Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Finska Housemarques Returnal räcker inte hela vägen hem

Uppdaterad 08.05.2021 10:34.
En austronaut skjuter på flygande monster i ett videospel.
Bildtext Jag ångrar att jag köpte en NFT av Princelåten purple rain.

Den kritikerrosade indieutvecklaren Housemarque gör sitt första AAA spel i samarbete med Playstation, men buggar och designval gör att det snubblar på målsnöret.

Spelutbudet för de som köpt sig en Playstation 5 och vill utforska vad konsolen har att ge prestandamässigt är inte digert. Trots att konsolen varit på marknaden i nästan ett halvt år går det att räkna de exklusiva spelen för PS5 på en hand. 

Men finska Housemarque, kända för sina lysande “bullet-hell” spel, försöker göra ändring på det med sitt nya spel Returnal. Är det här det PS5-exklusiva spel alla har väntat på?

Dö och dö igen

I Returnal spelar du som Selene Vassos, en astronaut som kraschlandar på planeten Atropos. 

Efter att ha överlevt kraschen följer Selene en mystisk signal och hittar en död kropp som visar sig vara hennes. Kort därefter stöter Selene på ett stort monster som tar livet av henne. 

Istället för att dö återupplever Selene kraschen och spelet börjar om på nytt, och så är huvudmekaniken för spelet introducerad, det är nämligen meningen att du ska dö och prova på nytt. Om och om igen. 

En austronaut springer på en öde planet i ett videospel.
Bildtext "Attans... Nu har jag varit fast här så länge att jag kan glömma att göra avdrag för arbestrum hemma."

Rogue-lite eller rogue-like?

Spelet tillhör genren “rogue-lite”. Det här innebär att varje gång du dör så förlorar du i princip allt du har hittat, förutom några enstaka föremål, och landar på ruta ett igen.

Och inte nog med att du förlorar alla föremål, vapen och extra hälsa - även kartan slumpas om igen så du måste utforska alla områden på nytt. 

Rogue - originalet

Rogue är ett ikoniskt spel som skapades 1980 av Michael Toy och Glenn Wichman. 

Spelet hade ingen grafik utan kartan ritades upp med text på skärmen. 

Spelet kännetecknades av att labyrinten var slumpmässigt genererad varje gång du spelade, och varje död var permanent. 

Spel som kopierar spelstilen kallas rogue-like (rogue-liknande). Senare kom spel där du fick behålla något mellan varje spelomgång, så som erfarenhetspoäng eller pengar. Dessa spel kom att kallas rogue-lite (rogue light).

Mycket risk lite belöning

I Returnal finns mycket vapen, saker och artefakter att plocka upp för att göra din karaktär starkare och öka dina chanser att överleva.  Men föremålen kan också sabba för dig och göra så din utrustning får något fel.

Felen kan vara allt från att valuta som fienderna tappar försvinner en sekund tidigare, att du tar skada av stora fall eller att din karta blir oläsbar tills du har uppnått ett visst kriterium. 

Problemet är att felen du får oftast är mycket värre än den positiva aspekten, så pass att hela omgångar i princip blir bortkastade och det kan vara lika bra att börja om igen. 

En austronaut scannar en parasit i ett videospel.
Bildtext "Wow! En parasit som gör att jag får mer hälsa när jag plockar upp saker men också att jag tar skada när jag plockar upp saker! FÄST DEN PÅ MIG NU!"

Spelet erbjuder också en valuta som du kan använda för att “rena” bort de negativa aspekterna. Dessvärre är valutan ovanlig, vilket gör att du inte gärna använder den i onödan. 

När du dessutom kan få negativa effekter av att öppna en kista med okänt innehåll, blir resultatet ofta att du hellre lämnar saker på marken istället för att plocka upp dem.

Skoningslös slumpmässighet

Varje spelomgång slumpar vilka vapen och vilka saker du hittar, helt enligt spelreglerna för ett rogue-lite. Systemet gör att det kan bli väldigt ojämnt mellan spelomgångarna, beroende på om du får utrustning som spelar bra ihop eller om det bara blir ett hopkok. 

Det här är en stor kontrast till ett av förra årets bästa spel Hades, ett annat rogue-lite.

Hades gav dig ett val på olika färdigheter varje gång du plockade upp något, vilket gjorde det ganska enkelt att hitta synergier som gjorde omgången rolig.

Vilket system som är bäst är förstås en smaksak, och Returnal visar ofta att Housemarque vill att det ska smaka riktigt gammaldags arkadliknande svårighet.

Alldeles för långa spelomgångar

Något av det bästa med rogue-lite spel är känslan av “bara en omgång till”, och den omgången blir ofta till flera innan du har glömt bort tiden totalt. 

När du spelar Returnal blir ändå känslan förminskad av att en omgång ofta tar timmar om du väljer att söka igenom varje rum för att öka din chanser att överleva. 

Ett människoliknande monster ser hotfullt ut i ett videospel.
Bildtext "Skulle du kunna skynda dig nästa gång? Även fiender har saker att göra!"

Hittar du inga saker som ger bra synergier så kan det kännas bortkastat. 

Om du tar risken mot slutet på en uppgradering och sen får ett fel som gör att du tar skada varje gång du plockar upp något - ja då försvinner suget att sitta två timmar till och hoppas på bättre tur nästa gång. 

Och detta är innan vi talar om den största elefanten i rummet.

Buggar, krascher och ingen sparfunktion

Det finns många, allt för många, rapporter om hur spelet plötsligt kraschar - något undertecknad också tvingades genomleva. 

Det här gör att det tar emot att sätta mig ned och göra en grundlig genomgång när jag vet att spelet när som helst kan krascha och beröva mig på allt jag åstadkommit.

Till råga på allt finns det dessutom ingen “spara och avsluta” funktion, vilket nog hör till rogue-lites karaktär, men man ska kunna stänga av spelet och ta en paus. Detta går i spel som Hades, Binding of Isaac, FTL och till och med originalspelet Rogue. 

Istället föreslår Housemarque när spelet laddas att du ska sätta din Playstation i “viloläge” när du ska ta en paus. Vilket funkar tills du eller en familjemedlem vill spela ett annat spel. 

Housemarque har på Twitter erkänt att dom hört spelarnas klagomål om detta, men att dom inte har något att säga om det för stunden. 

Ett monster gapar i ett videospel.
Bildtext Och du tycker att DU har problem att hitta munskydd som sitter bra?

Snyggt, tight, nischat men för dyrt

Spelet är vackert och flyter för det mesta på i stabila 60 bilder per sekund. Kontrollerna är tighta och drar bra nytta av dom motoriserade knapparna på kontrollen. 

Ljudet är fantastiskt, både med hörlurar och surroundsystem är det omslutande och så pass exakt att du med hörsel har koll på fiender bakom dig. 

Miljöerna varierar lite, men känns sällan nya, bara omkastade. På samma sätt är fiendefaunan liten per område, vilket bidrar till effekten att spelet känns mindre än vad det är. 

Tyvärr drar krascherna, de långa omgångarna och avsaknaden av att kunna stänga av spelet och fortsätta ner på helheten. Speciellt då spelet kräver premium och kostar 80 euro för standardversionen i den digitala butiken.

Men, är du ute efter ett spel som pressar din nya konsol, älskar utmanande rogue-lites och bara måste ha något nytt nu är det här kanske något för dig. 

Är du mest intresserad av den mystiska sci-fi storyn eller nyhetens behag så kan det löna sig att titta en extra gång på någon video från spelet innan du avgör om du ska köpa det.

Lyssna på Spelpanelens snack om Returnal här:

Finska storspelet Returnal snubblar på målsnöret
Finska storspelet Returnal snubblar på målsnöret - Spela upp på Arenan

Diskussion om artikeln