Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Restaurangkampanjen Eat Out hoppas locka hungriga kunder

Pizza Salmone på Pjazza i Helsingfors,
Bildtext 130 restauranger från Karleby i norr och Nykarleby i söder deltar i kampanjen Eat Out.

Arrangören Österbottens handelskammare vill uppmuntra folk att stöda lokala restauranger. Som en del av kampanjen kommer man också att utse den trevligaste uteserveringen.

I år vill Österbottens handelskammare få fart på kunderna med kampanjen Eat out. Kampanjen pågår från den 28 juni till 31 juli. Restaurangerna som deltar finns i Karleby, Jakobstad, Larsmo, Kronoby, Pedersöre och Nykarleby.

– Nu är det dags att få folk att använda sig av lokala tjänster och stöda företagen genom att äta ute och ha det trivsamt. Restaurangerna är ansvarsfulla i sin verksamhet och beaktar kundernas hälsosäkerhet noggrant, säger Österbottens handelskammares direktör Paula Erkkilä i ett pressmeddelande.

Digital restaurangkarta ska hjälpa

För att göra det enkelt har man samlat de 130 deltagande restaurangerna på en digital karta.

– Vi tror att det här också hjälper till att hitta helt nya platser, säger Teea Pietilä som är verkställande direktör för Karleby Turism.

Enligt Jaki Silvennoinen, hotelldirektör på sommarrestaurangen Mustakari, är det inte ett måste för de deltagande restaurangerna att ha specifika måltider till kampanjpris.

– Huvudsaken är att få fart på människorna och hjälpa restaurangerna att få kunder, säger Silvennoinen.

smarttelefon och två tomma koppar på bord i kafé
Bildtext Även kaféer deltar i kampanjen.

Första veckan i augusti utses den trivsammaste uteserveringen som en del av kampanjen. Förra året fick Café Bryggan i Öja ta emot utmärkelsen.

– Vinnaren avgörs på basen av både en allmän omröstning på webben och en jury, säger Optimas arbetslivskoordinator Kerstin Ström.