Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Skärgårdsteatern turnerar trots allt igen med Shakespeares klassiker Trettondagsafton: "Lite svett och spott hör till"

Uppdaterad 28.06.2021 10:40.
Dansande skådespelare på en scen.
Bildtext Teaterhögskolans studenter Antonia Atarah, Acce Melin, Sara-Maria Pirhonen, Greta Lignell, Patrik Kumpulainen, Ellen Edlund, Walter Ruokolahti och Gaspare Fransson repeterar inför Skärgårdsteaterns turné.

Ett skepp kommer lastat med en romantisk komedi, glad sång, fartfylld dans och nio taggade skådespelaraspiranter. Skärgårdsteatern bjuder i år på Shakespeares klassiker Trettondagsafton med turnéstart i Sibbo den 3 juli.

Nu är det klart och gyllene tider stundar. Nu sluter vi ett högtidligt förbund mellan oss.

Det förkunnar karaktären Orsino, spelad av Patrik Kumpulainen. 

Skrattsalvor ekar i träningssalen och nio skådespelare inleder en fartfylld dans till toner av låten Come Dancing av The Kinks, och brister ut i glädjetjut.

Vi befinner oss på Teaterhögskolan där tredje årets studerande repeterar inför en av Svenskfinlands kulturhöjdpunkter under sommaren – Skärgårdsteaterns årliga turné. Ivern är påtaglig.

– För mig känns det superroligt och spännande att få spela inför en publik och göra en ensembleproduktion med mina kurskamrater. Det har vi aldrig gjort förut, säger Greta Lignell. 

Ännu för några veckor sedan var det lite oklart hur det hela skulle bli av på grund av coronarestiktionerna.

Men årets uppsättning av Shakespeares pjäs Trettondagsafton, som marknadsförs som en komedi för alla som varit förälskade, åker trots allt ut på turné med premiär den 3 juli i Spjutsund i Sibbo. Efter det turnerar teatern med 14 föreställningar i Nylands, Åbolands och Ålands skärgård.

– När folk har frågat om vi faktiskt ska åka ut har jag sagt att de här studerandena i värsta fall får sina studiepoäng, och så har vi tillsammans jobbat med Shakespeare, och kanske produktionen görs på något sätt, säger regissören Oskar Silén.

– Jag vet inte om det är att vara optimistisk eller pessimistisk egentligen för det har varit så konstiga förhållanden.

Efter att ha bollat med olika alternativ kring hur pjäsen kunde spelas utomhus beslöt arrangörerna att pjäsen spelas inomhus med hälften av publikkapaciteten.

– Men det är jättesynd för det här är en komedi. Ju mera människor som fattar humorn och sprider det vidare i salen, desto bättre blir det. Och när man tänker på Skärgårdsteatern är det ju på de där spellokalerna fulla med svettiga människor och svettiga skådespelare på scenen, och den här roliga fina stämningen, säger Silén och fortsätter:

–  Nu blir det lite tystare där, men föreställningen blir av och vi får nu spela enligt alla regler. 

En ljushårig man.
Bildtext Oskar Silén regisserar Skärgårdsteaterns uppsättning av Trettondagsafton.

Sista chansen att åka

I fjol uteblev turnén på grund av pandemin och Greta Lignell och Walter Ruokolahti hör till dem som är jätteglada över att nu få en andra chans. 

–  Det blev plötsligt en helt ledig sommar för oss som gick på tvåan, som traditionsenligt brukar åka ut. I princip är det sista chansen för oss nu, säger Lignell.

Turnén ger också studerandena nödvändiga studiepoäng för att de ska få sin kandidatexamen. Ännu en utebliven turné hade varit förödande eftersom också själva erfarenheten är viktig.

– Det blir speciellt roligt att komma ut i skärgården där jag hör hemma, säger Walter Ruokolahti som kommer från Pargas. 

Strök hälften av texten

Det är länge sedan Skärgårdsteatern senast satte upp Shakespeare och regissören Oskar Silén blev tipsad av en kollega om en nyare uppsättning av Lars Huldén.

– Den gjordes på 90-talet för Svenska Teatern och kändes tillräckligt bra och modern. När jag tog det krassa beslutet att stryka allt det jag inte förstår, nästan hälften av texten, började jag tycka att den lät ganska rolig. 

Grundintrigen i pjäsen, som riktar sig till hela familjen, handlar om tvillingarna Viola och Sebastian som lider skeppsbrott vid kusten av det fiktiva riket Illyrien. De skiljs åt i stormen, och för att överleva klär Viola ut sig till man och tar tjänst hos greven Orsino. Det här är början till ett trekantsdrama. 

– Alla blir galna i något skede och beter sig väldigt igenkännbart. Pjäsen handlar också om att spela roller, rollen av någon som friar, rollen av hertiginna, man, kvinna och så vidare. Man får se hur det här bryts ner och hur de försöker hålla fasaden. 

Finns det någon koppling till dagens samhälle där det talas mycket om de fasader som hålls upp till exempel på sociala medier?

– Det jag genast kommer tänka på är kvinnan i pjäsen som säger att hon är man. Många frågar ändå vad hon är för en sorts person, och det känns ju väldigt aktuellt, säger Silén.

Konsekvenser efter pandemin

Coronapandemin har tärt hårt på scenkonsten som hållits stängd under stora delar av de senaste 15 månaderna och det talas om långtgående följder. En del har bytt bransch, men hur påverkar det här dem som snart ska ut i arbetslivet?

– Det är en svår fråga. Jag tänker att jag ännu har lyckan att studera i åtminstone två år till om jag blir magister på fem år.  Kanske det hinner hända ytterligare förändringar innan jag på riktigt är klar, säger Walter Ruokonen. 

Max Lindén som studerar scenografi säger att det också harmar honom att han inte fått ut så mycket av studierna som man får under normala år. 

– Man kanske måste tänka lite om kring vad är ens profession är. Man måste bli mer formbar, det måste man också utan pandemin. Samtidigt känns det som att man inte lärt sig basen av ens arbete. Det känns att man börjar lite i fel ända.

Greta Lignell säger att de studerande står inför ett skifte under de kommande åren.

– Vi förväntas vara superflexibla och ställs inför frågan: är teater något som är inför en publik, och vad är det som åskådaren önskar se när man vill se teater. 

– Som skådespelare väntar jag otroligt mycket på att få komma till Bromarv och se min farmor i publiken, och veta att jag är vaccinerad. Lyckligtvis tror jag att hela vårt gäng kommer att ha fått sin första spruta.

Fyra skådespelare på en scen.
Bildtext Gaspare Fransson, Ellen Edlund, Walter Ruokolahti och Sara-Maria Pirhonen spelar i pjäsen.

Sover i hängmattor på båten

På frågan om hur de känner för att bo på en båt brister studenterna ut i skratt. På båten bor upp till sexton personer.

– Vi har en kusk som heter Frej som har varit länge på båten Sälö. Det är ett gammalt fraktfartyg som vi kommer att sova på, en del av oss i hängmattor, säger Greta Lignell.

Skådespelarna har organiserat sig i olika grupper med olika ansvarsområden. Några sköter matlagningen, andra rekvisita och kostym.

En del av er har kanske bott ensamma och isolerade under det gångna året. Hur känns det att bo tillsammans med sexton andra personer på en båt i två veckor?

– Jag tror att man måste bara vara väldigt bra på att ta rum när man ber om det. Rent fysiskt finns det inte jättemycket rum att få, men att man kan dra sig undan när man vill det. Det kommer att uppstå kollisioner, men sen är det över och är inte desto farligare, säger Max Lindén.

Teatersmink.
Bildtext Det kan bli ganska svettigt på scenen, men rinner sminket av så är det bara att fortsätta.

En annan skrattsalva bryter loss då jag frågar dem hur de gör en het dag när sminket börjar rinna av och de känner sig svimfärdiga. 

– Dricker vatten! Oftast hinner du inte fixa sminket och då är det är vad det är, säger Max Ruokolahti och fortsätter:

– Det hör ju på något sätt till också att estetiken inte ska vara mitt i prick. Det hör ju till med lite svett och spott.

– Jag är mest rädd för att tappa mustachen, säger Greta Lignell som spelar Viola.

Det har talats mycket om folks kulturhunger efter den långa pausen då scenkonsten varit stängd. Enligt en konsumentundersökning av konsultbolaget EY Consulting visar att en femtedel av publiken ändå inte vågar återvända på kanske flera år. Oskar Silén tror ändå att Skärgårdsteaterns trogna publik kommer till föreställningarna. 

– Proffsteaterarna hann ju inte komma igång under våren. Är man det minsta kultursugen kommer ju Skärgårdsteatern väldigt lägligt nu just när restriktionerna har släppt.

Lyssna på inslaget här:

Skärgårdsteatern turnerar igen med Shakespeares klassiker Trettondagsafton
Skärgårdsteatern turnerar igen med Shakespeares klassiker Trettondagsafton - Spela upp på Arenan