Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

THL: Elevvården har mycket varierande möjligheter att stöda elever

Uppdaterad 20.05.2021 08:30.
Två högstadieelever sitter vid ett slöjdbord.
Bildtext En del av de som svarade på enkäten uppgav att deras arbetsbild är mycket omfattande och inbegriper allt från förskoleundervisningen till slutet av andra stadiet.

Under läsåret 2019–2020 fanns det betydande skillnader mellan olika skolor när det gällde tillgången till psykologer och kuratorer, visar en undersökning som Institutet för hälsa och välfärd (THL) och utbildningsstyrelsen har gjort.

I snitt hade kuratorerna drygt 837 grundskoleelever på sitt ansvar, men det fanns stora variationer. En fjärdedel av kuratorerna hade maximalt 625 elever på sitt ansvar medan lika många kuratorer hade över tusen elever.

Liknande variationer fanns för psykologerna och skolhälsovårdarna. 

I snitt skulle en skolpsykolog i fjol räcka till för 1 030 elever. Motsvarande siffra för en skolhälsovårdare var 515 elever.

Enligt THL sätter det här spår i kvaliteten på den elevvård som skolorna kan erbjuda.

Konsekvensen är att alla skolor inte lyckas nå målet att stödja jämställdhet bland eleverna och jämna ut varierande socioekonomiska förutsättningar, uppger THL.

845 personer som arbetar inom elevvården svarade på enkäten hösten 2020.