Med m/s Norrö från Kotka till Antwerpen

När stormen viner är skärgårdsmusiken fjärran. Carl Mesterton tar oss med på lastfartyget m/s Norrö från Kotka till Antwerpen och vi får uppleva finlandssvensk vardag till sjöss från 1961.

Carl Mesterton reser med lastfartyget m/s Norrö från Kotka över Östersjön och längs Kielkanalen till Rotterdam och Antwerpen.

M/s Norrö är hemma i Mariehamn, byggd i Finland. Det är ett 75 meter långt shelterdäckat lastfartyg med överbyggnader. Lastkapaciteten är 1000 ton. Med på resan till Antwerpen är Lars Eriksson, andre styrman, första styrman Bruno Andersson och kapten Eliel Wahlsten, maskinchef Hugo Carlsson och hela den övriga besättningen får berätta om sitt liv till sjöss.

Avresan från Kotka är uppskjuten, lastningsarbetet är fördröjt av regn. Det är kinkigt med papper. Men då har Carl Mesterton tid att följa med lastandet, ur ett spännande fågelperspektiv såsom kranföraren ser det. Pappersrullarna väger upp till 3000 kg. Och alla sätt är bra, utom de dåliga. Så fortsätter man tills lasten är lastad. Ombord lastar man också saltade hudar till Rotterdam och buntat telådsfanér som skall till Java från Antwerpen.

Lotsen för ut det stora fartyget och kaptenen tar över och mäter ut distansen. Följande morgon har de redan lämnat den finländska kusten och stävar mot de gotländska öarna i nästan 13,5 knop. Dieselmotorerna jobbar bra under maskinchefens vakande öga. Om vädret är bra används en autopilot och däckspersonalen kan utnyttjas på annat sätt, t.ex. för att måla om däcket.

Genom Kielkanalen färdas man sakta. Lotsen hjälper kaptenen att ta in i slussen vid Brunsbüttelkog, Kungshafen på Elbe. Lotsfartygen Elbe 1 och Elbe 2 hjälper de stora fartygen. Trafiken är livlig mot Nordsjön.

Så kommer m/s Norrö till Rotterdam. Man tar ett kort uppehåll med bil för så skall fartyget vidare. Besättningen har bara sett regndränkta kranar.

Den holländska kusten försvinner om man sätter kurs mot Antwerpen. Den finska sjömanspastorn Kalevi Lappalainen kommer för att hälsa på besättningen och bjuder in till bastu, bordstennis och biljard. Med pastor Lappalainen reser de runt i Antwerpen, lämpligt på Belgiens självständighetsdag.

Men arbetet fortsätter i hamnen följande morgon. Och när man lämnat hamnen får kapten Wahlsten berätta hur det att vara sjöman, hur det är att bo, jobba. Mat skall det vara, mycket mat och god mat. Olle Sommarström är yngsta man ombord, kalle. Han ska bli stuert, har han tänkt sig.

Carl Mesterton får t.om. skjuta prick med första styrman och maskinchefen. Nu stävar man på Norra Östersjön mot Åbo. När dimman överraskar hjälper radarn med trafiken, men man bör också hålla utkik och tuta i mistluren.