Kommer Facebook att växa eller förändras?

Bild av Carl Fritjofsson, vice VD på det svenska webbföretaget Wrapp.
Carl Fritjofsson på det svenska bolaget Wrapp tror på en framtid i Facebook. Bild av Carl Fritjofsson, vice VD på det svenska webbföretaget Wrapp. Bild: Yle/Patrik Schauman

Vad händer med det sociala nätverket Facebook i framtiden? Sedan Facebook gick ut på börsen 18 maj har kursen sjunkit som en sten: Från 42 dollar till dryga 28 i dagsläget. Facebook lever på att användarna blottar sina liv för potentiella annonsörer. Men framtidens facebookanvändare finns i fattigare delar av världen. Kommer annonsörerna att vara intresserade av dem?

Var Facebooks aktie-emission ett sätt att lura pengar av godtrogna amatörplacerare i ett läge då bolaget inte mera kan öka sin vinst med sin verksamhet? Det finns ett växande tvivel på att Facebook verkligen har en plan över hur bolaget kan växa också ekonomiskt.
Ändå finns det företagare som tror på möjligheten att tjäna stora pengar i Facebook. Carl Fritjofsson, Vice Verkställande Direktör för det svenska bolaget Wrapp:
- Vi har valt att göra en tjänst som bygger på att vänner skickar presenter till varandra i den digitala världen, och då är Facebook det mest självklara valet, säger han. Där har många de senaste åren dokumenterat sin sociala graf; sina vänner, sin familj och sina intressen.
Men från den finansiella världens sida ser det lite annorlunda ut. Carl Fritjofsson bedömer att Facebook där står inför ganska många utmaningar.
- Deras annonseringsmodell är inte alls lika kraftfull som Googles som riktar in sig på vad man behöver och söker i ett visst ögonblick. Därför är annonsörer mera benägna att betala för att få sökaren in på sin webbplats på Google. Facebook är mera inriktad på passiv marknadsföring. Där kan man styra reklamen mot olika personers personlighet eller intressen.

Reklampengar blir gåvor

Det svenska bolaget Wrapp har på ett år vuxit från en idé hos sex grundare till ett bolag med 65 anställda. Nu hoppas bolaget kunna tjäna pengar på att effektivera Facebooks annonseringsmodell:
- Vi låter företag ställa ut gratis presentkort till riktade målgrupper. En butik vill kanske nå kvinnor mellan 25 och 35 som bor i en viss del av Helsingfors och är intresserade av vissa typer av saker. Anledningen kan vara att den typen av kunder tenderar att spendera mer än genomsnittskunder. Då kan butiken vara villig att ge ut fem, tio eller tjugo euro gratis till dessa personer om de kommer in i butiken.
Det är dessa pengar som man nu kan välja att dela ut till sina vänner i form av elektroniska presentkort. Men endast om vännerna uppfyller butikernas profilering. Annars kostar korten. På det sättet kan butikerna utnyttja både den kunskap vi ger ut om oss själva på Facebook, och våra vänners uppfattningar om oss.
För vanliga konsumenter kan det betyda att de pengar som förr satsades på TV-reklam som på ett irriterande sätt avbryter vårt favoritprogram, nu landar i mobilen i form av ett presentkort från en vän. Carl Fritjofsson betonar vikten av att tjänsten upplevs som trevlig.
- I stället för att reklamen skickas av företaget, är det vänner som avgör vilken typ av presentkort man får, och vilken typ av marknadsföring som skickas.
Den här typen av webbtjänster baserar sig av en genomtänkt analys av vårt beteende i sociala medier.
- Folk blir vänner med varandra och skapar de sociala kontakterna. Sedan ligger de ganska statiskt tills det händer något i vänkretsen. Och en stor del av de händelser som får folk att kommunicera med varandra via Facebook är något man vill fira. Man ser att någon har bytt jobb, fått barn, gift sig eller har födelsedag. Då skickar man ett meddelande. Det här beteendet såg vi som en av grundförutsättningarna till att vi startade det här företaget, säger Carl Fritjofsson.