Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Recension: Ratchet & Clank: Rift Apart

En figur i ett tv-spel poserar i rymden.
Bildtext Ah, rymden, äntligen ett ställe Strömsö inte varit på än.

Den nya generationens konsoler lider fortfarande av bristen på spel som utnyttjar den nya teknologin. Men äntligen är Ratchet & Clank: Rift apart här. Lever det upp till förväntningarna? Spoilervarning: Ja

Långsamt har det gått. För tillfället finns det tre riktigt exklusiva spel för den som vill se vad ens Playstation 5 har att gå för. Hittills har man kunnat välja mellan det medföljande Astro's Playroom, remaken på Playstation 3 spelet Demon's Souls och det finska Returnal som inte är för riktigt alla.

Men nu är Ratchet & Clank: Rift apart här - ett stort Playstation 5 exklusivt spel för hela familjen. Hypen är stor, men kan det verkligen leva upp till förväntningarna?

Den nya konsolgenerationen är här

Demon's Souls var vackert, och Returnal hade mycket fina partikeleffekter. Men Rift Apart har både och. Bilden och texturerna är skarpa, allt från att skjuta vapen till att slå sönder lådor resulterar i en explosion av fyrverkerier och partiklar som fyller skärmen.

Det känns dumt att använda en så klyschig term, men det är som att spela i en Pixar-film. Utöver att det ser bra ut finns det inte heller längre några laddningsskärmar eller förrenderade mellansekvenser som bryter känslan. Det bara fortsätter sömlöst och innan du vet ordet av har du spelat flera timmar eftersom spelet inte ger dig en enda chans att distraheras av din telefon.

Men trots den fantastiska prestandan är det också där det enda negativa finns.

En karaktär i ett tv-spel tittar ut över en stad.
Bildtext Framtiden om alla röstade i kommunalvalet.

Den nya konsolgenerationen skulle kunna få vara ännu mera här

Även fast jag själv främst har spelat på PC under min uppväxt har jag alltid haft konsoler. Och en del av charmen med konsoler är ju att det bara är att sätta i spelet och spela, utan att tänka på inställningar och optimerade drivrutiner.

Spel på konsol var dessutom alltid härligt kvicka i sin uppdateringsfrekvens, ända tills spelen började bli 3D och mer krävande.

Då blev en kompromiss att gå ner från 60 bilduppdateringar till 30 för att kunna rendera mer imponerande miljöer.

Med den nya generationens konsoler var det mycket tal om att 60 bilduppdateringar skulle bli den nya normen, och konsolerna skryter gärna om sitt stöd upp till 120 bilduppdateringar i sekunden.

Men så har det inte riktigt blivit.

Ratchet & Clank: Rift Apart har istället grafikinställningar. Och inte bara två, 30 eller 60.

Du har tre olika alternativ att fundera på. Vill du spela med maximal upplösning och alla grafiska förbättringar som Ray-tracing i 30 bilduppdateringar, eller 60 bilduppdateringar utan Ray-tracing, eller 60 bilduppdateringar med Ray-tracing och kanske nedskalad upplösning?

Detta är ett onödigt krångligt val att behöva stressa över för att vara på en konsol. Min rekommendation är att välja 60 bilduppdateringar med Ray-tracing och bara njuta.

Samma gamla Ratchet & Clank, men polerat så det glänser

För den som har spelat tidigare Ratchet & Clank spel är det inte mycket nytt att bli nervös över.

Du springer runt och skjuter, samlar bultar och skruvar som valuta och skaffar nya bisarra vapen till din arsenal. Det finns fler vapen än någonsin och några favoriter från tidigare spel gör repris.

En figur skjuter ett vapen i ett tv-spel.
Bildtext Är du en hund som är rädd för smällar och fyrverkerier bör du undvika det här spelet. Hur läser du ens den här recensionen? Du är en hund!

Det finns också två nymodigheter. Den ena är att du kan teleportera dig genom hål i dimensionerna, vilket är visuellt väldigt tillfredsställande men spelmässigt inte genombrytande. Du får också en "dodge" färdighet som gör att du kan teleportera dig igenom fiendeskott och barriärer utan att ta skada.

Spelet tar dessutom bra nytta av dualsense-kontrollern. Alla vapen känns distinkta och beter sig olika i din hand vilket ger en extra dimension.

Spelet är aningen enkelt på den vanliga svårighetsgraden. Därför rekommenderar jag att prova höja svårighetsgraden lite för att göra det mer taktiskt att välja mellan olika vapen i olika situationer. Eftersom det går att ändra svårighetsgrad när som helst kan du sedan ställa ner den och bara springa och skjuta då du vill slappna av.

Bättre story än föregångaren

Storyn tar vid några år efter det senaste spelet. Ratchet & Clank har blivit lite avdankade efter några händelselösa år, men under en parad börjar det dyka upp skurkar igen.

Det visar sig att Clank har byggt en "dimensionator" så att Ratchet ska kunna resa genom dimensionerna och träffa andra av hans ras. En skurk dyker upp, snor dimensionatorn och vips är äventyret igång.

En figur i ett tv-spel.
Bildtext "Vad säger du? Har min okände släkting lämnat mig ett arv och jag behöver bara skicka mina bankkoder för att bekräfta?"

Ratchet, Clank och de nya tillskotten i storyn besöker således både olika planeter och dimensioner, så variationen på världarna är både fantasirik och intressant.

Framförallt är storyn mera mörk än det senaste spelet som var väldigt ytligt. Här finns sorgsna, spännande och även lite läskiga situationer, men inte så att man måste vänta tills barnen har gått och lagt sig innan man spelar.

Ren spelglädje

Det känns äntligen som att konsolgenerationen börjar landa.

Ratchet & Clank: Rift Apart är roligt, snyggt, lätt att komma in i och det bästa jag har spelat på den nya generationen. Spelet följer seriens format aningen för mycket, men eftersom det är fem år sedan vi har spelat ett nytt Ratchet & Clank, går det att förlåta.

Har du i ett halvår hört "varför köpte du den där konsolen om du ändå bara spelar gamla spel på den?" Nu har du äntligen något att visa upp!

Ratchet & Clank: Rift apart släpps den 11 juni.