Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Åbo ett steg närmare sin nya hamn – kunde stå färdig i december 2025

M/S Viking Grace
Bildtext Den nya terminalen ska möjliggöra trafik också från andra rederier än Viking Line och Tallink Silja.

I måndags godkände Åbo stadsstyrelse projektet Ferry Terminal Turku. Förslaget ska ännu gå via stadsfullmäktige för att formellt godkännas. Men den nya hamnen är nu ett steg närmare verklighet.

Om planen godkänns av stadsfullmäktige på deras möte 14 juni säger Åbo hamns vd Erik Söderholm att den nya hamnen står färdig i december 2025. Om beslutet skjuts fram till hösten blir hamnen i stället färdig i slutet av 2026.

På grund av att hela hamnområdet i Åbo ska byggas om kommer staden att lösa in passagerartrafikens terminalbyggnader för drygt 23 miljoner euro.

Avsikten är att bygga en ny gemensam passagerarterminal för både Viking Line och Tallink Silja. För hela hamnprojektet budgeteras 172 miljoner euro.

Just att det handlar om så stora summor pengar väckte en viss kritik under stadsstyrelsens möte. Bland annat föreslog Vänsterförbundet att projektet skjuts upp med fem år.

- Man vill ju gärna börja bygga på Slottsudden år 2026 och om Viking Line med sin frakt- och persontrafik fortfarande är kvar på samma plats går det inte, säger Söderholm.

Långtradare som väntar på att få köra ombord på Sverigefärja.
Bildtext I framtiden ska åkanten inte användas av färjornas frakt- och persontrafik.

Planen för förnyandet av Slottsudden hänger alltså ihop med förnyandet av hamnen, eftersom trafiken till färjorna flyttas bort från åstranden uppåt land då hamnen förnyas.

Då trafiken till Åbo hamns båtterminaler ska ändras uppstod en möjlighet till att förnya området kring Åbo slott. Redan i höstas utsågs en vinnare i den arkitekttävling som ordnades för att planera det nya området.

Som Åbobo kanske man tänker på byggprojekt såsom Logomobron, där både tidtabell och budgeten överskridits rejält. Men Söderholm är optimistisk.

- Bara vi får grönt ljus tror jag nog tidtabellen håller. Små kostnadsändringar måste man också räkna med. Ingen kan förutse vad stål kommer kosta per ton år 2024, men nu tror vi nog oss veta vad en kajplats och en terminal kommer att kosta.