Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Montenegro tog jättelån av Kina för ett motorvägsbygge – vad händer nu då skulden kanske inte kan betalas?

Uppdaterad 07.06.2021 09:35.

Montenegro vände sig till Kina för att finansiera en lång och dyr motorväg. Kina beviljade välvilligt ett stort lån och har nu en hållhake på Montenegro som kanske inte kan betala sin skuld.

Montenegro har haft svårigheter med att diversifiera sin ekonomi allt sedan självständigheten från Serbien 2006.

Landet är bergigt och vägarna smala och krokiga. Turister och fastighetsinvesterare från främst Ryssland och Serbien har hittills varit de viktigaste inkomstkällorna.

Under normala förhållanden är det mest charterflyg till och från Ryssland som landar på flygplatsen i Tivat vid Adriatiska havet under sommarmånaderna.

En liten ö full med byggnader förbunden med fastlandet via en kort vägbank. En badstrand i förgrunden.
Bildtext Sveti Stefan vid Adriatiska havets kust är en av den montenegrinska turismens pärlor. Ön var ursprungligen en fiskarby. Jugoslaviens ledare Josip Broz Tito använde ön som statens gästhus för utländska besökare. I dag är Sveti Stefan ett lyxhotell.

För att minska beroendet av turismen beslöt Montenegros regering strax efter självständigheten att låta bygga en motorväg från landets viktigaste hamn Bar till den serbiska gränsen, där en serbisk motorväg börjar.

På det här viset hoppades man bättre kunna utnyttja hamnen i Bar, som hela tiden gått med underkapacitet. Godstransporter från Bar till Serbien och längre bort på Balkan skulle ge landet nya inkomster.

Karta över Montenegro med en planerad motorväg märkt i rött.
Bildtext Den planerade motorvägen är tänkt att bli en viktig trafikled från hamnen i Bar upp genom Balkan via Serbien.

Problemet var att projektet var exceptionellt dyrt för ett litet land som Montenegro. Västliga bedömare konstaterade att projektet inte var ekonomiskt hållbart. Både Europeiska investeringsbanken och IMF vägrade bevilja lån.

Då kom Kina till Montenegros hjälp. Kina beviljade ett lån på en miljard dollar och ett kinesiskt bolag fick i uppdrag att bygga den första delen av den 164 kilometer långa motorvägen som ska ha 40 broar och 90 tunnlar.

En miljard dollar motsvarar ungefär en femtedel av Montenegros ekonomi.

Halvfärdiga vägpelare reser sig över en floddal.
Bildtext Miljöaktivister befarar att vägbygget kommer att ödelägga delar av livet i floden Tara för all framtid.

Montenegro hör till de mest korrumperade länderna i Europa, enligt organisationen Transparency International. Motorvägsprojektet har anklagats för oegentligheter ända från början.

– Det förekom ingen öppen anbudstävlan. Största delen av projektet klassades som statshemlighet, säger forskaren Dejan Milovac på den montenegrinska anti-korruptionsorganisationen Mans till Euronews.

Anti-korruptionsaktivisterna pekar bland annat på att flera av de lokala underleverantörerna som fick sina uppdrag utan anbudstävlan rapporteras ha kopplingar till landets president Milo Đukanović.

Milo Đukanović kan få en majoritet av rösterna i presidentvalet redan i första omgången, enligt opinionsmätningar
Bildtext Den 59-årige Milo Đukanović har dominerat politiken i Montenegro som president och premiärminister sedan Jugoslaviens sönderfall för 30 år sedan.

Det jättelika kinesiska lånet ska amorteras med början i sommar. Finansminister Milojko Spajić har flera gånger försäkrat att Montenegro klarar av sina amorteringar, men andra ministrar är inte lika säkra på det.

– Om vi inte hittar finansieringskällor har vi stora problem, medger infrastrukturminister Mladen Bojanić till nyhetsbyrån AFP.

Då Montenegro begärde hjälp av EU för att klara de kommande amorteringarna blev det kalla handen, speciellt eftersom EU hade varnat för hela projektet.

– EU återbetalar inte lån från tredje part, sa EU-kommissionens talesperson.

Helt enigt är EU ändå inte. En del EU-politiker oroar sig för att Kina ska få för stort inflytande på Balkan om Montenegro inte klarar av sina amorteringar och vill därför stödja Montenegro på något sätt, oklart hur.

– Vi arbetar med EU-kommissionen för att minska beroendet av Kina på Balkan, skrev Frankrikes Europaminister Clément Beaune på Twitter tidigare i våras.

Montenegro är lika stort som Åland med vattenområdena inräknade och har cirka 600 000 invånare. Trots sin litenhet är landet intressant både för Kina och för Ryssland, eftersom Montenegro är medlem av Nato och aspirerar på medlemskap i EU.

Ryssland och Kina har nytta av att ha hållhakar på ett land som är inne i den västliga intressesfären.

Snabbfakta: Montenegro

Detaljerna i låneavtalet mellan Montenegro och Kina är inte helt kända, men enligt nyhetsbyrån AFP kan Montenegro tvingas överlåta viss territoriell kontroll till Kina ifall det blir problem med återbetalningarna. En lånetvist ska behandlas i kinesisk domstol.

Kritiker befarar därför att Kina kan tvinga till sig kontrollen över hamnen i Bar ifall Montenegro inte klarar av sina amorteringar.

Det finns exempel på det här på annat håll. Sri Lanka lät bygga en hamn med frikostiga kinesiska lån i Hambantota vid landets sydkust.

Då Sri Lanka fick svårigheter med återbetalningen tvingades man 2017 upplåta hamnen och landområdena runtomkring till Kina för 99 år.

Källor: Euronews, Reuters, Agence France-Presse, Washington Post, New York Times.