Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Film: Bodies at rest – full fart i bårhuset med Renny Harlin

Rättsläkaren Chan (Nick Cheung) och hans assistent Lynn (Zi Yang)
Bildtext Nej, jag tänker inte låta er härja runt i obduktionssalen, Chen Jia Hao (Nick Cheung) och hans kollega Lynn (Zi Yang) försöker först vara lite artiga.

Det går vilt till i bårhuset då farliga skurkar jagar rädda obducenter. Det finns inte mycket som överraskar i Renny Harlins nya film men han kan göra fartfylld, klassisk action som håller intresset.

Regnet vräker ner sent en kväll när vi flyger in över Hong Kong och landar i ett bårhus. Där är obducenten Chen Jia Hao (Chen Cheung) precis klar med sitt skift och ska lämna över till yngre kollegan Lynn (Yang Zi). 

En vaktmästare och städare är också på plats och eftersom det är julafton förväntar sig alla en lugn och stillsam natt. Men oj, så fel de har. 

Den fridfulla ron avbryts tvärt då tre maskerade män bryter sig in.  

Tomten (Richie Jen) och hans hantlangare, som förstås kallas Elf (Carlos Chan) och Rudolph (Jiayi Feng), vill ha tag på en kula som finns i en vacker, ung kvinnas döda kropp. Hon har dött i en skottlossning i anslutning till ett drogbrott och kulan är ett viktigt bevismaterial.  

Tre män med masker som föreställer en julgubbe, tomte och en ren rusar in genom en dörr med dragna vapen.
Bildtext Det blir ingen stillsam eller rolig jul när tomten (Riche Jen), Elf (Carlos Chan) och Rudolph (Jiayi Feng) brakar in genom dörren.

Men obducenterna är inte särskilt samarbetsvilliga och innan filmen är slut finns det ytterligare några döda kroppar i bårhuset.  

Men före det slåss, sparkar, springer och skjuter man. Och en stor fin explosion får man också med.   

Hollywood, Kina och Finland

Renny Harlin är den mest framgångsrika finländska regissör om man mäter i biljettintäkter. Redan hans första film Born American / Jäätävä polte (1986) visade också att han hade siktet inställt på en karriär i Hollywood.

Och Hollywood-debuten kom med Nightmare on Elm Street 4 (1988) och sedan den mycket framgångsrika Die Hard 2 (1990). Efter det följde filmer som till exempel Cliffhanger (1993), The Long Kiss Goodnight (1996), Deep Blue Sea (1999) och Cleaner (2007)

2014 lämnade Harlin Hollywood och flyttade till Peking för att istället göra film för den kinesiska marknaden. Och hans film Skiptrace (2016) med kung fu-stjärnan Jackie Chan i huvudrollen blev en ganska stor succé, speciellt i Kina. 

Bodies at rest bygger på ett amerikanskt manus som översatts till kinesiska och där handlingen har förflyttats till Hong Kong. Filmen hade premiär redan 2019 men på grund av pandemin har premiären i Europa skjutits på. 

Annars har pandemin inte nämnvärt hindrat Renny Harlin från att jobba. Förra veckan hade hans film The Misfits, med Pierce Brosnan i huvudrollen, premiär i USA. Och i juli kommer Luokkakokous 3, en komedi baserad på den danska filmserien Klassefesten.

Planschen för filmen Luokkakokous 3 med skådespelarna Jaajo Linnonmaa, Aku Hirviniemi och Sami Hedberg.
Bildtext Renny Harlins nästa biopremiär är med Luokkakokous 3 med skådespelarna Jaajo Linnonmaa, Aku Hirviniemi och Sami Hedberg.

Harlin håller redan på med följande projekt, en action-skräckfilm The Refuge och är med i en egen realityshow för tv. I början av året annonserades det också att Harlin kommer att regissera en ny Kommissarie Palmu-film baserat på ett tidigare opublicerat manus av Mika Waltari. 

Hyfsat actionhantverk 

Bodies at rest är inte en film som överraskar och inte heller en film där allting hänger ihop helt logiskt.  

Det är mycket våld men där alla beundransvärt snabbt kvicknar till för att sedan igen fortsätta bulta på varandra. De små komiska avbrotten kommer via vaktmästaren, städaren och hantlangarna Elf och Rudolph.  

Annars är det en klassisk katt-och-råtta-lek där man springer runt i bårhuset och försöker överlista de andra. 

Skurken (Richie Jen) står med draget vapen och ser bister ut.
Bildtext Tomten spelas av den taiwanesiske skådespelaren och sångaren Richie Jen.

Men Renny Harlin kan sitt hantverk och gör en film som är hyfsat underhållande att se även om den inte lämnar något större avtryck. 

Det är väl koreograferad action som presenteras i snabba klipp och det händer någonting dramatiskt med jämna mellanrum för att hålla en intresserad. 

En flashback ger oss också en snabb förklaring till vem de tre maskerade männen är, varför de desperat vill ha tag på kulan och skapar utrymme för en scen med massiv skottlossning. 

Roligast är kanske alla små nostalgiska vinkar och referenser till 1980- och 90-tals action som finns utspridda i filmen. Att filmen utspelar sig på julafton är förstås för dem som sett de två första Die Hard-filmerna en tydlig koppling. 

Obducenterna visar sig också ha några “MacGyver-trick” i bakfickan. 

Och en scen med förvirrande reflektioner i glasväggar är förstås en direkt anspelning på den klassiska spegelscenen i The Lady from Shanghai (1947).