Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Prislappen på Kronbroarna i Helsingfors har fördubblats till 800 miljoner euro – borgmästare Vapaavuori kräver utredning

Uppdaterad 09.06.2021 22:38.
så ska bron över kronbergsfjärden se ut (vy över broarna till Högholmen och vidare till Degerö)
Bildtext Projektet Kronbroarna förbinder med en cirka 10 kilometer lång spårvägsförbindelse Hagnäs, Högholmen och Fiskhamnen med centrum.

Borgmästare Jan Vapaavuori (Saml.) tillsätter en specialutredning av projektet Kronbroarna och spårvägen till Degerö som blivit en dyr historia. Den externa utredningen berör de högre kostnadsberäkningarna och beslutsprocessen.

Under de senaste åren har kostnadsberäkningarna skenat iväg. Kostnadsberäkningarna för projektet har stigit från 430 miljoner euro år 2016 till nästan 800 miljoner euro. Eftersom det är frågan om beräkningar kan kostnaderna ännu ändra.

- Det är helt ofattbart att kostnaderna för stora trafik- och byggprojekt stiger så dramatiskt. I Kronbroarna motsvarar överskridningen redan nu, innan det egentliga projektet startat, årsbudgeten för en mellanstor finländsk kommun, säger borgmästaren och samlingspartisten Jan Vapaavuori i ett pressmeddelande.

Han tillägger att saken måste utredas oberoende av vilka skäl som ligger som grund för kostnadsändringarna.

Kronbroprojektet ska resultera i en tio kilometer lång spårvägsförbindelse från Degerö, Högholmen och Fiskehamnen till centrum.

"Sorgligt kontinuum av skenande byggprojektkostnader"

Vapaavuori säger till Yle att Kronbroarna-spårvägsprojektet är ett sorgligt kontinuum där omfattande byggprojektkostnader blir helt utom kontroll.

– Det är skrämmande stora summor, det måste tas på allvar.

Vapaavuori uppger att man inte kan fortsätta acceptera projekt utifrån ett visst belopp, om priset sedan om några år kan stiga med hundratals miljoner euro.

Anslutande projekt speciellt dyra

Prislappen har stigit på olika håll inom projektet.

Till en början uppgick den preliminära beräkningen för Kronbroarnas spårdel till 260 miljoner euro, vilket Helsingfors fullmäktige godkände år 2016. Men nu räcker det inte till utan kostnaderna uppskattas nu till 370 miljoner euro, enligt rådande prisnivå.

Kostnadsberäkningarna för materielanskaffningarna för spårvägen och depåprojektet på Degerö har också stigit, från 115 miljoner till 180 miljoner euro.

Det som ändå fått kostnaderna att skjuta i höjden verkar vara de relaterade projekt som blev aktuella då man år 2016 beslutade att bygga spårvägen.

Spårvägen innebar att det också behövdes anslutande projekt vid Kronbergsstranden, Fiskehamnen och vid Hagnäs-centrumområdet. Kostnaderna för dem beräknades landa på 50 miljoner euro, men de har nästan femfaldigats till 235 miljoner euro.

Målsättningen är att förbindelsen ska vara klar i slutet av 2026 och att spårvägen är redo för passagerartrafik år 2027.

Källor: STT, Yle, HBL

Diskussion om artikeln