Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Miljösmarta, snabba och en njutning - cykeltransporter blir allt vanligare i Åbo

En man med gul skjorta och keps står vid sin cykeltaxi, riksha, vid en park en varm sommardag.
Bildtext Som rikshaförare cyklar Otto Rantala 40-50 kilometer under en arbetsdag.

Allt fler företag satsar på att ha cykelkurirer - som kör ut lunch, post, paket eller andra leveranser där det är snabbare och klimatsmartare att använda cykel. Under coronan har det också märkts att allt fler beställer mat och varor via nättjänster, och får dessa hemkörda med cykelbud.

Det blir allt vanligare med cykelbud igen, för i städer kommer varor fram snabbt och klimatmedvetet med cykel. Också andra företag vill arbeta miljösmart, så i Åbo kan man se både cykelkurirer, cykeltaxi och cykelpoliser.

I Finland blev cykeln vanligare på 1920-talet, och då började de första cykelburna springpojkarna arbeta i Åbo. Man märkte fort hur snabba och effektiva cyklarna var i stadstrafik.

Ett cykelbud med svart hjälm kommer cyklande med en stor grön transportlåda bakpå cykeln.
Bildtext Cykelbuden är snabba i Åbotrafiken.

Med faxen och e-posten minskade sedan behovet av cykelbud. Dessa försvann inte helt, då det finns originaldokument som inte kan digitaliseras och då cyklar i storstäder trots allt oftast är snabbare än bilar.

Men då klimatmedvetenheten ökade så ökade intresset för cykelbud igen.

- Både företagen och kunderna vill vara miljösmarta, cykeln kommer smidigt fram i stadstrafik och du hittar lättare en parkeringsplats för cykeln då varan levereras, säger Janne Appel som är operativ chef för DHL Express.

Ett cykelbud i gul skjorta sätter in frakt i sin cykels gula låda.
Bildtext Cykelbuden har under coronan fått allt fler transporter.

Och med coronanedstängning har intresset för cykelbudsleveranser ökat ytterligare. Finländarna har börjat beställa mycket mera mat och andra varor via näthandeln.

- Behovet har ökat massor det senaste året. Det märks tydligt, säger Appel.

Ett cykelbud med gul skjorta sitter i sin cykel med pedalerna framför sig och en stor gul låda bakom sig. Han cyklar förbi en av Postens bilar.
Bildtext Många olika företag levererar paket i Åbo.

Långa dagar för rikshaförare, men kunderna blir glada

Och det är inte bara antalet cykelbud som har ökat. I Åbo, liksom i många andra städer, understöds miljösmartare val, så på gatorna rör sig bland annat fraktcyklar, värvarcyklar, bibliotekscyklar och servicehuscyklar.

En dam med solglasögon, keps och shorts sitter på en flakcykel med färggranna bollar på lådan.
Bildtext Värvaren Maria Taittonen använder cykel i arbetet i Åbo.

I juni började cykelpoliser på nytt patrullera på Åbo stads gator och denna sommar finns nu också cykeltaxi, rikshor, i Åbo.

- Vi ville skapa något som får folk att bli glada, samtidigt som vi tror på det här som en businessidé, säger Otto Rantala, som är franchisetagare för Biketaxi i Åbo.

På grund av att coronarestriktionerna varit så stränga i Egentliga Finland var starten i Åbo inte lika lätt som i andra finländska städer där rikshorna i år introducerats, men med högsommarvärmen kom också kunderna.

Pedalarna och skuggan av en cykeltaxi syns mot asfalten.
Bildtext Varma dagar är de bästa för rikshaförarna.

- Vanligtvis cyklar vi 40-50 kilometer under ett arbetsskift på 8 timmar, men jag har till och med kört cykeltaxi 12 timmar. Och en kollega körde runt med en kund längs Auras ås stränder klockan 3 på morgon, bara för att det var en upplevelse, säger Rantala.

Åbo uppmuntrar till mer cykling

Hela 90 procent av Åboborna bor inom 30 minuters cykelavstånd från Salutorget, och det är möjligt att cykla i Åbo året runt.

Med projektet Civitas Eccentric Turku vill Åbo bli en föregångare för smart trafik, där Åbo har som mål att bli en koldioxidneutral stad innan 2029. Smart trafik är en viktig del av den helheten. Målet är att trafiken om 8 år framför allt består av fotgängare, cyklister, eldriven kollektivtrafik och samutnyttjade fordon.

en man med glasögon cyklar med en matleverans i en klarblå låda, där det står Wolt.
Bildtext Många cykelbud kör ut lunch och middagar i Åbo.

För trots att Åbo är en kuperad stad så lyckas cyklande Åbobor liksom cykeltransporter komma fram rätt enkelt.

- Vi har elmotor, så det underlättar förstås, men Kaskisbacken är nog tuff. Vi kallar den för monsterbacke, och helst cyklar vi runt hela backen, om det bara går, säger rikshaföraren Rantala.

Som rikshaförare måste man enligt Rantala inte ha en superkondition. Det är viktigare att man är social, har lätt för att le och prata med människor.

En ung man kör en gul cykeltaxi, riksha, längs en åstrand.
Bildtext Många ungdomar jobbar som rikshaförare i sommar.

- Backarna går nog bra. Det enda problemet är att det finns vissa svåra platser att hitta vid Åbo universitetscentralsjukhus, men backarna och trafiken är inget problem, säger cykelbudet Roope Saarikivi vid DHL Express i Åbo.

Med cykel är det ändå lätt att hitta parkering. Fraktcykeln är mindre än en bil, så den ryms nästan var som helst.

Nytta eller upplevelse?

Saarikivi får rum med en kubikmeter paket och brev i sin fraktcykel. Vanligtvis är det fråga om mindre, 2 liters paket som ska föras till olika företag, till sjukhuset eller till privatpersoner.

- Det bästa med jobbet är självständigheten, att du kan planera ditt arbete själv, och att man varje dag får frisk luft, säger Saarikivi.

Roope Saarikivi, en man med svart munskydd och gulröd skjorta, arbetar som cykelbud.
Bildtext Roope Saarikivi har jobbat som cykelbud i två månader, och trivs med jobbet.

För Rantala är kundkontakterna det bästa med jobbet, för de som åker cykeltaxi är oftast ute efter en upplevelse, hellre än att snabbt komma från ett ställe till ett annat.

- Vår produkt är åstranden, det vackra Åbo och allt som man kan se här. Folk vill njuta. Vår cykeltaxi är bara ett sätt för dem att uppleva allt det här, säger Rantala.

En cykeltaxi på en lummig strandgata.
Bildtext Cykeltaxin kommer att trafikera i Åbo åtminstone till september.