Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Ska du köpa en dator eller en bil? Förbered dig på att vänta länge – det är skriande brist på mikrochip, och läget väntas hålla i sig i minst ett år

En bil byggs vid en Volkswagen-fabrik i Tyskland.
Bildtext En bil byggs vid en fabrik i Dresden i Tyskland. Produktionen har ändå minskats eftersom bristen på mikrochip är extra stor just nu.

Experter räknar nu med att det kommer att ta minst ett år innan det finns tillräckligt med mikrochip igen. Det får konsekvenser för både organisationer och konsumenter.

René Bengts som driver en elektronikaffär i Lovisa bekräftar att tillgången på många produkter är mycket dålig.

– Vissa datorer är svåra att få, till exempel bärbara datorer med 17 tums skärm. Och vissa tv-modeller är också svåra att få.

Nya spelkonsoler har inte heller varit tillgängliga alls, berättar han.

– Det försvårar dagen när man behöver förklara för folk att många produkter tyvärr inte är tillgängliga. Man försöker söka sådana produkter som skulle vara det, som skulle kunna ersätta det de vill ha.

Playstation 5 pelikonsolin ohjain pelaajan käsissä.
Bildtext Nya spelkonsoler har varit svåra att få tag på under coronapandemin.

Men ofta lyckas det inte, eller så är väntetiden lång – till exempel flera månader. Han säger att kunderna ändå har förståelse för situationen.

– Genom att förklara att det är hela världen som har samma problem så förstår de.

Bristen fortsätter länge, bedömer experter

Bengts kommer antagligen att behöva fortsätta förklara läget för kunder, för experter ser inte ännu tecken på att fabriker kan möta den stora globala efterfrågan som råder för tillfället. 

– Det låter ju ganska deprimerande nog, för man skulle kunna tro att de skulle kunna få ganska snabbt igång det, kommenterar han.

Men till exempel en av världens största inköpare av mikrochip, elektroniktillverkaren Flex, beräknar att det kommer att räcka upp till ett och ett halvt år innan tillgången på mikrochip normaliseras.

Också andra företag gör liknande bedömningar. Biltillverkaren Volksvagen säger att bristen kommer att vara som störst under de kommande sex veckorna. 

Mikrochip
Bildtext Ett mikrochip av tillverkaren Intel.

Fordonsindustrin har drabbats särskilt hårt, för halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin. 

Det beror på att volymerna på annat håll – till exempel inom hemelektroniken – är så mycket större och marginalerna är högre, bland annat eftersom det oftast handlar om mer avancerade komponenter.

Väntetiderna på allt från bilar till hemelektronik kommer att fortsätta vara långa nu framöver. Alla slags produkter som använder mikrochip kan drabbas.

Många företag underskattade behovet

Hur hamnade vi ens här? Gyöngyi Kovács som är professor i logistik vid Hanken har en del av svaret på det.

– Helt i början av pandemin fanns det mindre uppskattad efterfrågan i olika branscher, och därmed har man då sagt till leverantörerna att det inte behövs. När en leverantör inte har efterfrågan så producerar de också mindre.

Att nu möta den mycket kraftigt ökade efterfrågan är däremot svårt, tillägger hon, för fabrikerna som producerar mikrochip har en viss maxkapacitet som de inte kan överskrida särskilt lätt.

Att bygga nya chipfabriker är inte heller lätt, utan det tar minst 2–3 år. Det handlar om intrikata och avancerade, dammfria miljöer. 

En person i skyddsdräkt inspekterar ett mikrochip.
Bildtext En person i skyddsdräkt inspekterar ett mikrochip.

De maskiner som kan skapa de mest avancerade chipen tillverkas dessutom bara av ett enda företag i världen, i Nederländerna, och de har en kapacitet på 50 maskiner per år.

Pandemin har påverkat fabrikerna och internationella leveranser

Både mikrochipfabriker och andra fabriker har också periodvis drabbats av minskad produktion, eller ingen produktion alls, när en del av personalen har varit hemma, antingen eftersom de har varit sjuka i covid-19, eller för att en stats coronarestriktioner har krävt att man håller sig hemma. 

– Förutom fabriker, så har vi också påverkats av att logistikföretag inte riktigt kunde leverera på samma sätt heller. Där fanns många restriktioner, till exempel exportstopp i olika länder.

Dessutom har det varit färre flygleveranser och brist på lediga containrar i godstrafiken till sjöss.

Fartyget Ever Given i Suezkanalen. Två räddningsbåtar syns bredvid fartyget.
Bildtext Bristen på varor förvärrades av att containerfartyget Ever Given satt fast i den viktiga Suezkanalen och täppte till trafiken där. Det pågick i en knapp vecka, tidigare i år.

Under pandemin har många företag försökt köpa in betydligt mer varor än normalt, för att bygga upp lager av de produkter de behöver - då kan vissa kanske få tillräckligt, medan många andra inte får det.  

– Att ha produkter i lager är en bra idé. För det som många företag har gjort i åratal är att minska på deras lager och inte överhuvudtaget ha beredskap på några störningar. Och vissa störningar finns nog alltid.

Stormaktspolitik har också inverkat. Till exempel har kinesiska mobiltillverkare hamstrat mikrochip för att bättre klara av sanktioner från USA, och det började redan före coronatiden. 

Samtidigt har 5G-tekniken accelererat behovet av uppkopplade apparater som kräver mikrochip, och den trenden kommer att fortsätta.

Framöver ska tillverkningen ske mer jämnt över hela världen

I framtiden kommer ändå mer mikrochiptillverkning att ske annanstans än i Asien, såsom läget är i dag.

Nu är en stor del av den här tillverkningen koncentrerad till ett enda bolag (TSMC) i Taiwan.

Fler fabriker ska troligen byggas både i Europa och USA.

– Det väntas göra det säkrare att få tillgång till mikrochip, men man kommer ändå fortsättningsvis att vara beroende av råvaror från olika delar av världen. Leveranskedjorna är globala, påpekar Gyöngyi Kovács på Hanken.