Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Vad är det som har hänt i Red Bull? Experten ser en förändrad Lewis Hamilton: "Inte typiskt för honom"

Uppdaterad 28.06.2021 01:58.
Lewis Hamilton sprutar champagne på Max Verstappen.
Bildtext Max Verstappen lät inte Lewis Hamilton utmana om segern på Red Bulls hemmabana.

Red Bull är i flowtillstånd. Då befinner sig Mercedes i allmänhet och Lewis Hamilton i synnerhet i djupare dalar än på länge. Samtidigt menar stallchefen Toto Wolff att stallet inte tänker göra uppdateringar i årets bil – trots Hamiltons krav.

Red Bull har gått hem med segern i fyra raka grand prix. Så många gånger har inte Mercedes fått se sig slagna sedan hybridmotorerna infördes 2014.

Vad är det som händer?

– Allting flyter på för Red Bull just nu, konstaterar Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens.

– Man pratar alltid om flow i alla sporter – att allt fungerar och flyter på – och det gör det för Red Bull just nu. Mercedes har däremot lite motvind.

Lewis Hamilton, Helmut Marko, Max Verstappen och Valtteri Bottas på pallen.
Bildtext Red Bull har fått ett övertag på Mercedes.

De senaste loppen har fått F1-publiken att fråga sig vad det riktigt är för tronskifte som är på gång. Plötsligt säger till exempel Lewis Hamilton att Red Bulls bilar kör ifrån honom på raksträckorna.

– Red Bull har gjort någonting. Många säger att de pysslat med motorn, men det går inte, det har man inte lov till.

– Tydligen har de gjort något med aerodynamiken. Man hör inte att de skulle klaga så mycket på slitna däck, Lewis och Valtteri verkar ha betydligt större problem med däcken – också i dag, menar af Petersens.

Mercedes tänker inte uppdatera bilen

Hamilton krävde efter loppet att hans team måste göra uppdateringar i bilen. Något sådant verkar ändå inte vara på gång.

Mercedes stallchef Toto Wolff berättade i stället för Sky Sports att man slutat utveckla årets bil. Orsaken är de stora regelförändringarna för nästa års bilar.

– Vi har avslutat utvecklandet för detta år eftersom det är så viktigt att få det rätt för de nästa åren. Och Red Bull fortsätter att byta delar för aerodynamiken, det ska de ha beröm för, kommenterade Wolff.

– Dagens resultat var inte dåligt, men det var första gången på åtta år som vi på riktigt saknade farten.

En kameraman filmar Lewis Hamilton och Valtteri Bottas.
Bildtext Mercedes har mycket att fundera på.

Lewis Hamilton brukar vanligtvis vara oerhört besviken då han förlorar, påminner af Petersens. I dag gick hans reaktion inte att känna igen.

– I dag när man såg och lyssnade på honom så var det nästan som att han gett upp. Samma intryck fick man under loppets sista varv, han försökte inte hänga med längre utan gav upp helt enkelt och släppte i väg Max.

– Det är inte typiskt för Lewis, han brukar gasa och inte ge sig före målflaggan. Jag ska inte säga att han gett upp, men det är svårt att veta vad han tänkte på slutet, tycker experten.

Stallet borde ha fått straff för Bottas depåspinn

Valtteri Bottas får ros för sin insats.

– Jag tycker att han gjorde ett mycket bra lopp och tystade kritikerna. I och med att han kritiserats så mycket på sistone så måste det verkligen ha stärkt honom att få slå Lewis i kvalet.

Däremot borde straffet för depåspinnen ha gått till stallet – inte föraren – tycker af Petersens.

– Det var fel att ge honom straff. Jag tycker att teamet borde ha fått det i stället.

– Man har förlorat så mycket på depåstoppen tidigare så man ville testa något nytt. Det man gjorde då var att uppmana Valtteri att starta från depån med tvåans växel i stället för ettan. Det beslutet tar inte föraren ensam, det är gemensamt med Toto och ingenjörerna.