Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Nya kvarkenfärjan försenas en andra gång – Wasalines vd: "Skulle ha varit bättre ekonomiskt om den kom i juni, men vi står inte och faller med det här"

En färja i vattnet.
Bildtext Den nya kvarkenfärjan, Aurora Botnia, försenas med en månad.

Varvet i Raumo meddelar att leveransen av den nya kvarkenfärjan, Aurora Botnia, skjuts fram till mitten av juli. En av orsakerna är den samma som förra gången: Man vill kunna färdigställa färjan på ett coronasäkert sätt. Wasalines vd Peter Ståhlberg är besviken eftersom efterfrågan just nu är stor, men han tror att passagerarna kommer att finnas kvar.

Wasaline får fortsätta att vänta på sin nya färja, som ska trafikera mellan Vasa och Umeå.

Först skulle den komma i maj, därefter i mitten av juni och nu är leveransen framskjuten till juli, meddelar Rauma Marine Constructions (RMC) som bygger fartyget.

Wasalines vd Peter Ståhlberg säger till Yle Österbotten att det är tråkigt med förseningen eftersom de har ganska stor efterfrågan just nu.

– Det skulle ha varit bättre ekonomiskt om färjan kommit i juni.

Hur stora ekonomiska effekter tror du förseningen kan medföra?

– Det är svårt att sia in i framtiden, vi har många utmaningar med trafiken på grund av covid-19. Vi hade budgeterat för trafikstart första juli, men så blir inte fallet. Men inte står Wasaline och faller med det här, man får se positivt framåt. Jag tror nog att passagerarna finns kvar och intresset för Aurora Botnia likaså. Huvudsaken är att det blir tryggt och att färjan blir fullständigt klar innan leverans.

Wasa Express fortsätter att trafikera i väntan på den nya färjan.

Coronapandemin och det nya bränslet bakom förseningarna

Coronapandemin är en av orsakerna till förseningen, berättar Jyrki Heinimaa, verkställande direktör för RMC i ett pressmeddelande.

– Vi beslöt redan i mars, tillsammans med färjans beställare, att det viktigaste är att hålla antalet personer som arbetar med att slutföra fartyget inom coronasäkra gränser. Vi har hållit fast vid detta beslut och coronasituationen på varvet har förblivit lugn. I och med att färjan överlämnas i juli kan vi slutföra vårt arbete och samtidigt säkerställa att fartyget överlämnas utan att behöva kompromissa med säkerheten.

Varvet i Raumo hade ett stort coronautbrott i februari som ledde till att många anställda försattes i karantän, vilket försvårade arbetet.

Kvarkenfärjan är nu inne i sitt slutliga konstruktionsskede och återvände förra veckan från sitt första sjötest där man granskade fartygets prestanda.

Testet var lyckat och nu förbereder man sig på nästa provkörning. Då ska man fokusera på att testa fartygets primära bränsle, flytande naturgas (LNG).

Förutom pandemin är också bränslet en av orsakerna till att leveransen fördröjs, enligt Heinimaa.

– Förberedelserna för denna innovativa bränslelösning har tagit mer tid än väntat, vilket har resulterat i att leveranstidpunkten justerats till juli månad.

Ståhlberg: Tror inte det blir fler förseningar

Ståhlberg vid Wasaline tror att färjan kommer att levereras i juli.

– Det brukar kunna vara ovisst fram tills sista dan, för det är otroligt många kuggar som ska passa in. Men jag är ganska trygg att färjan kommer och att vi klarar oss utan ytterligare förseningar.

Klarar Wasaline av fler förseningar?

– Vi klarar oss nog ekonomiskt. Men det är klart man hoppas på att få bjuda på en ny färja, säger Ståhlberg.

När Aurora Botnia levereras och börjar trafikera kommer den gamla färjan Wasa Express att gå vidare till dess nya ägare, UME Shipping, och börja trafikera i Röda havet.