Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Milano är en modestad, men skräddarkonsten föddes i fattiga Neapel – "Jag lärde mig sy genom att ta isär kläder och se hur de var gjorda" 

En kvinna vid en blåsig hamn.
Bildtext Förutom en stor kärlek till sykonsten har Francesca Ciccarelli också haft ekonomiskt oberoende inom branschen som ledstjärna.

Italienskt mode är bland det mest berömda i världen och staden Milano räknas tillsammans med Paris och New York till världens främsta modestäder. Men egentligen är det Neapel som är födelsestaden för det italienska modet. Den kvalité, lyx och de världsberömda varumärken som många förknippar med ”Made in Italy” har sina rötter i Neapel och den gedigna skräddarkonsten är en historisk tradition som sträcker sig 700 år tillbaka i tiden.

I dag anses Neapel tillhöra det fattigare södra Italien, den del av Italien som politikerna talar om att halkar efter, inte minst ekonomiskt. Skrivs det om södra Italien handlar det oftast om korruptionen och maffian eller möjligtvis de starka katolska traditionerna som lever vidare.

Det vill en grupp personer inom modebranschen nu ändra på.

Åtta regioner i det som kallas ”Mezzogiorno”, en makroregion som omfattar Italien söder om Rom, går samman och bildar ett konsortium för att ge modet i syd ett lyft.

– Det handlar om att kraftsamla för att kunna hjälpa och stötta unga modeskapare och skräddare som arbetar på egen hand. De har begränsade möjligheter att visa upp sina kläder och få ut dem på marknaden, säger skräddaren Francesca Ciccarelli som är vicepresident för initiativet. 

Mirakelskräddare gör kläder för ekonomisk oberoende kvinnor

Skräddaren Francesca Ciccarelli plockar upp mig i en liten grå Opel vid tågstationen i Aversa, cirka 20 minuter norr om Neapel, mitt i regionen Kampanien, ett historiskt textildistrikt. Här har det i alla tider tillverkats modeväskor, kläder och skor för kända lyxmärkesföretag. 

Vi kör ut i den hetsiga italienska trafiken.

Hennes telefon ringer oupphörligen, någon på andra sidan luren ber om instruktioner för att kunna gå vidare i arbetet med mönster och Ciccarelli vägleder samtidigt som hon styr mot Giugliano, hennes hemkommun strax norr om Neapel.

Det är en mycket hektisk period, låter hon mig snart förstå.

Provplaggen inför vårsäsongen 2022 måste vara klara till modevisningarna i början av juli. Dessutom har det långsamma uppöppnande av landet igen sammanträffat med högsäsongen för både konfirmations- och examensfester. Även bröllop kan nu hållas för en mindre coronatestad skara. 

Så det är förståeligt att mirakelskräddaren, som Francesca Ciccarelli har kallats, har fullt upp. 

Färggranna jackor på rad.
Bildtext Ciccarelli låter kunderna vara med och välja kvalitén på tyget de önskar.

Ciccarelli designar och skräddarsyr smokings och festkläder till välbeställda karriärkvinnor under sitt eget märke ”Sartoria 74” (Skräddare 74). 

Två gånger i veckan tar hon bilen och besöker kunderna i deras hem, i de finare kvarteren på höjderna med vidunderlig utsikt över Neapelbukten. Kunderna mäts och tillsammans diskutera man modeller och tyger. 

Ekonomiskt oberoende kvinnor, så beskriver Francesca Ciccarelli sina kunder. 

Flera färggranna sytrådsrullor.
Bildtext Här finns det att välja mellan!

Tillskärningen en yrkeshemlighet

Förutom en stor kärlek till sykonsten har Ciccarelli också själv haft ekonomiskt oberoende som ledstjärna alltsedan hon slutade skolan efter mellanstadiet. Då var hon 13 år. 

– Pappa ville inte släppa iväg mig hemifrån, vilket hade krävts för att jag skulle kunna fortsätta på gymnasiet, säger hon. 

Pappa kanske avskräcktes av den långa tiden dottern skulle vara borta hemifrån - ungdomarna pluggar nämligen i fem år i de italienska gymnasierna.

Istället fick Ciccarelli en placering som lärling hos en sömmerska.

– Jag lärde mig jättesnabbt, men tvingades även göra en massa andra hushållssysslor så jag vantrivdes, berättar Ciccarelli.

– Men så fort jag kom hem på kvällen sydde jag det jag hade lärt mig eller sett under dagen. Tillskärningen gjorde min symästare på kvällarna när jag hade gått hem, så att jag inte skulle se, säger Ciccarelli.

Hemlighetsmakeriet beror på att tillskärningen ses som nyckeln till det perfekta plagget. Det är varje skräddares hemlighet.

Modebranschen i Italien

  • Mode är en betydande och viktig del av den italienska ekonomin med en förväntad omsättning på runt 80 miljarder euro. Det här utgör cirka 8,5 procent av BNP under 2021.

  • Drygt en halv miljon italienare arbetar inom branschen, som har växt avsevärt de senaste åren. Pandemin har ändå inneburit ett hårt slag på sina håll.

  • Italien är den absolut främsta modeproducenten i Europa, betydligt större än Tyskland, Spanien och Frankrike. Från Italien kommer 60 procent av det högkvalitativa modet på den globala marknaden.

Lärde sig själv genom att ta isär kläder

Efter ett år blev Ciccarelli utsparkad. Sedan dess har hon arbetat som sömmerska och gradvis lärt sig yrket på egen hand.

– Jag började med att laga och sy om kläder åt folk. Sedan lärde jag mig genom att ta isär kläder och se hur de var gjorda. 

Från 1987 till 2009 jobbade Ciccarelli hemifrån. Tillslut investerade hon i en liten men praktisk lokal, där den småskaliga produktionen fortfarande sker. 

– Jag jobbar i princip alltid, därför är det praktiskt att jag hittade en lokal som ligger i samma hus som jag bor i, säger hon. 

Till och med när pandemin slog till jobbade Ciccarelli lika långa dagar, om inte längre. Även hon tvingades ändå stänga ner sin ”vanliga” verksamhet och hitta en alternativ tillfällig sysselsättning.

Hon började sy munskydd som hon till en början donerade till sjukhus. Senare blev hon tvungen att sluta med donationer, eftersom hon behövde en inkomst för att försörja sig och systern, som också blev arbetslös.

– Jag sydde 14 000 munskydd under perioden mars till maj. Ofta satt jag och sydde från fem på morgonen till sent på kvällen, förklarar hon.

Hennes syster hjälpte till att förpacka munskydden.

Nu ska modebranschen i södra Italien få ett lyft
Nu ska modebranschen i södra Italien få ett lyft - Spela upp på Arenan

Alla vill ha smoking på examensfesten

När jag frågar Francesca Ciccarelli varifrån hon hämtar inspiration, så återkommer hon till sina kunder.

– Det är samma kvinnor, som bär mina kläder, som ger mig feedback och inspiration på samma gång. Min kollektion utgår från en klassisk smoking men jag justerar och utvecklar modellerna efter behoven mina kunder har.

Kläderna finns representerade hos agenturen Studiozeta både i Milano och i Paris. I Milano i norra Italien visas kläderna upp, men enligt Ciccarelli är många berömda modeskapare ändå från landets södra delar.

Domenico Dolce, ena halvan av Dolce Gabbano, är till exempel född i Palermo på Sicilien och Gianni Versace föddes i Kalabrien i sydvästra Italien. 

Traditionen att klä upp sig och klä sig elegant är starkt rotad i södra Italien, inte minst i samband med festligheter. 

– Folk lägger mycket pengar på kläder och accessoarer i samband med bröllop, dop och konfirmation, säger Ciccarelli.

Även studenter, både killar och tjejer, bär enligt tradition smoking på examensdagen.

En ung kvinna i orange sidenkostym håller en stor bukett blommor i handen. Hon har också en bladkrans på huvudet.
Bildtext Sidenkostym är ett klassiskt plagg för studenter på examensdagen.

Hållbarhet handlar inte bara om materialet

I Neapels historiska centrum finns den unga designern Chiara Perrot. I februari 2020, bara ett par veckor innan coronapandemin slog till, slog hon upp dörrarna till en liten butikslokal i sin hemstad. 

– Att kunna sälja sina egna designade och uppsydda kläder var lite av en dröm. Jag hoppas på att kunna öppna en till butik i en annan del av landet framöver, säger Perrot.

Hon är glad över initiativet att lyfta modeskaparna i södra Italien. 

– Vi behöver hjälpas åt för att förbättra möjligheterna att verka i branschen. Själva distributionen och att göra sitt märke känt är den tuffaste biten för en ny ung designer och sömmerska.

En leende kvinna står utanför en liten klädaffär. Hon ser rakt in i kameran.
Bildtext Chiara Perrot är en ung designer och sömmerska med egen liten butik i Neapels historiska stadskärna.

Också hållbarheten är viktig för många skapare inom modebranschen.

– Ett hållbart plagg handlar långt ifrån bara om materialet, berättar Francesca Ciccarelli

Enligt Chiara Perrot handlar hållbarheten om att se varifrån plagget kommer, vem som tillverkar det och under vilka villkor. 

– Det känns bra att ha transparens och kunna visa upp hela linjen bakom plagget, fyller Chiara Perrot i. Om hela produktionskedjan är schyst, så är det ett hållbart plagg, menar hon.

En annan viktig del, enligt dem båda, handlar om att höja statusen på hantverket. Då kan man uppskatta plagget och arbetet bakom på ett annat sätt.

– Bättre ett välsytt kvalitetsplagg än att ha en massa kläder. Det är hållbarhet på sikt, menar de.