YLE Nyheter logo

Nyhetsarkivet

Styrelsen i Ingå vill lägga ner skolor

(Publicerad 2009-02-10)

Solberg och Barösund skolor i Ingå ska stänga i höst. Det föreslår kommunstyrelsen för fullmäktige. Styrelsen röstade om nedläggningarna efter ett motförslag från Svenska folkpartiets Ingrid Träskman.

Träskman föreslog att Barösund skola inte läggs ner och att Solberg skola stängs från och med hösten 2010. Det här understöddes av Obundnas Terhi Anttila.

Omröstningen slutade 5-5 så ordföranden Teresa Grönholms (Saml) röst avgjorde. Det var alltså fem SFP:are och en Obunden som ville att Barösunds skola ska vara kvar.

Förslaget är att eleverna i Barösunds elevupptagningsområde ska till Kyrkfjärdens skola och att eleverna som nu går i Solberg skola ska till Degerby skola från och med i höst.

Kommentarer

2009-02-17 22:1681:an
Du som föreslog en namninsamling, bra förslag! Det är bara det att dom som sitter på dom fina stolarna i kommunen inte bryr sig om vad invånarna i Ingå tycker och tänker! Det ordnades en demonstration med fackeltåg för att visa att Ingåborna INTE vill tillhöra Lojo, men hur mycket hänsyn tog dom av det......kommunfulmäktigena vågade inte ens komma ut och visa sig, endast sfp var rakryggade och kom ut för att se vad invånarna hade att komma med. Det ordnades även namninsamling då, men konstigt nog så "försvann" det listor som var fyllda med namn, tänk så det kan gå..... Heimo Hakala och hans gäng hade säkert inget med saken att göra, nej då, vem skulle ha trott nåt sånt...
2009-02-17 13:4565:an
Barösund ska bara vara ett fiske område för finnarna.Dom har ju redan invaderat barösundsbron,så varför sku dom inte ta hela skärgården.Barösund har alltid varit till förtret i Ingås ögon.
2009-02-17 12:47En som e me.
Samla ihop till en namninsamling för att få denna styrelse att avgå.Enda kloka beslutet.
2009-02-17 12:19hakalax
Detta är finnarnas och hukarnas hämnd mot dom ännu så svenskspråkiga delarna av kommunen.
2009-02-17 10:39Ny Ingåbo
Jo det är nog ett konstigt beslut det här. Vem av styrelsemedlemmarna sku frivilligt vilja att deras barn sku bo på ett internat hela veckan och just i menförestider längre perioder??? Dessa barn är ju faktiskt i lågstadiet det är inga tonåringar vi pratar om...
2009-02-17 09:4365:an
Vilken åsikt har herr Hakala ang detta förslag ???
2009-02-15 23:18Annat va de förr.
Nu ska ingå meddela på sin hem sida att flytt gärna till ingå men nån skola på landsbygden har vi inte.Vi vill gärna att ni bosätter er i byn,max 5 km ytterom.Annars måste våra godtrogna invalda göra svåra beslut o bli inpopulära.
2009-02-15 18:47Va händer nästa stund?
Alla andra skolor ha ju också fått sätta lapp på luckan,så varför ska det inte Gälla Ingå med?
2009-02-13 16:03Rädd ingåbo
Till nästa val får nog sfp se till att ta makten tillbaka,för annars barkar de rakt åt hel..te.
2009-02-13 12:52Slapphet
Nöjd nu "Tessan" du fått mycket dåligt till ända på kort tid.Fortsätt i samma bana så far allt som en gång byggts upp INGÅ.
2009-02-12 18:29Barösundsbo
Beslutsfattarna, oberoende av parti, i Ingå vill inte nu och har aldrig velat att det skall bo folk i Barösund!Det medför kostnader som kommun inte vill ha! Om de skulle ha velat ha en levande skärgård, så borde beslutsfattarna,då Bergvalla köptes, för 20 år sedan,som tomtmark främst för ORTSBOR, ha gjort reklam om att " tomtmark finns att köpa, skola finns, butik finns " .. på orten. Då skulle det säkert ha lockat folk att bosätta sig / stanna kvar i Barösund och vi skulle ha kvar vår skola. ( och butik ? )Nu har beslutsfattarna genom åren bara intrigerat och vägrat sälja tomter till intresserade.Med att vägra sälja har beslutsfattarna redan från början medvetet styrt hela utvecklingen i Barösund, de måste ju ha förstått vad följden kan bli för skolan och hela orten. Ortsbornas pengar till tomtköp dög inte men de aktuella Bergvallaköparnas pengar duger nog åt Ingå kommun! Ortsborna lär skall få (kanske)förhandla med dessa ryska köpare om att få köpa en bit av vår egen fosterjord av dem! ( till vilket pris ?) Alla skall helst bo uppe i byn, det blir billigast för kommun, det är Ingå kommuns politik. Barösundsborna förväntas nu dessutom ställa upp med att delta i finansieringen av en ny bytiksbyggnad i Barösund, i annat fall stänger Varuboden sin nuvarande butik och då är vi också helt utan butik på orten. ( Undrar om invånarna i Ingå kby skulle ha bidragit i kostnaderna för Varubodens nya byggnad där?) Vi drabbas hårt i Barösund nu, skolan är hotad, butiken är hotad, Bergvalla som är den enda mark kommunen äger i Barösund och där det finns lediga tomter, säljs till utlännngar ... Beslutsfattare! Tänk efter vad det är ni håller på med! Gör ingeting förhastat nu, det kan knappast rättas till efteråt!
2009-02-12 11:16Nyinflyttad till Ingå
Efter allt som framkommit i radiointervjuer, på denna sida och på Västis insändarspalt framstår det hela nog som något av en panikreaktion bland vissa förtroendevalda och tjänstemän i Ingå. Ekonomin får aldrig vara det enda kriteriet. Tyvärr har jag också på känn att det gått för mycket prestige (=stark vilja att ha hög status)i hela frågan. Det är aldrig bra. Bra beslutsfattare behöver en viss ödmjukhet också för att göra riktiga beslut!
2009-02-12 01:06Fd ingåbo nu eknäsbo.
Grönholmskan sitter nog på helt fel plats.Vad har hon för uppfattnig om det hon ska låtsas bestämma över.Där har ni nog fått nåt att bita i kåra ingåbor.Hon hör tydligt till storstads flickorna (esboflicka som gått i mattliden)som tror att allt ska skötas som i stora städer.Nog vet hon säkert var Barösund finns (på kartan) men vet hon månne hur det funkar där ute i skärgården.På hennes talesätt så får man nog svårt att tro att någon alls vet nåt.Låt er inte trampas ner av nåt sånt ni RIKTIGA ingåbor.Låt denna duktiga styrelse komma med några uträkningar vad som SPARAS med detta förslag.
2009-02-11 22:18barösundspojk
Då kommunstyrelsen röstade om byskolorna så sluta de 5-5 å så va förstos grönholm å la till sin röst emot byskolåna,,, å hon tala om hur dyrt de e att ha elever i de små skolorna. Men hu myki dyrare blir it de "om de flyttas" ti kyrkfjärdens skola då di måst bygg om å förstora utrymmena för de blir fö många elever då ijen per klass.. å sen alla resor då de e menföre som ska betalas e INTE billiga heller.. plus att de isåfall ska byggas internatplass som it heller finns..! o ja tror it heller att nån av barösunds eleverna som bor längre ut i skärin sko vila bo på nå sånt heller... då di sko hamna bo där i princip hela vintern.. ljust tänkt av dom alla!! verkar som om int beslutsfattarna sko kona tenka längre än va näsan e lång!!!
2009-02-11 21:10Gammal är trött
Den nya "makten" i Ingå beter sig helt enligt förväntningarna. Och värre blir det, vänta bara.
2009-02-11 19:33besviken
Stackars Tessa Grönholm, pratar åter igen om något hon inte har en blek aning om...Har hon räknat ut kostnader för skärgårdsbarnens skolresor och inkvartering menförestid? Vet hon över huvudtaget var de aktuella holmarna ligger i Barösunds skärgård? Kyrkfjärdens skola är ju redan nu för trång...blir det inbesparing att bygga till?
2009-02-11 15:15202
Det som T.A kom med var klokt .Om skolan tas bort i Barösund så inte finns det i någon småbarns familjs intresse att planera sin framtid där.Så ang tomter o skolan så borde detta gå hand i hand.Finns skolan kvar så kan det oxå finnas hopp om en yngre tillväxt på orten.Hur många av denna styrelsen har varit till Barösund månne ?? Int förstår man riktigt vad dom tänker på som ska ta kål på landsbygden.Int vill alla bo i byn.Alla vill inte ha asfalt hela tiden under skona.Det finns väl några av dessa som även sku göra vad som helst bara dom sku slippa närmare storstan därifrån som dom e uppväxta.Men ett gott råd till Ingå borna.Kom ihåg detta när ni röstar nästa gång,men tyvärr kan det vara för sent då.En stängd skola e alltid stängd.
2009-02-11 13:47Fd ingåbo nu eknäs
Efter att jag läst vem som sitter i styrelsen så måst jag säga att INTE e de nån överraskning att dom framför att Barösund o Solberg ska strykas.Hälften borde int ens vara i närheten av nåt bestämmande.
2009-02-11 09:04Varför?
En besviken till! Resultat av kommunalvalet! Ingåborna var inte nöjda med SFP:s politik och gav därför stöd åt andra. Synd, för nu börjar de andra visa var skåpet skall stå, och mera tråkiga beslut kommer. Var du säker på det! Skolan på Barösund borde absolut få fortsätta av många olika skäl.
2009-02-11 08:36Fiskars
Borde int ingå(snart lojo) ta modell av Ankeborg å anlita en konsult eller två.Yxan sku ha arbet igen.
2009-02-10 22:20Christian
Styrelsens sammansättning hittas på nätet: www.inga.fi
2009-02-10 21:14margita
Kommunförbundets tolkning av lagen om utbildningsfrågor gällande skolnedläggningar: En process som bör få ta en tid om minst ett år; samt att kommunen är skyldig att informera berörda i god tid innan beslut fattas! Vem är berörda om inte vårdnadshavare och elever? Har kommunen initierat informationsmöten innan beslut fattats? Nej - efter att Barösunds Hem och Skola hållit diskussionstillfälle och berett en möjlighet för kommunens beslutsfattare att bekanta sig med sklans utrymmen och verksamhet samt i viss mån diskutera skärgårdsförhållanden - då vaknar Ingå kommuns tjänstemän till sans! Två dagar efter det sänds kallelse med skoleleverna (!) hem till vårdnadshavaren om ett informationsmöte 12.2 i Solberg! Vilket hån; efter att bildningsnämnd och kommunstyrelse redan sagt sitt! Fint skött!
2009-02-10 19:29Helena
När det Barösund så kan man väl fråga sig om det går att ha en skola utan elever, eller som i det här fallet, 20 inom en snar framtid, så finns det själ att hålla kvar skolan. Men utan befolkning försvinner servicen, tyvärr. Solberg skolas (eventuella) indragning har utåt sett få grunder att stå på, men man får hoppas att politikerna har flera! å till den som undrar så har jag gått i både Västankvarn och Kyrkfjärden och inser därför vikten av små skolor även om det är svårare att förverkliga än stora skolor!
2009-02-10 18:44ingåbo
Här e de som sitter i styrelsen Anttila Terhi Grönholm Teresa, ordförande Jernström Kristian Juvonen Esko, II viceordf. Kata Markku Lundell Marie, I viceordf. Rejström Lars-Olof Träskman Ingrid Westerholm Kristian Wikström Harri Wilhola Sari
2009-02-10 18:28Ta förnuftet till fånga!
Till förundrad: den här frågan är nog mycket större än att du behöver fundera på i vilken skola skribenterna gått. Det handlar om Ingås image och framtid. Kan lova dig att jag själv inte gått i Barösund (om det nu är viktigt) men jag håller helt med signaturen "ej från Barösund".
2009-02-10 17:58ej från Barösund
Sluta stänga byskolor i skärgården!!!!
2009-02-10 16:21Fd ingå bo nu eknäsbo.
Kan någon upplysa mig med att vem som sitter i styrelsen.
2009-02-10 16:12Förundrad
Hm, när man läser inläggen undrar man förstås vilken skola skribenterna gått i?
2009-02-10 16:02Horsbäckarn.
Håller med om att allt detta är en orsak till ingåbornas röstande.Och nu har ni svårt att få nåt tillbaka mer.Ni märker nog snart vem som har makten,om ni int redan märkt.Synd på Barösund som är en härlig miljö,som inte ännu blivit "förstörd" pga inflyttande.Men snart är ni en fiskeplats för Lojoborna.Försök gör nåt så länge ni kan snart e ni överkörda o bortglömda.
2009-02-10 14:14besviken
Synd att så många Ingåbor valde bort sfp i kommunalvalet. Nu ser man resultatet! Synd, verkligen synd.
2009-02-10 13:41Che
Grattis Ingå! Ni har dödligt sårat Barösund. Låt nu ert Sommarens-trumfkort långsamt blöda och tyna bort...
2009-02-10 12:16En som följt med.
Barösunds skola läggs ner. Vad beror det på ?? Joo, det finns ingen av dessa som bestämmer nåt ang detta som sitter på nån viktig stol.Skulle nån av dessa "motröstare" vara bosatt i nämda orter så skulle garanterat inte fallet vara lika enkelt att genomföra.Så har det alltid varit,kommer alltid att vara.Människor idagens samhälle ser bara till att man själv har det bra (och möjligtvis släkten).Folk som inte kan komma till ords blir hastigt nertrampade.
2009-02-10 12:00fd,skolelev
Barösunds skola kostar mest per elev i ingå. västankvarn skola däremot minst per elev,så i princip så måst väl kyrkfjärden stängas som nästa.....
2009-02-10 11:03ej från Barösund
Sorgligt och synd att majoriteten av politikerna inte är mer vidsynta än så. Konjunkturer/pengar kommer och går, men den unika skärgården består. Barösund är ju Ingås triumfkort, något unikt att värna om och utveckla! Allt verkar så ogenomtänkt. Som Dan Johansson sade så borde inga överilade beslut fattas innan man hunnit tänka. Har någon tänkt på Västankvarn t.ex? Vems närskola är det? Inget ont om den, dess personal och elever, men den ligger betydligt närmare kyrkobyn än Barösund. Barösund skola bör finnas kvar, den ger ett mervärde för Ingå som inte kan mätas i pengar. Det måste finnas andra alternativ!
Artikeln har 34 kommentarer

Artikeln är arkiverad och stängd för vidare kommentarer.

Sök i nyhetsarkivet

Från (dag | månad | år):
till (dag | månad | år):
Artiklar per sida:
Sök i arkivet: Sök i aktuella:


Fyll i ett sökord. Vid behov kan du välja datumintervall. Det går att söka på datum även utan sökord.
De nyaste nyhetsrubrikerna kan inte visas då Flash Player 5 (eller nyare) saknas på din dator.
Finland
Utomlands
Väderprognos & länkar
Carin Göthelid

En ny tid?

Mycket har sagts och skrivit under den senaste tiden; ”en bransch i förfall”, ”oresonliga, maktfullkomliga och okunniga”, ”försök att fälla statsministern” – det handlar förstås om massmediernas roll i det finländska samhället.

Läs mera
EPA / JOHN ANGELILLO

Obama, Israel och Palestina

När Barack Obama för ett år sedan valdes till USA:s president väcktes hoppet bland muslimer, palestinier och israeliska fredsaktivister. Förväntningarna har nu grusats.

Läs mera
Yle

Engelskan bör bli nationalspråk i Finland

Ersätt finskan med engelska! Ett ödmjukt förslag att göra finländarna till ett föredöme i världen, och till stor glädje för fosterlandet och konkurrensförmågan. Språkdebatten har fått vår politiska redaktör Johan Kjellberg att försöka imitera satirikern Jonathan Swift.

Läs mera
AP Graphics Bank

Rose-Marie Ölander

Rose-Marie Ölander ansvarar för att allt fungerar med pandemivaccinet mot svininfluensa. Ölander är specialforskare vid Institutet för hälsa och välfärd. Möt henne i Måndagsintervjun!

Läs mera
Vad vill Centern med Karleby-frågan, egentligen?Svara på frågan

"Jag är helt enkelt otroligt förtjust i den här pjäsen. Under hela föreställningen befann mig i något känslotillstånd. För det mesta skrattade jag vilt, men jag grät faktiskt mer än en gång också."

Läs mera

"Att fånga ödets vindar" heter första delen av teatermannen Ralf Långbackas själbiografi som omfattar åren till 60-talets slut.

Läs mera
Behöver du utvidgat söndagsöppet? (Året runt utom högtider)Svara på frågan
För att Finland ska uppnå EU:s klimatmål måste också vanliga medborgare spara el och energi. Vi besöker familjen Granberg i Helsingfors tillsammans med ekologirådgivaren Camilla Sederholm. Läs mera
Så var de valda, EU:s nya president och utrikesminister. Det blev belgaren Herman Van Rompuy som redan en längre tid fanns högst på tippningslistorna som tog hem presidentspelet. Läs mera
Folkhälsan är en av den tredje sektorns organisationer som erbjuder tjänster inom social- och hälsovården. Folkhälsan har fått känna av att den offentliga upphandlingen inom kommunerna börjar bli ett allt större problem. Läs mera
Nyhetsrubriker till din egen webbplats

Vill du ha våra nyheter?

Så här gör du för att visa våra nyheter på sin egen webbplats eller blogg. Du kan välja att visa din egen regions nyheter eller de nationella. Instruktioner
Nordisk nyhetsöversikt

Nordisk översikt

Vad händer i de övriga nordiska länderna? Gå in på vår nyhetsöversikt från Norden. Till översikten
Klimat
YLE Uutiset

YLE Uutiset

Vilka nyheter rapporteras på finska? Läs dem på YLE Uutiset. Till YLE Uutiset
Skicka bilder, video & ljud till oss

Delta i nyhetsarbetet

Har du tips om en nyhet? Var du på plats och har video, ljud eller bilder av nyheten? Ladda upp filer via webben SMS/MMS, Nyhetstips


Sara Langh - onlinechef.     Mika Kosunen - genrechef/ansvarig utgivare.     Carin Göthelid - journalistisk chef.     Tipsa oss på nyheter@yle.fi