Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Sjötransporter viktiga för företagen i Åboregionen: "Vi vill utreda om företagens beredskap kunde förbättras"

Uppdaterad 16.06.2021 13:58.
Långtradare på väg in i Viking Lines fartyg i hamnen i Stockholm.
Bildtext För företagen är en fungerande fartygstrafik mellan Stockholm och Åbo livsviktig. Ifall något sker med fartygen påverkar det omedelbart logistiken i regionen.

Sjötransporterna är så gott som livsviktiga för näringslivet i Åboregionen. Störningar i logistikkedjorna kan få stora följder för exempelvis företag i läkemedels- eller varvsbranschen. Därför inleder Åbo universitet ett forskningsprojekt för att ge företagen bättre verktyg att handskas med störningar då de uppstår.

Forskningsprojektet är ettårigt och avslutas i mars 2022. Målet är att få nya erfarenheter samt ge företagen i regionen nya hjälpmedel för vad man kan göra för att vara bättre förberedd på störningar i logistikkedjan.

Volymmängderna mellan Sverige och Finland på rutterna mellan Åbo och Stockholm samt Nådendal och Kapellskär kommer att öka på lång sikt. En orsak är det nya tonnage som läggs in på rutten. En annan orsak är att coronapandemin redan nu flyttat en del av frakten från Helsingforslinjen till att gå mellan Åbo och Stockholm och en fortsättning ser realistisk ut.

M/S Finnswan har nyss startat från hamnen i Nådendal.
Bildtext Kampen om frakten hårdnar de kommande åren då rederiet Finnlines nybyggen ska stå klara.

- Våra beräkningar tyder på att de ökade volymmängderna är här för att stanna och sjöfarten kan rentav öka mer än vi har beräknat, säger specialforskare Reima Helminen vid Brahecentret vid Åbo universitet. Rutten till Stockholm är tidvis mycket smal då fartygen ångar på genom Skärgårdshavet och risken är stor att det sker saker som påverkar logistikkedjorna.

Företagen borde ha bättre beredskap

Helminen hoppas att forskningsprojektet ska ge företagen bättre verktyg att hantera störningar som uppstår i logistikkedjorna då exempelvis sjötrafiken påverkas av olika saker.

- Det finns mycket som företagen redan idag kan göra men det finns säkert också saker de inte gör som kunde vara bra, säger Helminen. Det är naturligtvis inte lätt att veta vad som kan göras då olika situationer kräver olika respons men det hoppas jag att vår forskning kan hjälpa till med.

Man i blårutig skjorta står framför gasdriven långtradare.
Bildtext Powder Trans verkställande direktör Fredrik Blomqvist välkomnar forskningen vid Åbo universitet men säger att det är oklart vem som kan stå för notan.

Helminen hoppas att forskningsresultaten, då de väl är klara, kan ge företagen en bättre beredskap att handskas med de störningar som uppstår nu och då.

- Företagen kan exempelvis idag samarbeta mer sinsemellan för att effektivera logistiken, säger Helminen. Man kan exempelvis ha större lager där produkter som är viktiga för företagets framtid förvaras och kan tas i bruk då sjöfarten eller logistiken allmänt utsätts för störningar.

Vem betalar för kalaset?

Transportföretaget Powder Trans är känt för de flesta i regionen och deras bilar rullar på vägarna i Åboland nästintill dagligen. Företagets verkställande direktör Fredrik Blomqvist välkomnar Åbo universitets initativ till forskningsprojektet, för det är utmanande ifall logistikkedjan går sönder.

- Rederierna gör ett bra arbete men ibland uppstår det problem som förorsakar störningar och då är det vi som betalar notan, säger Blomqvist. Fungerar inte fartygsförbindelserna västerut betyder det automatiskt en köra på cirka 1200 km då vi måste köra via Haparanda.

M/S Viking Grace
Bildtext Fraktvolymerna har vuxit och kommer att växa eftersom fartygens kapacitet ökar.

Blomqvist är skeptisk till om Helminens idé och förslag om större förråd är realistiskt.

- Kanske för några produkter kunde större lagerutrymmen fungera, men inte för alla, säger Blomqvist. Dessutom är det oklart vem som skulle stå för kalaset.

Enligt Blomqvist är det ingen liten summa det handlar om ifall lagerutrymmen måste byggas ut på både den svenska och finska sidan.

- Ifall fartygstrafiken stannar tar det inte många dagar innan storföretagen både i Finland och Sverige tvingas köra ner produktionen, säger Blomqvist. Men trots det tror jag inte att vi hittar någon som är villig att betala för att upprätthålla stora lager för produkter som kanske behövs ifall det uppstår störningar.

Störningar i logistikkedjan hot mot regionens näringsliv
Störningar i logistikkedjan hot mot regionens näringsliv - Spela upp på Arenan

Diskussion om artikeln