Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Skräddarsydda aktiviteter ska locka fler turister till skärgården - Huskysafaris inte unikt för Lappland

Två huskyn tränar i en höstig skog. Hundarna drar en cyklande person.
Bildtext Huskyutflykter lockar turister också till den åboländska skärgården.

Marknadsföringen av den åboländska skärgården har förbättrats avsevärt under de senaste åren men ännu finns det jobb att göra. Exempelvis borde utbudet av aktiviteter marknadsföras bättre säger turismchef Benjamin Donner vid Kimitoöns kommun.

Det är inte så att markandsförningen inte fungerar utan den kunde enligt Donner effektiveras och riktas bättre. De åboländska kommunerna, Pargas och Kimitoön är med och stöder satsningarna som ska hjälpa företagen att bli bättre på att marknadsföra sig.

- Företagen behöver all hjälp de kan få och i år kommer det exempelvis att öppna flera tjänster som besökare kan använda sig av då de ska besöka skärgården, säger Donner. De här tjänsterna ska underlätta arbetet för både kunder och företag och föra dem samman bättre än nu.

Benjamin Donner, utvecklingschef Kimitoön
Bildtext Turistchefen Benjamin Donner är glad för hur mycket olika sorters evenemang det finns på ön som turister en vanlig sommar kan uppleva.

Enligt Donner är det bra att turistmassorna fått upp ögonen för den åboländska skärgården men det ställer också högre krav på de tjänster och den service som erbjuds.

- Vi vet att det finns en efterfrågan på skräddarsydda paketresor men innan nu har ingen aktör visat intresse för den här sortens resor i inlandet, säger Donner. Vi hoppas förstås att turisterna som besöker oss är nöjda för fina upplevelser finns det gott om i både Pargas och Kimitoön men det gäller att hitta dem.

Finländska jätten satsar inhemskt

Elämysgroup hör till en av de största aktörerna inom skräddarsydda paketresor och har i många år satsat på all inclusive-resor utomlands. Nu väljer man att satsa inhemskt och har öppnat en ny portal som ska föra samman turisterna, orterna och företagarna.

- Vi samarbetar med företagare och söker hela tiden fler samarbetspartners och ansåg att tiden nu var mogen att satsa på den inhemska turismen, säger Tuomas Luukkonen som ansvarar för inrikesturismen inom Elämysgroup. Vi har tidigare skräddarsytt innehåll och resor för utländska turister men nu har vi gjort undersökningar som visar att också finländarna är redo att betala för den här sortens tjänster i hemlandet.

forsränning i Kitkajoki, Oulanka nationalpark.
Bildtext Forsränning hör exempelvis till något många turister vill uppleva. Därför är det inte en stor överraskning att kajakpaddling är populärt i skärgården.

Lukkonen tror att det finns rum för fler aktörer på marknaden och hoppas att turisterna ska hitta det utbud som finns. Det gäller att hitta exclusiva aktiviteter som turisterna inte kan uppleva hemma.

- Vi hade ett pilotprojekt i Kotkatrakten där vi erbjöd turisterna att delta i Huskysafaris och de lockade så bra att alla resor såldes slut på ett ögonblick, säger Luukkonen. Jag tror att liknande upplevelser hittar man lätt i den åboländska skärgården.

Naturen är ett trumfkort men det finns också annat

Naturen och den lugna miljön är ett trumfkort som både kommunerna och företagen ofta för fram då skärgården marknadsförs. Men det sagt är det lätt att glömma bort att det också finns mer i åboland som kan locka turister hit.

- Vi har många kulturevenemang och andra små upplevelser som man inte hittar någon annanstans än här, säger Donner. Men det gäller att marknadsföra dessa saker för att turisterna ska veta vilket utbud som finns.

Medeltida marknaden på September open.
Bildtext Naturen och miljön är vacker på Kimitoön. Men det finns mycket mer för turisterna att uppleva i åboland. Bland annat evenemanget September Open har varit populärt.

På webbsidan Visit Kimitoön kan man botanisera i vad det finns för utbud på Kimitoön. Exempelvis kan man klippklättra på olika håll och det har lockat många till ön.

- Klippklättringen har blivit en av våra populäraste aktiviteter, säger Niklas Hollstén som 2020 grundade företaget Nordic Activites. Jag hade redan länge funderat på att starta eget och ifjol kändes tiden mogen för det.

Carolina Mikander hänger på baksidan av stenen och värmer upp.
Bildtext Arkivbild. Att klättra på stenblock är mycket populärt. Och turister kommer gärna till Kimitoön och gör just det.

Enligt Hollstén har det varit mycket jobb det senaste året och coronapandemin gjorde sitt. Hollstén är känd från snowboardkretsarna och har tävlat ute i Europa i flera år. Nu är han tillbaka på Kimitoön och kändes företagandet som ett bra sätt att livnära sig på. Något han inte har ångrat då det har varit mycket efterfrågan på de tjänster han erbjuder.

- Det har tidvis varit mycket hektiskt och vi har erbjudit kajakresor och klippklättring samt huskyutflykter för turister, säger Hollsten. Det har varit kul att inse att fler är beredda att betala för skräddarsydda aktiviteter i en större utsträckning en tidigare.

Rum finns för konkurrens

Hittills har Hollstén haft händerna fulla med jobb. Så mycket att han till och med funderat på att anställa fler personer för att kunna erbjuda fler grupper en möjlighet att besöka Kimitoön.

Niklas Hollsten.
Bildtext Niklas Hollstén är glad att så många gärna besöker Kimitoön och är beredda att betala för skräddarsydda aktiviteter.

- Klippklättringen kräver en hel del och då man är ute med en grupp eller enstaka personer kan man inte göra något annat, säger Hollsten. Så det skulle finnas rum för konkurrens eller någon samarbetspartner som kunde hjälpa till under de mest hektiska månaderna i året.

Hollstén är också nöjd med hur samarbetet mellan exempelvis inkvarteringsföretagarna har fungerat.

- Många har varit mycket glada då de hört att vi kan erbjuda turisterna aktiviteter och upplevelser, säger Hollstén. Det känns som om det har funnits en stor efterfrågan på den här sortens verksamhet på Kimitoön.