Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Nya passagerarkajen i Vasa hamn blir klar i oktober – tills dess lägger Aurora Botnia till vid norra piren

Uppdaterad 31.05.2021 06:06.
Stora betongelement sätts på plats i hamnbassängen i Vasa hamn med hjälp av en specialkran som står på en ponton.
Bildtext Kajbygget i Vasa beräknas bli klart i oktober.

Arbetet med den nya passagerarkajen i Vasa hamn framskrider enligt planerna. I oktober ska den nya kajen vara klar.

Nu är det inte länge tills den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia anländer till Vasa hamn, och i hamnen byggs det för fullt. Den första tiden kommer Aurora Botnia att lägga till vid norra piren, eftersom arbetet med den nya passagerarkajen inleddes senare än planerat ifjol. Orsaken till det var problem med upphandlingen

- Det har gjorts en hel del jobb vid norra piren för den tillfälliga driften. Annars är jobbet i full gång med den nya passagerarkajen och den blir färdig i oktober, berättar Jan-Ove Ingo, byggnadschef vid Vasa stad.

För tillfället håller man på och armerar kantbalkarna till kajöverbyggnaden. Det går framåt i sektioner.

- I mitten av juni räknar vi med att gjutningsarbetet till kajöverbyggnaden är gjort.

Ingo säger att tidtabellen vad gäller kajbygget ser ut att hålla - den ska vara klar i slutet av oktober.

- Det blir säkert testkörningar ännu i början av november för att se att allting fungerar.

Hurudant har arbetet varit under vintern och våren? Har det bjudit på några överraskningar?

- Egentligen har det varit en väldigt tacksam vinter för kajarbetet. Det var en väldigt kort period som var kall, och det var inte heller så besvärligt med stormar. Så jobbet har kunnat fortgå hela tiden utan avbrott.

Den nya kajen förändrar utseendet på hamnen en del, i och med att den gamla kajen var väldigt öppen.

- Nu blir det en kompakt, väldigt lång kaj.

Kölsträckningen av Aurora Botnia vid varvet i Raumo.
Bildtext Den nya Kvarkenfärjan anländer snart till Vasa. Bilden är från varvet i Raumo i februari 2020.

Förväntansfull stämning i hamnen

Också terminalen byggs ut och blir färdig samtidigt som kajen, i slutet av oktober.

- Dit hör passagerargångar, landgångar, ro-roramper, laddningsstationer för att ladda färjans ackumulatorer och så vidare, berättar Ingo.

Att också terminalen byggs ut beror på att den inte riktigt räcker till för den nya färjan, varken på höjden eller vad gäller passagerarutrymmena. Den nya tillbyggnaden är ungefär tre våningar hög.

- Nu kan man promenera rätt ut på färjan, man kommer in på rätt nivå. Antingen tar man rullbandet eller hiss för att komma upp till rätt nivå från terminalen. Terminalen är egentligen nästan färdig redan i juni, men den kan inte ännu tas i bruk då för passagerargången kan ju inte monteras förrän piren är klar.

Det måste vara nästan som julafton för alla som jobbar i hamnen, att gå och vänta på den nya färjan?

- Ja, nog är det förväntansfullt. Det blir spännande att se hur den ser ut när den kommer.