Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Katastrofläge inom hemvården i Raseborg – underbemanning i kombination med värmebölja ökar risken för misstag

Uppdaterad 29.06.2021 13:26.
En äldre man sitter på en säng. En hemvårdare plåstrar om ett sår på hans ben.
Bildtext Både staden och facket vet att bristningsgränsen är nära för personalen inom hemvården. Bilden är en arkivbild och inte tagen i Raseborg.

Trots otaliga försök att anställa vikarier till Vård i hemmet i Raseborg, är personalbristen skriande. Nu oroar sig såväl staden som anställda och facket för vad det här kan leda till.

- Korthuset rasar här. Vi är i början av sommaren och det kan mycket väl bli en katastrof om inte vi får det ordnat. Det görs en massa åtgärder att rätta till och hjälpa upp situationen.

Det säger vårdfacket Tehys huvudförtroendeman i Raseborg, Yvonne Carlberg, om situationen inom Vård i hemmet. Svårast är läget inom Ekenäs centrum.

Raseborgs äldreservicechef Kirsi Ala-Jaakkola är också orolig, men säger att inget verkar hjälpa trots att man letat med ljus och lykta efter vikarier inför sommaren.

- Jag vet inte vad det beror på att situationen är extra svår i år. Ett tag hade vi flera vikarier som backade ur innan de ens börjat jobba, säger Ala-Jaakkola. 

I praktiken leder det här till att det kan fattas mellan fyra till sex personer på olika skift under en dag. Ibland har till och med antalet varit större och då har den egna personalen tvingats lappa på genom att jobba längre. 

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Äldrevårdschefen i Raseborg: Det kan fattas 4-6 personer i personalen dagligen inom hemvården
Äldrevårdschefen i Raseborg: Det kan fattas 4-6 personer i personalen dagligen inom hemvården - Spela upp på Arenan

Extrem press på personalen

Personalbristen i kombination med värmeböljan utgör en enorm belastning för personalen på fältet. 

- De måste prioritera väldigt mycket och det ligger ett stort ansvar på personalen. I det här läget måste det akuta skötas, som mediciner och insulin, berättar Yvonne Carlberg.

Då kan det hända att mindre akuta saker, som bad eller dusch, måste stryka på foten.

Carlberg påpekar att det mindre akuta, som den personliga hygienen, också kan bli krisartad ifall mellanrummen mellan duscharna blir för långa. 

Det tär också på personalen att tvingas välja bort och känna att de inte har tillräckligt med tid för sina klienter, menar hon.

Kirsi Ala-Jaakkola tar fasta på att det är tungt att utföra vårdmoment i ofta små lägenheter utan luftkonditionering och däremellan stressa från en klient till en annan i en het bil. 

Från arbetsgivarhåll ser man till att det finns kall dricka åt personalen att svalka sig med. 

Extra stor press på den ordinarie personalen

 Så här i semestertider betyder det att en stor del av personalen inte har behörighet att utföra alla uppgifter. Det gör att de fast anställda automatiskt får bära ett större ansvar och vara extra uppmärksamma. 

- Som situationen är nu finns det sådana som inte har någon erfarenhet överhuvudtaget av vårdjobb och får till en del bara följa med. Det är mycket som de inte har rätt att göra. Det belastar den ordinarie personalen att handleda, när man annars också har svårt att få tiden att räcka till, säger Carlberg.

Och för förmännen är det ytterligare ett pussel att veta vilka besök man kan sätta åt vilka personer. 

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Huvudförtroendeman Yvonne Carlberg: Aldrig tidigare har det varit så svårt att hitta vikarier till hemvården i Raseborg
Huvudförtroendeman Yvonne Carlberg: Aldrig tidigare har det varit så svårt att hitta vikarier till hemvården i Raseborg - Spela upp på Arenan

Risken för misstag i arbetet ökar vid stress och överbelastning

Både arbetsgivaren och facket är medvetna om att personalen närmar sig bristningsgränsen.

- Det är klart att risken för misstag ökar om orken och koncentrationen tryter, speciellt i den här hettan, säger Kirsi Ala-Jaakkola. 

Hon uppmanar personalen att öppet kommunicera sin oro och rapportera eventuella misstag åt arbetsgivaren, för att man ska kunna hjälpa. 

Det gör också Yvonne Carlberg.

- Arbetsgivaren har alltid sista ansvaret för att det ska finnas tillräckligt med personal. Jag har uppmanat personalen att påtala brister åt arbetsgivaren. Arbetsgivaren gör allt den kan, men …

Skulle det värsta ske, är det viktigt att personalen får krishjälp och stöd. Det är en oerhörd press att bära ett större ansvar än vad som är din roll, påpekar Carlberg. 

Förhandlarens marknad kan upplevas som orättvis

Att läget är så spänt, gör att vikarier får ett ganska stort svängrum att förhandla. 

Till exempel kan önskemål om ledigheter och arbetspass beviljas på ett sätt som kan kännas orättvist för stadens egen personal, som är den som får töja och böja sig. 

Vi har även hört oss för med företag i huvudstadsregionen, men de har fullt upp på sitt eget område

― Kirsi Ala-Jaakkola, Raseborgs stad

Som en liten morot och kompensation har staden och facket ingått ett lokalt avtal som ger samtliga arbetare inom hemvården ett lönetillägg på 40 euro per dag. På en månad kan det bli en betydande summa.

- Det lappar förstås inte över en fruktansvärd stress på jobbet, men är ändå ett litet plåster på såret, säger Carlberg.

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Vårdfackets huvudförtroendeman i Raseborg: Medlemmar är oroade över läget - "de hinner inte föra ett fullgott arbete"
Vårdfackets huvudförtroendeman i Raseborg: Medlemmar är oroade över läget - "de hinner inte föra ett fullgott arbete" - Spela upp på Arenan

Alla krokar ute

Tehys Yvonne Carlberg säger att staden ändå gör allt man kan för att försöka åtgärda problemen. Man har fört rekryteringskampanjer, kontaktat alla tänkbara kandidater, hört sig för med läroinrättningar och fiskat på sociala medier. 

Staden har också köpt tjänster av privata vårdproducenter. Men enligt Kirsi Ala-Jaakkola finns det inte ens tillräcklig volym där för stadens behov just nu.

- Vi har även hört oss för med företag i huvudstadsregionen, men de har fullt upp på sitt eget område. 

Trots aktiva försök att värva fler händer till hemvården väntar ett tiotal jobb på att besättas. Man behöver cirka 30-40 vikarier för att arbete ska löpa tryggt, för att kunna göra vettiga arbetspasslistor och för att personalen ska kunna ha sin välförtjänta semester. 

Dialogen mellan arbetsgivaren och medlemmarnas intressebevakning är tät, men förs enligt båda parter i konstruktiv anda. 

- Det gäller för oss alla att hålla ut och försöka åtgärda problemen, säger Kirsi Ala-Jaakkola. 

Diskussion om artikeln