Männen bakom indiehittarna

Jonas och Janne gör musik mest hela dagen
Jonas och Janne gör musik mest hela dagen Bild: YLE / Petter Sandelin

Vem är det egentligen som gjort låten du sitter och lyssnar på, artisten eller producenterna? Vi besöker Kaiku Studios i Berlin.

Janne Lounatvuori och Jonas Verwijnen har drivit musikstudion Kaiku studios i Berlin i ungefär sex år. Tillsammans har de byggt upp soundet hos band som LCMDF, Siinai och Zebra and Snake. Och de är överens - producenterna har stor makt när det gäller ett bands sound.

Stort på gång

Här är Jannes och Jonas tips på band att hålla koll på. Kom ihåg, du läste det här först.

DENA


- Vi jobbar med henne just nu, och hon kommer att bli stor.

Ami Dang


- De här skulle vi vilja jobba med. Kommer från Baltimore, tosikova, vi skämtar inte.

Sulk


- De ger en Oasis-känsla. Brittpopen kommer igen, det tror vi på.

- Men det beror på bandet. Till exempel så hade DENA låtar och någon form av beats, och utifrån det byggde vi upp soundet och konceptet. Det är lite som design eller ett arkitektjobb. Vi bygger något, säger Janne.

- Jag jämför det ofta med att göra film. Du har en som skriver manus, en regissör och skådespelare. I musik har du en låtskrivare, en producent och en sångare. Utan det ena kan man inte göra det andra, säger Jonas.

Har ni någonsin hamnat i bråk med någon artist?

- Jo, oftast är grälen ganska passivt aggressiva. Jag sitter tyst ifall det är något vi inte är överens om. Men det är nog sällan. Viktigast är ändå att vi kommer överens med banden. Artister är artister, speciellt frontfigurerna i ett band är en konstig sort. De är speciella. Alltid, säger Jonas och skrattar högt.

Vem har sista ordet?

- Skivbolaget, de som betalar. Jag försöker ofta övertala banden för att få min vilja igenom. Jag lirkar på olika vis, för de blir blinda för sin egen musik. Man måste kunna kill your darlings också i musik. Vi försöker ha det sista ordet, för vi vet vad publiken vill ha och hur det borde låta, säger Jonas.

Det speciella Kaikusoundet

Enligt Janne och Jonas finns det ett speciellt Kaikusound. Det är maxat och elektroniskt. Trummaskiner. Och nu ska det bort.

- Vi försöker förändra det. Vi är lite trötta på det. Vi går mot ett mer minimalistiskt sound i stället för att maxa alla låtar. Det blir också mer rockigt, säger Janne.

- Dansmusiken har kommit till en punkt där den inte riktigt kommer vidare. Här pratar vi till exempel om Swedish Housemafia. Nästa våg är rock, så vi försöker hänga med på den. Nu snackar vi inte hårdrock, men människor saknar något, de vill ha ett nytt Strokes, säger Jonas.

Hur viktigt är det att förnya sig i den här branschen?

- Jätteviktigt. Jag tycker att man alltid ska vara i tiden och hänga med. Inte jaga trender, utan skapa trender. Gräva fram saker och våga söka i alla genrer, säger Janne.

Och för att förnyas måste man inspireras. Janne lyssnar på gamla klassiker där hemma medan Jonas söker det nya.

Kaiku Studios

• Drivs av Jonas Verwijnen, Janne Lounatvuori och Antti Joas.
• Beläget i Kreutzberg i Berlin.
• Fungerar som manager åt Zebra and Snake och Siinai.
• Jobbar med band som LCMDF, Joensuu 1685, K-X-P och Bendagram.
• Ordnar också showcasekvällar tillsammans med Nordic by Nature för att visa upp nya artister för folk inom musikbranchen.
• Lyssna på vad de gör här.

- Jag åker omkring överallt och ser massor med keikkor och håller koll på ny musik och försöker networka. Det är viktigt att röra på sig och träffa nya människor. Sedan skickar jag länkar till Janne, och så säger han om han gillar det eller inte, säger Jonas.

Det går bra nu

Länge var det få som visade intresse för Finland. Att hitta producenter som ville komma och lyssna på ett finskt indieband var svårt, men nu håller den situationen på att förändras. De finska banden har börjat ta för sig.

- I slutet av 90-talet hade vi Jimi Tenor och Opel Bastards men det rann ut i sanden på något vis. Nu kommer en ny våg och den här gången uppmuntrar och stöder vi varandra. Det är väldigt ofinskt för i Finland är folk ofta avundsjuka på varandra, vilket är jättedumt för går det bra för en så hjälper det också de andra. Jag tror att de som nu är 18-20 år, de kommer att lyckas, för nu finns det en öppenhet. Folk är intresserade av finsk indie, säger Jonas.

Alla känner alla

När jag frågar hur det kommer sig att en så stor del av den finska indieexporten gått via Kaiku studios börjar killarna skratta. Dels för att jag kallar banden stora, och dels för att de är blygsamma. De tror det är en tillfällighet.

- Mångar av banden känner varandra. Alla har bott i Helsingfors, och Helsingfors är ganska litet. Sedan när de kommer hit så blir de väldigt bra kompisar. Att just de här banden kommit så långt som de gjort beror nog på bandmedlemmarna, att de orkat och inte gett upp. Spelat utan att få betalt, turnerat… det är fint. Vår uppgift är att få ut dem, men det är deras jobb att hålla upp motivationen och viljan att vara där, säger Jonas.

Har ni något drömband ni vill jobba med?

- Oj, nu måste vi säga något fiffigt. Det skulle vara kul att göra någon megapopskiva. Jag ser framför mig Justin Bieber, men det vill jag inte säga. Jag vill ha något utmanande, säger Jonas.

- Säg Nirvana, säger Janne.

- Nirvana jo, om de ännu fanns. Eller någon artist som det har gått helt åt helvete för, till exempel Britney Spears. Om vi fick Britney tillbaka till listorna, att ha som projekt att göra riktig musik med Britney och göra henne creddig, det skulle vara något, säger Jonas.

Publicerad . Uppdaterad