Hoppa till huvudinnehåll

Förorenad jord på Fabriksudden - Hangö stad betalar reningsrally

Byggentreprenörer upptäckte förorenad mark på Fabriksudden. Grävmaskiner vid en byggarbetsplats. Bild: Yle/Petra Thilman byggarbetsplatser,fabriksudden,grävmaskiner,hangö,regatta resorts,västnyland

Byggarbetena för spa och fritidsbostäder på Fabriksudden är i full gång. Men arbetena har bjudit på en otrevlig överraskning.

Jorden på Fabriksudden är fortfarande förorenad och måste bytas ut. Det blir ett dyrt kalas för Hangö stad.

Har redan nu kostat över 100 000 euro

När Hangö sålde tomten, trodde staden att jorden inte längre var förorenad. Men under byggarbetena kom det fram att marken där bostadshusen ska byggas inte är ren.

Hangö stad har nu låtit köra bort hela 3 000 ton jordmassor från området. Trafiken har varit livlig medger miljöchefen i Hangö Saija Kajala.

Kajala kan ännu inte säga hur mycket saneringen kostar men redan nu är notan uppe i över 100 000 euro. Kajala tror att slutsumman gott och väl kan landa på närmare 200 000 euro.

Bråttom värre

Saneringsarbetet brådskar eftersom bygget på Fabriksudden redan är i gång.

- Målet är att inte fördröja byggarbetena men det kan nog hända att det fördröjs lite, förklarar Kajala.

Spa och bostäder byggs på Fabriksudden. Lyftkran vid en byggarbetsplats. Bild: Yle/Petra Thilman byggarbetsplatser,fabriksudden,hangö,lyftkranar,regatta resorts,västnyland

De förorenade jordmassorna kan inte lagras på området.

- Det gäller att få jordmassorna vidare i snabb takt. Det är trångt på Fabriksudden, säger Kajala.

Det är ofta heller inte tillåtet att lagra förorenade jordmassor på byggplatsen utan de ska köras till en mottagningspunkt som har lov att ta emot dem.

Jorden från Fabriksudden har körts till Salo och flera andra mottagningsställen som har haft lov och kapacitet att ta emot jordmassor som innehåller sådant som olja. Bland annat företaget Sandö betongs bilar har kört jordmassor.

Marken undersöktes redan 2005 och 2011

Kajala berättar att det var byggbolaget Hartela som kontaktade staden när de hittade förorenade jordmassor. Hartela bygger bostadshusen på området medan ett annat företag har hand om spabygget.

Marken på Fabriksudden undersöktes och sanerades för några år sedan. Därför trodde staden att marken var ren.

Undersökningar 2005 och 2011 visade att det finns olja, tungmetaller och annat giftigt i marken på Fabriksudden. Det överraskade ingen. Fabriksudden och Mekanobyggnaden på udden hade ju i årtionden använts för olika typer av industrier.

Bygget är i full gång. Grävmaskiner vid en byggarbetsplats. Bild: Yle/Petra Thilman byggarbetsplatser,fabriksudden,grävmaskiner,hangö,regatta resorts,västnyland

Före kriget fanns där ett elverk. I huset fanns senare metallindustri och på 1970-talet byggdes där båtar av glasfiber. Efter det har det fungerat främst som lager men enligt vissa uppgifter har också bränsledistribution och oljebyten förekommit på området.

2005 var det Hangö stad som lät undersöka marken. Det var Golder Associates som gjorde jobbet.

2011 lät dåvarande byggherren Quattrogroup undersöka marken. Konsultföretaget Ramboll undersökte och skrev rapport.

Båda gångerna gjordes undersökningen genom att gräva ett antal provgropar och testa innehållet i dem. I marken fanns många giftiga ämnen såsom metaller, oljekolväten, PAH-föreningar.

Marken sanerades redan 2012

En saneringsplan gjordes upp eftersom det redan då fanns planer att bygga ett hotell på Fabriksudden. Den statliga myndigheten Närings-, trafik- och miljöcentralen godkände saneringsplanen.

Våren 2012 kördes 188 ton förorenad jord bort från Fabriksudden. I stället hämtades ren jord. NTM-centralen godkände arbetet.

- Det finns inget behov för ytterligare sanering på det nu sanerade området, skriver NTM-centralen våren 2013.

Det är därför vi trodde att tomten var ren, förklarar Kajala.

"Ingen vits att peka finger"

Har allt gått rätt till då det nu visar sig att det inte fanns endast 188 ton utan 3000 ton förorenad jord på Fabriksudden?

Kajala vill inte spekulera kring vad som gick fel.

- Det finns ingen orsak att söka skyldiga när det handlar om gamla industriområden, suckar Kajala.

Kommentarer

Inlagt av

Varför skaffar ej dom Västnyländska kommunerna tillsammans ett tillstånd för att behandla förorenad jord. Det är ej så märkvärdig behandling en asfaltplan och någon som övervakar vid mottagningen så att olika grader av förorenad jord sätts på olika platser. Jag har själv sett hur det behandlas nästan ren gjord gick direkt som fyllnads jord på avstjälpningsplatsen det som luktade lite mera olja sattes på en asfaltplan där man svängde om jorden tills den ej luktade mera sedan körde den som fyllnads jord. Det skulle spara mycket pengar för städer och kommunerna. Inte så länge sedan man körde bort förorenad jord vid Genecor. Nu är det något bolag som har monopol och gör pengar på detta våra skattepengar skulle kunna användas till något bättre.

Inlagt av

Skulle vara intressant att veta vem eller vilka som gjort undersökningen hos Golden Opportunity förlåt jag menade Golden Associates och vad det kostade Hangö Stad. Samma gäller för konsultbolaget Ramboll. För att inte tala om NTM - centralen, nån måste ta ansvar när det gått snett. Hangö Stad kan väl vecka åtalan emot åtminstone NTM, eftersom de gav grönt ljus.

Inlagt av

Om nu NTM centralen har godkänt ett saneringsjobb och konstaterat att det inte finns behov av ytterligare sanering och några år senare visar sig vara helt fel så tycker jag nog att det bara är för Hangö stad att skicka räkningen vidare till NTM centralen.

Inlagt av

Denna sanering kan gott och väl kosta 200.000 € sade tjänstekvinnan, vilket betyder att räkningen är närmare 300.000 €. Och så till frågan vad kostade föregående sanering, 188 ton kördes bort lika mycket / mera. Totalkostnaden - intäkter från tomten.

Och bästa Hangöbor, snart börjar Koverhar- saneringen och då pratar vi miljoner - som tur är går hamnen bra.

Inlagt av

Har inte NTM centralen godkänt saneringen? Hur är det med konsult bolagens arbete, ger de ingen garanti?
Om det mäts fel - varför ska kunden (i detta fall Hangö stad = skattebetalare) stå för extra kostnader??
Fattar inte...

Inlagt av

Det är inga stora summor, de kan lätt sparas i sjuk-/åldringsvården. Saneringen av Koverhar betyder väl skattehöjning, men folk betalar gärna. I framtiden blir det säkert bättre.

Läs också

  • Kräksjuka på Silja Symphony

    Både passagerare och besättning drabbades.

    Tiotals passagerare och besättningsmän på bilfärjan Silja Symphony har fått kräksjuka.

  • Våga göra misstag för att utvecklas!

    Det är inte så farligt att klåpa, enligt Rosa Meriläinen.

    Författaren, debattören och feministen Rosa Meriläinen har ofta fått höra att hon provocerar och i hennes och Saara Särmäs nya bok Opas hauskempaan elämään (fritt översatt Guide till ett roligare liv) som kommer ut i höst uppmanar hon folk att inte ta sig själva på så stort allvar. Om man gör bort sig har man i varje fall alltid en god historia att berätta för andra i framtiden.

Nyligen publicerat - Västnyland