Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Utredning: Säkerheten kunde ha varit bättre när räddningsbåten Helga sjönk utanför Vasa

Pelastuslaitoksen uponnutta venettä hinataan Sundomin satamaan.
Bildtext Räddningsbåten Helga bärgades några dagar efter olyckan. Arkivbild.

I slutet av oktober ifjol sjönk Österbottens räddningsverks båt Helga när den var på väg på ett räddningsuppdrag i Sundom skärgård i Vasa. Nu är Olycksutredningscentralen klar med sin utredning och konstaterar att det fanns brister i säkerheten och båtanvändarnas utbildning.

Två förstavårdare och två brandmän befann sig ombord på Helga på väg till ett brådskande uppdrag i skärgården när man stötte på grund.

Båten sjönk snabbt och de fyra personerna som fanns ombord räddades av sjöbevakningens svävare. Gränsbevakningsväsendet tog över det ursprungliga räddningsuppdraget.

Båt som håller på att sjunka.
Bildtext Så här såg det ut när Helga sjönk. Arkivbild.

Utredningen påpekar vikten av båtkunnig personal

Drygt sju månader senare är Olycksutredningscentralen klar med sin utredning.

- Utredningen visade att redarens roll i fråga om tekniskt skick och underhåll inte var tydlig i alla avseenden. Således kan säkerheten i verksamheten ökas genom att tydliggöra redarens ansvar, säger Veli-Pekka Nurmi, direktör och professor, i ett pressmeddelande.

Utredningen visar också att det brast i båtförarnas utbildning.

- Båtägaren, i detta fall räddningsverket, är skyldig att se till att båten styrs av yrkeskunnig personal, säger Nurmi.

De som utfört utredningen har också kommit framit till att det fanns ergonomiska brister i styrhytten som försvårade navigeringen.

- Dessa brister försvårade utkiken och gjorde det komplicerat att använda navigeringsutrustningen på ett effektivt sätt. Dessa brister hade inte uppmärksammats i den dagliga användningen eller i utförda granskningar, säger utredningsledare Risto Haimila i ett pressmeddelande.

Förstavårdarna var inte korrekt utrustade

Eftersom uppdraget personerna ombord var på väg på var av akut betydelse hade man inte hunnit informera förstavårdarna om att man kommer att föra dem till platsen med räddningsverkets båt. Det här blev förstavårdarna medvetna om först i hamnen.

I rapporten konstaterar Olycksutredningscentralen därför att vårdarna inte kunde förbereda sig och utrusta sig rätt genom att till exempel ta med sig räddningsdräkter.

Som slutsats av utredningen ger Olycksutredningscentralen rekommendationer för säkerhet och smidigt utförande av prehospitala akutvårdsuppdrag samt utnyttjande av positioneringsanordning.

Olycksutredningen upprepar också rekommendationerna gällande ergonomin i fartygs styrhyttar och utveckling av räddningsverkets fartygsverksamhet.

Här kan du läsa hela utredningen.