annses vara vintermånader och lågsäsong. Trots detta har kön ringlat lång på båda sidorna så väl morgon som veckoslut.

Därtill undrar jag över i vilken sandhög folkvalda kommunpolitiker har stoppat huvudet? Borde inte detta vara en fråga att engagera sig i? Eller har de också belagts med munkavel?

Jag efterlyser ett Spotlight-reportage och mer press från YLEs sida.
Detta är ett allvarligt problem för oss fastbosatta, speciellt de vars inkomst är beroende av turismen. I längden skrämmer nog dessa köer bort turisterna... (Men det är kanske den lösningen NTM-centralen hägrar)

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Det är ju så att då sträckan är lång så tar det tid. Likadant är det om en hesabo vill besöka Rovanniemi, då tar det tid. Det är alltså frågan om vilka ärenden som man nu "måste" uträtta. Och om det finns ett måste så finns det ju temporära förtursskyltar att tillgå(för en dag eller två).

Det ser ju dock ändå ut så att Fabian hinner väl hem efter en hel dag i Åbo utan att behöva vara rädd för att inte hinna med sista färjan. Och så kan ju Fabian säkert räkna ut att det är mindre trafik på ex. onsdag än fredag. Och om det ändå mot förmodan är rusning så finns det ändå marginal förrän sista färjan går.

Det verkar ändå som om Fabian ändå inte åkt så mycket med färjorna, för det är nog så att vissa dagar är det betydligt mer trafik och köer än andra dagar, och dessa går väl att räkna ut på förhand, till och med på några timmar när.

Observeras bör att även andras liv än fastboendes försvåras av köerna. Och statliga tjänster skall ju serveras på lika grunder till alla invånare.

En Korpobo sitter för övrigt precis lika länge i kön som en Houtskärsbo (om Houtskärbon inte har förtur). En Åbobo kan dessutom ha ärenden att uträtta i skärgården, kanske till och med sådana med stora ekonomiska konsekvenser (ex. under uppbyggnadstid av stuga, för att granska båten efter/under stormen etc.). Behovet i ekonomiska termer kan således vara till och med större för den stadsbo som skall uträtta sina ärenden i skärgården än för skärgårdsbon som skall uträtta sina ärenden i stan.

Inlagt av Fabian Karlgren (ej verifierad)

Nä vet du jag kan inte räkna ut att det är mindre trafik på en onsdag än fredag. Och färja har jag knappt alls åkt och fattar ingenting om hur läget är. Och att jag inte tänkte på att det tar tid om en hesabo vill besöka Rovaniemi.
Tur att du upplyste mig. Och det enda man "måste" här i livet är ju att dö, och lyckligtvis har ju likbilen förtursskyltar.

För övrigt modigt att du vågar använda mitt namn så ofta men inte ditt eget.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Kanske dags att åka färja utan förtur då några ggr Fabian, då märker du nog när det är kö och när det inte är kö. Du kan försöka åka Fredag kvällar hem ex. och sedan gör du en tur på Onsdag kväll och jämför tiden du satt i kö.

Det är tyvärr så att skärgårdsborna verkar ha svårt att tänka att även andra kan ha viktiga ärenden att uträtta, och att även deras tid är dyrbar. De har ju kanske rentav inte frivilligt ens valt att bo i Helsingfors utan hellst skulle bo på Houtskär men har varit tvungna att under veckorna bosätta sig där man får jobb så att de kan förtjäna och betala skatt. Dessa åker då sedan på veckosluten "hem" dvs dit de hellst skulle villa bo, men även detta lilla "nöje" skall inte tillåtas utan de skall tvingas köa och dessutom hellst stanna "hemma" dvs dit de av nöden tvunget hamnat att flytta.

Ser man på saken den vägen så är väl förturen egentligen mer berättigad för dessa, bara de meddelar att de hellst nog skulle bo på Houtskär och att de bara är i Hesa för jobbets skull.

Inlagt av Fabian Karlgren (ej verifierad)

Det blir bilar efter såväl onsdags- som fredagkvällar vid Nagufärjan. Blir jag efter där är resultatet oberoende om det är onsdag eller fredag 1,5 eller 2,5 timmar längre restid p.g.a. Houtskärfärjans turtäthet. Visst förstår jag att även andra har viktiga ärenden att uträtta och därför efterlyser jag ett trafikarrangemang som skulle göra att trafiken löper. Men jag förstår inte varför vi skall bli av med våra förtursskyltar p.g.a. att den övriga trafiken ökat. Skyltar som vi i årtionden haft. Varför även våra förbindelser måste försämras när de redan i dagens läge är begränsade?
Och jag har nog för övrigt åkt flera gånger utan förturskkyltar så jag vet nog hur det är.
Men det är kanske endast genom att bo och verka här som man förstår vikten av dessa skyltar.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Om det blir efter bilar så är det en tidigare färja som gäller.. att man måste med våld med den som inte kommer att fungera är ju inte riktigt vettigt. Färjorna går inte med 1.5 eller 2 timmars mellanrum, utan de går betydligt oftare, så det är bara frågan om 15minuter om man kan räkna ut lite i förväg.

Inlagt av Sven Blomqvist (ej verifierad)

Hördu Gäst jag tror inte att någon skulle tycka att det var fel om du flyttade till Houtskär om du så gärna vill bo där.Du kan ju pendla på jobb så som houtskärbor får göra då får du nog också de eftertraktade röda skyltarna.För inte sitter vi skärgårdsbor bara på ändan vi betalar nog säkert lika mycket skatt som du enligt inkomst.För övrigt så ska du inte tro att alla per automatik har röda skyltar Har bott hela mitt liv på Houtskär och har aldrig haft förtursskylt men jag tror nog om du bodde i Houtskär och pendlade fem dar i veckan så ville nog du också ha förtur.A.N.M.Det är mycket sällan vi skärgårdsbor använder färjan för nöjes skull om vi far för nöje så använder vi båt.

Inlagt av Fabian Karlgren (ej verifierad)

Nu är det tyvärr så att det inte alltid är lätt att räkna ut i förväg. Saker kan ta längre tid än beräknat och då blir det så att man kommer just till den färja som "kombinerar" med Houtskärsfärjan. För att vara på säkra sidan brukar jag dock sträva till att ta en färja tidigare, men ofta är det inte möjligt. Och för att vara på säkra sidan borde man ta en så tidig färja att man även vid Korpofärjan är en tur tidigare än "kombinationsturen". Detta betyder då att jag skall starta 35 minuter tidigare från fastlandet. Det kanske inte låter så mycket men på en annars också fullspäckad dag där sex timmar går åt till resandet är det det. Så för att det då tar en kvart längre i stan så skall jag alltid riskera att sitta 1,5 eller 2,5 timmar extra i Galtby för att så många plötsligt ville till Nagu eller Korpo och för att jag varit så dum nog att bosätta mig i Houtskär. Tyvärr är det också så att om man inte slipper att köra bland de första bilarna, går det ofta så att bilarna i kön kör under hastighetsbegränsningen vilket ofta leder till att man ytterligare missar en färja. Detta är ett tråkigt faktum.
Vi har redan begränsade möjligheter att röra oss fritt och att ytterligare begränsa den bidrar nog inte till att hålla skärgården levande. Men kanske det inte spelar någon roll längre i dagens samhällsklimat. Jag önskar dock förtursmotståndarna välkomna att bosätta sig i Houtskär.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Att de som har behov, ex. pendlar, skall ha förtur har väl ingen ifrågasatt. Det som är ifrågasatt är om man bara för att man är Houtskärsbo (ex. pensionär) skall ha förtur. Fritt får alla röra sig, det är bara nu frågan om vem som skall ha större friheter att röra sig före andra och på vilka grunder. Ingen förbjuder ens en Houtskärsbo att röra sig fritt eller till och med bosätta sig i hesa (som mången annan varit tvungen till fastän de kanske inte ens gillar hesa utan hellre bodde i Houtskär.)

Jag vill för övrigt se den Houtskärsbo som dagligen pendlar till Hesa. Kan inte heller låta bli att berätta att skattebetalandet i Finland är progressivt så det kan vara så att Houtskärsbon betalar mer skatt per inkomst än Hesabon, eller sedan tvärtom, exakt lika är det knappast ändå.

1.5h timme i en trafikstockning (ex. olycka) är inget ovanligt i Hesa, och dessa trafikolyckor är betydligt mer svårgissade än färjkön.

Inlagt av Skärgårdsbo (ej verifierad)

Jag är nog för den förturs rätt som skärgårdsborna t.ex har,även annan nyttotrafik bör ha rätten kvar.
......Men jag lägger här fram en synpunkt varför jag tror att förturs berättigheten är så inflammerad.
Har länge följt med i Pargas-Nagu rutten samt Nagu-Korpo rutten och vise versa,vid många tillfällen står det i högra filen endast ett fåtal bilar,om ens det,men sen kommer en bil med förturs skyltar och måste placera sej i förtursfilen,det kan irritera.Om det ej är kö kan nog även den förturs berättiga bilen placera sej i högra filen.
Och många gånger har det hänt att de som sätter sej först i förturs fältet kör väldigt sakta sen när färjan väl har kommit iland eftersom dom släpps iland först.
Så jag vill framföra till er som gör så,skärp er litet och jag tror att den inflammerade diskussionen avtar betydligt.(Skulle kunna namnge ett mångfald,faktiskt,men det avstår jag ifrån)

Inlagt av Vanlig (ej verifierad)

Jo, skulle vara enkelt att namnge ett 10-tal "äkta skärgårdsbors" som ständigt placerar sig i förtursfilen trots att det nog finns bra med utrymme i den vanliga filen! Och ofta så ser man ej heller några röda lappar i dessa bilar, speciellt bakrutan saknar lappen! Läste just ett inlägg på facebook från en skärgårdsbo där hatet mot sommargäster tydligt kommer fram samt att personen får medhåll av några andra skäribor. Borde man klistra in deras texter hit? Med namn och allt? Kanske skäriborna lugnar ner sig sen?

Inlagt av Cecilia (ej verifierad)

Jag kan räcka upp handen som en av dem som ibland tar förkörsfilen fast vanliga kön är kort. Jag har tidigare haft som princip att inte göra så, MEN efter att X antal gånger hamnat bakom en bil som kör väääldigt sakta över Nagu/Korpo och missat min färja till Houtskär har jag börjat kolla noggrannt vilka bilar som står i "vanliga kön", som pendlare vet man vilka bilar som kör hur. Är det t.ex. halt så förstår jag ju nog att man då man är på "hemmaplan" och inte längre har bråttom till följande färja kör försiktigt. Helt vanligt sunt fönuft som att köra åt sidan då man inte tänkt/har kapacitet att köra enligt hastighetsbegränsningar skulle också minska en hel del på åtminstone mitt behov att "en vanlig dag" känna att jag behöver ta förkörsfilen. (Tyvärr jag kan inte sluta tidigare från jobbet för att ta en tidigare färja från pargas hur mycket jag än skulle vilja göra det!) På morgonen är problemet att om jag inte hinner med "rätt" färja i Korpo eller Nagu är jag försenad till jobbet och att starta tidigare än med första färjan går ju inte och de gånger jag börjar senare så tycker jag att det kan va "helt okej" att få sova en timme extra och starta först kl 6.10 hemifrån. Jag har även sagt till NTM-centralen att jag kan ge dem hur många exempel som helst på hur dåligt trafiken fungerar, men sådana exempel vill de inte ha. För kärnan i problemet är ju att de (NTM) i sin anbudsförfrågan inte kunnat begära tillräcklig kapacitet för att trafiken skall löpa för alla. Vi är ju självklart alla de bästa chaufförer i världen och pekar gärna ut andra som "har dålig attityd" och "missbrukar systemet". Det kunde ju faktiskt göras ett system med olika färgers skyltar för olika förturer. En färg kanske skulle berättiga till förtur bara mån kl 06 - fre kl 16 och det kunde vara den som är "lättast" att få. Färjepersonalen har naturligtvis ingen möjlighet att kolla alla bilar men skyltningen kunde oxå göras mycket klarare vid samtliga färjfästen och det är NTM-centralens ansvar, lika som skyltarna.

Inlagt av Rosalabo (ej verifierad)

En fast bosatt Houtskärsbo som pendlar skall INTE behöva ursäkta sig om den använder förturen sin eller inte.
Alla ni, och kanske speciellt "Gäst" som vill jämföra trafikstockningar i H:fors med färjköer, köer till färjor som dessutom går på tidtabell, har helt klart inte klarat av att sätta sig in i situationen. En kort försening på första färjan ökar exponentiellt till den sista turen på rutten.
Så länge du på din arbetsväg har fast mark under fötterna, kan du inte jämföra förhållandena i H:fors med flera olika färjor ut till Houtskär, så är det bara! Sen kan du säga vad du vill..

Största "skylt"-problemet är väl antagligen att de delats ut till höger och vänster, så att det blivit en slags förtursinflation. Allt för många har dem, helt enkelt.
Sedan att NTM-folket inte tar sitt ansvar är absolut ingen nyhet, samma sak med förbindelsebåttrafiken, har inte sett många exempel på att den förbättrats efter att trafiken lades ut på offert, tyvärr.

Men i den här diskussionen kan ni vrida och vända hur ni vill, och ändå har ni aktern bak:)
God fortsättning

Inlagt av Skärgårdsbo (ej verifierad)

Efter min tidigare inlagda fundering fick jag enligt mej ett positivt mottagande,nämligen andra har märkt samma sak.
Jovisst,det kan tänkas att förturs bilister från Houtskär och Norrskata vill köra så fort över Korpolandet att de hinner till nästa färja.
Jag har dock sett Korpobor som är bosatta eller stationerade på Korpo nog använda förturs fältet,både firma bilar,traktorer och även myndighetsbilar,även om, endaste en bil står i kö i vanliga körfilen.
Summarum,en sak som jag även skulle gärna se att de som vill köra saktare än hastighetsbegränsningen och har en lång bilkö efter sej......blinka in till närmaste t.ex busshållplats och släpp förbi de som har bråttom,jag gör det själv,och t.ex i Nagu Prostvik ser man det ofta,men så klart finns det undantag som fortsätter framåt i snigelfart.
Med detta vill jag ytterligare säga att inte enbart nyttotrafiks skyltarna irriterar,det är även endel bilisters nochalans mot övriga bilister som har inflammerat detta "förturs skyltarnas" vara och icke vara.
P.s Jo,att lämna bort sin förtursskylt i bakfönstret har nog blivit en vana,men en ful ovana.Sånt förfarande stärker ej just det primära,att de som behöver förtur skall uppföra sej korrekt,då behålls denna möjlighet som är rimlig och rätt.

Inlagt av Petra Öhman (ej verifierad)

Det var en sorglig debatt det här. Prata skit om varandra kors och tvärs. En hel del verkar bottna i att "Gamla häxan avundjuka, lömsk som alla häxor bruka", tassat fram.

Jag tor inte att vi stackars kråkor som bor längre ut i skärgården året om är de som gör att systemet inte fungerar, så många är vi inte, tyvärr.
Dessutom, Gäst, så har vi inte röda skyltar "per automatik". Vi ska nog ansöka om dem och det gör inte alla. Du borde också läsa tidtabellerna lite bättre så ser du att färjorna inte går med 15 minuters mellanrum och att det inte är så lätt att ta en tidigare eller senare färja heller eftersom det är trafikuppehåll nattetid till Korpo och Houtskär, för att inte tala om ifall du bor bakom en förbindelsebåt. Det är dessutom mycket svårt nuförtiden att föutspå när det blir köer till färjorna, trots att man har bott i skärgården hela sitt liv. Trafikmängderna har ökat ofantligt, fast vi som bor i skärgården har minskat.
Nu får vi en färja med större kapacitet till Houtskär men faktum kommer ändå att kvarstå: missar man färjan i Nagu så kan man få vänta mycket länge i Galtby, för jag tvivlar starkt på att turerna blir tätare!

Jag håller med Fabian om att det är synd att livet här ska göras ännu svårare, avfolkningen är stor redan som det är.

Gäst, du kunde nog säga vem du är eftersom du har så mycket åsikter.
Och Kalja, ditt inlägg roar mig lite: Din Buster Magnum ryms säkert inte i bussen men borde den inte vara på vattnet? :) Om mängden båttrailers på färjorna minskade så ryms det flera med.

PS Hade inte tänkt skriva men det är en så osaklig debatt tycker jag. Tack till Fabian som lyckas hålla sig lugn och saklig!

Inlagt av avsides (ej verifierad)

Jag håller helt med om att det inte är lätt att bo i skärgården bakom färjorna. Men många bakåtsträvare som bor i skärgården vill ha kvar dem, och jobbar aktivt emot broförbindelsen. Många SFP are i skärgården vill ha det som det är. Ingen av dem jobbar aktivt för broförbindelser.

Till er unga som vill bo i skärgården.
Samla ihop er och grunda en förening som jobbar för broförbindelser, lika som "pro 8-tie". Finns det någon som vill dra detta eller blir ni nerhackade av SFP gamarna som njuter av förturen på färjorna?

Någon måste dra det största lasset och det är inte de som ni skäribor nu röstat in i SFP.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Inte nog med att skärgårdsborna pratar om förtur till färjorna, nu har man kommit steget länge och diskuterar vem som skall få köra först av så att denne kan ha landsvägen fri för bara sej själv. Inser ni inte själva att det börjar gå lite långt med ert vill ha och vara före alla andra och därmed förstör ni för dem som verkligen behöver förturen?

Inlagt av Roger (ej verifierad)

Vad säger reglerna om just de med båtarna som släpas fram och tillbaka? får man ha bränsle i tankarna och kanistrar? har för mig att man får ha en 5 liters reservdunk med ombord och vid mera ska man åka med vissa utvalda turer? någon som känner till saken?

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

EU införde nya regler. Du får ha åtminstånde 200liter. Fritt fram att ta båtar med med andra ord, desstuom har båtarna bensinen i klassade tankar för bensin (lika som på bilar, så det är inte lösa dunkar ens).

Inlagt av Mike (ej verifierad)

Jag hade även som vissa övriga tänkt hoppa över fortsatt debatt men kan ej låta bli att kommetera eftersom vissa personer med en viss Gäst i spetsen ej kan hålla sig till sak och faktan.

Jag är som jag tidigare skrev en som har förturs skyltar pga mitt arbete. Jag arbetar för en levande skärgård där vi alla behövs, dvs fast bosatta, sommar gäster, och sedan dit som jag räknas ingen dera... :)

Då kan ni snälla människor inte sitta och jamsa om vem som har rätt till förturer hit och dit. Jo många använder säkert skyltarna fel och det kan kännas orättvist ibland, men det är INTE kärnfrågan i detta problem. Problemet är den otillräckliga kapaciten på våra förbindelser ut i skärgården, så det är ju det vi borde koncentrera oss på, eller hur?

Bilmängden är ändå i slutändan den samma, eller har jag fel? Vi borde istället under som en tidigare skribent efterfrågade slå våra "kloka" huvud ihop och arbeta tillsammans för att förbättra kommunikationerna. Nu har de ansvariga fått denna debatt dit de velat, dvs sätta skäriborna mot sommargästerna. Ett taktiskt och slugt drag. Kasta nu stridsyxorna i sjön och glöm förtursskyltarna i debatten och koncentrera er på det väsentliga.

Snälla redaktörer ta kan ni lite se vilka kommentarer som läggs ut för åtminstone signatur Gäst har väldigt mycket osakliga kommentarer som inte hör hemma i en civilcerad och uppbyggande debatt.

Vill ännu avsluta med att jag själv gärna är med och arbetar för en förbättrad kommunikation i en levande skärgård där vi alla kan njuta av vårt land där den visar sig från sin bästa sida.

Inlagt av Gäst (ej verifierad)

Vad är det som är så osakligt i att diskutera förtur för dem som behöver det, och vad är så konstigt med att ifrågasätta om en skärgårdsbo (ex. pensionär) har mer bråttom än en sommargäst?

Att en som har behov och kan påvisa det skall ha förtur har väl inte ifrågasatts, bara det att dela ut förtur till alla bara för att de bor nånstans har ifrågasatts och då det skulle då inte få diskuteras?

Inlagt av Anna S (ej verifierad)

Jag tänkte inte lägga mig i debatten, men jag måste. Jag är infödd Houtskärsbo och jag kommer så ock att förbli. Angående de röda skyltarna är jag icke berättigade till sådana eftersom jag för några år sedan skrev mig i Åbo (pga sjukvård bla.) Fast jag själv anser mig som fullvärdig Houtskärsbo så tycker NTM-centralen något annat; fast jag är född i Houtskär kan jag inte få röda skyltar eftersom jag är skriven i Åbo. Bra så. Jag vill inte ens ha dom. Jag har inte ens sökt.

Då jag far till Houtskär brukar jag oftast räkna med köer. Sommar som vinter. Oftast far jag ut en fredag och kommer hem på söndag. Nu får man räkna med köer på Pargassidan även på vintern.

Och nu kommer jag till det viktigaste, även för sommarboende: Fast jag är uppvuxen på Houtskär har jag inga röda skyltar. Oftast har har jag två katter i bur med mig i bilen som bara väntar på att få komma ut. Jag kan stå i kö hur länge som helst. Men, när Mergus slutar gå går det alltid att återvända till fastlandet. Vi kan köra hem. De som har hemmet på Houtskär eller Norrskata kan inte återvända hem. Det går ingen färja hem.

Inlagt av hemma (ej verifierad)

Säg fast att en svensk som har stuga på Houtskär inte slipper med, inte kommer denne heller hem. Det är alltså inte alls så att det är bara Houtskärsbor som inte kommer hem. Alla oberoende av hemort borde slippa över, inte bara Houtskärsbor.

Mer kapacitet är svaret, och om det är köer vid någon färja så bör det tas i beaktande på andra färjor och köras extra turer nattetid så länge behovet finns som uppstod pga underkapacitet på ett annat färjpass.