Skolor hänger inte med i utvecklingen

Bild: YLE

Den tekniska utvecklingen i finlandsvenska skolor släpar efter med tanke på vad som kommer att krävas för att elever ska klara av den nya, digitaliserade studentexamen.

– Det är svårare att lämna in uppgifter och själva skrivandet på dator är trögt, säger Daniel Hasselström.

Daniel är den sista generationen elever som skriver studentexamen för hand.

– Jag skulle säkert få sämre resultat om jag skrev den digitalt, säger han.

Då man stiger in i Brändö gymnasium kan man förvänta sig att hela skolan skall vara full av ipads och bärbara datorer av olika slag. Skolans slogan detta år är BYOD, eller "bring your own device", ett program som gör det möjligt för eleverna att ta med sina egna pekplattor och bärbara datorer hemifrån. Detta skall främja användningen av elektroniska hjälpmedel. Men ändå verkar inte en enda elev använda sin bärbara dator. De som har en ipad eller annan bärbar dator med sig gömmer den nästan generat då någon tittar på dem mer än en gång. Ingen tycks vara bekväm med de nya lärohjälpmedlen. Ändå förväntas alla gymnasieelever börja skriva studenten i en digitaliserad form så tidigt som våren 2016.

Mithra Ingus, studerande vid Brändö gymnasium, äger en pekplatta och använder den flitigt.

– De flesta lärare tycker att det är bra med teknologi. Jag kan snabbt slå upp information, säger han.

Han använder inte sin platta för nöjen, utan enbart för skolarbetet. Fysik och matematik är lätt med plattan, man kan till exempel göra räknerutor. Men vissa elever är skeptiska och tycker att teknologin är onödig.

– Jag har aldrig behövt använda min ipad i skolan, och jag skriver hellre för hand, säger Pernilla Harjula.

Förutom att eleverna förväntas ta med sig egen teknologi måste de också registrera sig på olika sidor såsom Google, Wordpress, Prezi och Wikispaces. Det kan vara svårt för ungdomarna att navigera med de tiotals sidor de måste använda sig av.

– Teknologin i skolan är framtiden, säger Leif Ekrem, lektor i fysik i Brändö gymnasium.

Han tycker att informationsteknologin är ett måste i akademiska läroanstalter. Han konstaterar att skrivandet är den viktigaste funktionen, och därför kan en bärbar dator vara en ideal lösning.

– Om eleven använder teknologin på fel sätt försämras slutresultatet. Men om eleven fördelaktigt kan studera med hjälp av en ipad eller en dator kan medeltalet stiga, säger han.

Ekrem säger att ungdomar ofta har mycket lätt att använda teknik men har ofta svårt att hålla sig till ämnet och i stället söker sig till sajter såsom facebook och youtube.

Noel Forsén och Säde Kunnas
Brändö gymnasium

Den här texten är skriven av skolelever i projektet Veckans skola. Läs mera om projektet på svenska.yle.fi/skola

Kommentarer

Inlagt av Johannes (ej verifierad)

Det är nog ganska skräp att försöka få något skrivet på en iPad, smidigt är det åtminstone inte så man får nog lov att reservera dubbelt med tid för allt som skall göras om det skall ske på paddan. Jag jämför alltså med "riktigt tangetbord" på en bordsdator. Inte heller de bärbara datorernas tangentbord är optimala för att skriva naturligt och snabbt. Jag förstår mycket väl de ungdomar som hellre skriver för hand. Sen ska man ju inte alls tala om hur dåligt olika nät och koder och allt f..styg fungerar egentligen. De flesta skolors "egna" nätverk är för det mesta en fars för inget fungerar då när det skall göra det, alla försöker samtidigt "komma in" på sina sidor för att leverera sina studieuppgifter men systemena kollapsar..skapar otrolig stress hos studerandena, lärare och handledare är onåbara...till dem "får man inte skicka epost", på telefon når man inte en enda varelse mer!!!

Inlagt av Pamela Lindebäck (ej verifierad)

Bra jobbat, Noel och Säde! Och hälsningar till alla i artikeln också!

Inlagt av Lärarin (ej verifierad)

De flesta grundskolor i vårt land är dessutom kraftigt underresurserade, så även om viljan skulle finnas så har man helt enkelt inte råd att skaffa all den moderna utrustning som skulle krävas för att få systemen att rulla. Nu inför nästa skär kommunerna ner anslagen ytterligare så hur denna ekvation ska gå ihop kan man inte fatta.

Inlagt av Jan-Anders Salenius (ej verifierad)

Tack för alla fina artiklar här på sidorna! Förstår bra att många elevr fortfarande vill använda penna och gummi. Och att de inte hinner med ibland då vi lärare går för snabbt framåt. Vi ska använda sunt förnuft med IKT på timmarna! Det ska inte bli ett självändamål att dator alltid är bättre att använda än tex krita,penna o gummi. Så är det ju inte. Varje lärare använder dator,Ipad där han eller hon tycker mervärdet finns. Tidsbristen är dock uppenbar jo. Och läroplanen normativ. Tyvärr...

Inlagt av gäst (ej verifierad)

Frågan väcks : hänger forskning och vetenskapen med i utvecklingen
HUR hälsosamt det är för våra ungdomar och barn att sitta timtal i salar med alla dessa elapparater påkopplade omkring sig.

Hoppas våra barn och ungdomars hälsa ej utsätts för något man ej ännu undersökt pga ekonomisk vinning.