Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Nu kan du få taxiskjuts i Hangö under natten – nytt samarbete kring jour

Taxibil invid taxistation.
Bildtext Sedan början av juni ska det finnas minst en taxibil tillgänglig i Hangö nattetid. Taxiföretagarna i Hangö samarbetar för att kunna erbjuda denna tjänst till kunderna.

Sedan början av juni är ska det finnas minst en taxibil tillgänglig i Hangö nattetid. Taxiföretagarna i Hangö samarbetar för att kunna erbjuda denna tjänst till kunderna, trots att det inte längre är en lagstadgad tjänst som måste erbjudas.

– Vi har nu ett joursystem sedan den 1 juni. Det betyder att när en kund beställer en taxi via Menevä-taxicentralen ska det finnas minst en bil tillgänglig nattetid, säger taxiföretagare Oscar Cavonius som också är talesman för aktiebolaget Hangö Ula-Taxi.

Nattjour är ekonomisk galenskap

Enligt taxiföretagare Oscar Cavonius är nattjour ekonomisk galenskap för en taxiföretagare under vardagsnätterna. Därför ska nu ett samarbete taxiföretagare emellan kunna erbjuda en hållbar lösning.

Man i bild.
Bildtext Taxiföretagare Oscar Cavonius vill tillsammans med de övriga taxiföretagarna erbjuda en nattjour i Hangö.

– Tidigare fanns det en lag som sa att det måste finns en bil tillgänglig också under natten. Då var alla pris justerade enligt det, så att inkomsterna under dagen kompenserade för nätterna, förklara Oscar Cavonius.

– När den nya taxilagen kom ändrades allt och efter det har marknadskrafterna styrt. Eftersom det inte finns någon efterfrågan en tisdagsnatt, så finns det inte heller någon bil. Ingen sitter gratis hela natten och vakar ifall en kund mot förmodan skulle behova en kort skjuts för tio euro, säger Oscar Cavonius.

Nu har då samtliga taxiföretagare enats om att dela på nätterna så att ingen ensam behöver axla ansvaret för att det ska finnas tillgängliga taxibilar för kunderna.

– Nu är det i gång och vi har en lista på vem som ska köra när. Nu är det upp till chaufförerna att sköta det vi kommit överens om, konstaterar Oscar Cavonius.

Hur hitta rätt i taxidjungeln?

Hör du till dem som inte hänger med i taxivärlden i Hangö? Vad är Ula-taxi och vad är Menevä? Och framför allt; vart ska du ringa om du behöver en taxiskjuts i Hangö?

Oscar Cavonius förklarar att samtliga taxibilar ägs och drivs av privata taxiföretagare. Samtliga företagare har anlitat en taxiförmedlingstjänst som nu heter Menevä.

– Den största aktören, som också alla bilar hör till är Menevä, men utöver det kan man ringa till alla enskilda bilar. Dessutom finns en bil i Hangö som kör för Lähitaxi, förklarar Cavonius.

Ula-Taxi - vad är det?

Vad är då ULA-Taxi som också finns i Hangö?

Oscar Cavonius förklarar att Hangö Ula-Taxi är hangöbilisterna gemensamma aktiebolag som funnits i många års tid.

– Tidigare innan lagförändringen måste alla som körde taxi höra till ett gemensamt företag som koordinerade verksamheten. Om du ville köra taxi i Hangö, måste du antingen äga en del av Hangö Ula-Taxi eller betala hyra till bolaget. Det fanns också en begräsning på hur många bilar som finns i en stad, förklarar Cavonius.

Numera har begränsningarna slopats och behovet av en koordinerande funktion försvunnit. På det flesta orter har dessa samarbetsföretag försvunnit.

– Men Hangö är exeptionellt. I många andra städer har det körts ner men i Hangö finns Ula-Taxi kvar och vi har också en taxistation. Alla taxiföretagare i Hangö är fortfarande med i bolaget, konstaterar Oscar Cavonius.

Taxistationens framtid är oviss

Hangö Ula-Taxi är också den aktör som äger den nuvarande taxistationen vid Stationstorget i Hangö. Här ska Varuboden inom kort bygga en ny dagligvaruaffär och eftersom taxistationen står på arrendetomt får den antagligen ge vika för nybygget.

En byggnad och gräs.
Bildtext Taxistationens framtid är oviss och den kommer antagligen att få ge vika för den nya dagligvaruaffären som är planerat på Stationstorget i Hangö.

– Vi vet inte exakt vad som kommer att hända men troligen ska stationshuset bort. Men vi har diskuterat olika alternativ men förhoppningsvis kan vi komma fram till en lösning med Varuboden och kanske få nya utrymmen där. Men inget är klart, understryker Oscar Cavonius.

I taxistationen har taxichaufförerna sociala utrymmen och den fungerar även som bas för jouren.

- Den är ju på ett bra ställe, kunder som kommer till Hangö med tåg kan anlita en taxi vid stationen, säger Oscar Cavonius.