Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Nya broar i Pargas bådar gott för turismen: "Jag hoppas Rävsundsbron blir så vacker att den är en attraktion i sig själv"

Kirjalansalmen silta, Rävsundsbron
Bildtext År 2026, då de nya broarna ska stå färdiga, kan man också riva de gamla.

Riksdagens slutförde förra tisdagen behandlingen av den tredje tilläggsbudgeten för i år och i och med det här godkändes också de 128 miljoner euro som ska användas för att bygga den nya Rävsundsbron och Hessundsbron i Pargas. Om allt går som planerat påbörjas byggandet av de nya broarna år 2023 och tre år senare, år 2026, ska de stå färdiga.

Rävsundsbron och Hessundsbron är båda i dåligt skick. Speciellt den över 50 år gamla Rävsundsbrons livslängd närmar sig ett slut. Där har man redan tvingat sänka den högsta tillåtna hastigheten på grund av säkerhetsrisker.

Broarna utgör de enda fasta vägförbindelserna till fastlandet. Rävsundsbron och Hessundsbron fungerar också som portar till skärgården och broarna är en del av skärgårdens ringväg. Därför är de inte bara viktiga för industrin och ortsbor, utan också för turismen i skärgården. 

Dagligen passerar över 11 000 fordon broarna, och trafikmängden ökar med cirka 15 procent under sommaren. 

Eva Johansson är företagare i Pargas. Hon är nöjd över att broarna förnyas och hoppas det här är början på flera förbättringsprojekt i skärgården.

- När vi får pengar till broarna hoppas jag att man så småningom också upptäcker hur dåligt skick resten av vägarna är i. Broarna är det mest kritiska, men som följd av allt hoppas jag vi får lite bättre vägar och cykelvägar också i resten av skärgården.

Viktigt med fungerande infrastruktur

Johansson tror också att kunskapen om att broarna är i så pass dåligt skick kan leda till att folk blir tveksamma till att besöka Pargas och skärgården.

- Om det pratas mycket om ifall det kan vara farligt att köra över bron är det klart att folk börjar fundera. Jag tror nog att det kan avskräcka folk.

- Speciellt avskräckt skulle jag vara om jag var paddlare och påväg under den, lägger Johansson till och skrattar.

Också Pargas turismombudsman, Martti Nilsson, håller med om att det är viktigt att broarna är i bra skick.

- Tillgänglighet och fungerande infrastruktur är en grund för att man alls ska få besökare. Vi inom turismsektorn jobbar för att man ska kunna förlänga säsongen utöver sommaren och då kan man inte alltid förutsätta att alla andra förbindelser är tillgängliga hela tiden.

Då förbindelserna är säkra, är det också lättare för skärgården att locka till sig nya företagare.

- Då vägarna och broarna till Pargas och därifrån vidare ut i skärgården fungerar, är skärgården mera attraktiv för vilken företagare som helst, säger Nilsson.

Tre kvinnor cyklar i Nagu på Skärgårdens ringväg.
Bildtext Att cykla i skärgården är populärt, men cykelvägar finns det inte alltid.

Förutom att de nya broarna ska bli säkrare och smidigare för bilar, bussar och tung trafik, kommer också cykelförbindelserna att förbättras.

- Det är jätteviktigt att cykelvägarna är i gott skick, eftersom det satsats så mycket på marknadsföringen av cykling i skärgården och här rör sig mängder med cyklister. Om vi vill ha turister, speciellt turister som återvänder flera gånger, måste vi satsa pengar, säger Eva Johansson.

Martti Nilsson håller med om att cykelvägarna är viktiga.

- Det handlar om en viktig säkerhetsfråga. Man vill inte att cyklister måste korsa vägar och cykla längs broräcken överallt, men jag tror att vägplanerarna har blivit bättre på att ta cyklister i beaktand. Därmed är jag inte orolig för att det skulle bli något problem i den frågan med de nya broarna.

"Pargas centrum behöver utvecklas"

Förutom att funktionaliteten ska bli bättre hoppas Eva Johansson också att bron i sig kan bli en sevärdhet.

Man kan tänka på exempel såsom Golden Gate bron i San Francisco, Tower Bridge i London eller den inhemska Replotbron, som alla fungerar som sevärdigheter i sig.

- Vi kan inte ha alla att köra ringvägen och alla att stå i färjkö, utan vi måste också ha något här nära fastlandet som är sevärt.

Johansson poängterar att ringvägen och den yttre skärgården är viktig, men att man också borde satsa på att utveckla andra delar av skärgården.

- Pargas centrum är outnyttjat på den fronten, precis som Kirjala, Lielax, Lemlax... Dessutom är Pargas det enda stället du kan se Gullkronafjärden, vårt trumfkort, om du inte har en båt.