Rea i januari inte längre så viktig

I och med bättre lagerhållning och fler kampanjer börjar januarirean tappa betydelse för klädhandeln. Numera ligger försäljningen i januari en sjättedel under en genomsnittlig månad.

- Klädmodets cykler har blivit snabbare och följer inte längre ett mönster där reorna i januari och juli är dominerande. Numera fördelas reorna längs med hela året, säger Antti Laakso, kedjedirektör för Sokos.

Inom modehandeln satsar man också mera på kampanjer som inte behöver handla om att sälja slut lagret. Enligt Laakso är butikerna numera mera effektiva och har inte nödvändigtvis speciellt mycket produkter som blir kvar i lagret.

Att reorna har ändrat karaktär har också noterats vid Bestseller, som bland annat driver Vero Moda- och Jack and Jones-kedjorna.

- Man försöker hålla reatiden kortare och effektivare. Vi vill inte ha reor i butikerna i flera månader, säger Sari Leppänen.

Kunderna behöver ändå inte oroa sig för att januarireorna skulle försvinna helt. Hur rean ser ut beror långt på hur bra butikerna har lyckats med sitt sortiment.

- Inköpens betydelse är stor. Det är viktigt för slutsäsongens reaförsäljning att ha rätt trender, färger och produkter. Här försöker vi förstås att förbättra oss varje år, men vi har ju tyvärr ingen kristallkula. Risker måste vi ta. Ibland lyckas det, ibland inte, säger Leppänen.

Publicerad . Uppdaterad