Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

"Hård press på att göra jobbet snabbare", säger lokförare – protest stoppade tågtrafiken

Människor på järnvägsstationen i Helsingfors. I bakgrunden syns ljustavlan med många inställda tåg.
Bildtext Många tåg ställdes in under fredagen på grund av strejken.

Jakten på kostnadseffektivitet har drivits för långt anser lokförare och deras fackförbund Järnvägsunionen RAU. VR-koncernen kontrar med att arbetsgivaren följer kollektivavtal.

– Vi är oroliga för säkerheten i tågen. Sjukledigheterna har ökat massvis den senaste tiden och lokförarna är helt enkelt trötta, säger Sampo Nyman.

Nyman är lokförare i Västra Nyland och han har just avslutat sitt arbetspass när Svenska Yle når honom per telefon.

– Vi har inte tillräckligt med tid för allt som skulle behöva göras för att sköta vårt jobb på ett säkert sätt, säger Nyman.

Nyman säger att det här har pågått en längre tid. Han har varit lokförare i tretton år varav de tio senaste har präglats av hård press i ett snabbt arbetstempo.

Vi lokförare hamnar dra i nödbromsen

― Sampo Nyman, lokförare

– Nu går det inte att hyvla minuter längre så då krävs det att vi gör saker (arbetsuppgifter) på fritiden. Det handlar inte bara om vår säkerhet utan också passagerarnas. Nu hamnar vi lokförare att dra i nödbromsen, säger Nyman.

Tågen står - lokförare anser att de gör arbetsuppgifter på egen tid
Tågen står - lokförare anser att de gör arbetsuppgifter på egen tid - Spela upp på Arenan

Göra jobbuppgifter utan lön?

Järnvägsunionen RAU:s ordförande Tero Palomäki säger att före 2015 hade lokförarna en dryg halvtimme betald arbetstid att föra arbetskläder- och tillbehör mellan stationer, beroende på var deras nästa arbetspass skulle börja.

Senare gick lokförarna med på att flytta arbetsutrustningen på egen tid.

Palomäki fortsätter med att nu har arbetsgivaren VR-koncernen i samarbetsförhandlingar meddelat att lunchpausen blir i fortsättningen 59 minuter obetald tid.

Totalt ger nu arbetstagare dagligen en och en halv timme till arbetsgivaren utan lönekompensation, förklarar Palomäki och det har han och Järnvägsunionen svårt att svälja.

– Mera tid på jobbet, men den räknas inte som arbetstid, säger Palomäki.

Vi följer kollektivavtalet, säger VR

– Det är en massa små saker och de är viktiga ur en enskild individs perspektiv. Det är förändringar som sker, men alla de förändringar som görs är helt enligt kollektivavtalen, säger Rolf Jansson, vd för VR-koncernen.

Jansson säger att sättet att gå vidare är att hålla en öppen dialog och han säger att diskussionerna har varit intensiva de senaste månaderna.

– Nyckeln till lösning är att upprätthålla dialogen och söka sådana lösningar som bägge parter kan godkänna, säger Jansson.

"Vi ses i domstolen"

Järnvägsunionen RAU är inte förhoppningsfull att arbetsgivaren backar och att det blir en överenskommelse i godo.

– Det här avgörs i domstol. Lunchpaus-ärendet för vi ännu i maj till tingsrätten, säger Palomäki.

Palomäki ondgör sig över att domstolsprocessen kan ta åratal. Han är missnöjd med den finländska arbetslagstiftningen.

– Arbetsgivaren kan ha samarbetsförhandlingar, lyssna på varför arbetstagarna motsätter sig och ändå bestämma efteråt att så här gör vi, säger Palomäki.

Palomäki säger att strejken är ett sätt att visa på illamåendet bland medlemmarna i Järnvägsunionen och ett rop på att VR igen tar till heders att respektera avtal och arbetsvillkor.