Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Får du larm när pengar går ut eller in på ditt konto? Meddelandetjänsterna är omtyckta men alla banker har inte dem

En mobiltelefon med ett varnande utropstecken på skärmen.
Bildtext De som har tillgång till "larm"-meddelandetjänster via sin bank är nöjda.

Vet du om din bank ger dig möjlighet att aktivera till ditt bankkonto ett larm som gör dig uppmärksam på vilka händelser som sker på bankkontot? Svenska Yle kollade med fyra banker.

Den här våren har varit lukrativ för bedragare som vill knycka pengar av kanske just dig.

I bland tar brottslingarna till knepet att uppträda som “banken”, när de tar kontakt.

Därför kan det vara värt att kolla med “den riktiga banken” på vilket sätt man själv kan skydda sin egen ekonomi. 

Svenska Yle tog en koll bland Danske Bank, OP Gruppen, Aktia Bank och Nordea. Fyra banker och fyra meddelandetjänster som fungerar på lite olika sätt.

Danske Bank meddelar om alla större betalningar

– Den som har vår mobilbank och har installerat applikationen kan aktivera i inställningarna att hen får meddelanden till sin smarttelefon eller surfplatta när det sker en girering eller en kortbetalning från kontot, säger Heli Pieninkeroinen, ansvarig direktör för dagliga banktjänster. 

 

“Riktigt små summor på ett par euro meddelas inte”

― Danske Bank

– När man aktiverar den här funktionen kan man inte själv sätta gränsen för belopp. Riktigt små summor på ett par euro meddelas inte. Alla större gireringar och kortbetalningar blir man upplyst om, fortsätter Pieninkeroinen.

Om man inte har mobilbank går det också i nätbanken att aktivera en meddelandetjänst. Då får man textmeddelande eller e-post. I nätbanken sätter man själv gränsen för belopp som man vill få vetskap om.

 

Trottoar i centrum av Tammerfors med fotgängare och Danske Banks skylt
Bildtext Danske Bank är en av de banker som haft meddelandetjänsten längst av de banker Svenska Yle kontaktar.

– Våra kunder i mobil- och nätbanken har varit nöjda med funktionen som inte kostar dem extra och har funnits sen 2019, konstaterar Pieninkeroinen.

 

OP Gruppen tog i bruk en meddelandetjänst i år

 – I vår mobilbank är meddelandetjänsten ny från och med i år och den har blivit populär. Fler än en halv miljon finländare använder den, säger Katarina Säntti i affärsledningen för OP Gruppens betalningsrörelse.

Den här meddelandetjänsten på OP Mobilen är avgiftsfri.

OP Gruppen har i år också lanserat en tjänst för de kunder som inte använder digitala tjänster.

De som varken har nätbank eller mobilbank men använder mobiltelefon och hanterar textmeddelanden kan ta i bruk OP Kontomeddelandetjänsten.

– I realtid kan de här kunderna få vetskap om händelser på kontot: insättningar, uttag och saldo som skickas till dem som textmeddelande, säger Säntti.

 Tjänsten kostar knappt tre euro i månaden.

 

Katariina Säntti direktör inom OP Gruppen står i vit kavaj och lila topp under grönskande träd
Bildtext Kunderna gillar meddelandetjänsterna som hjälper dem hålla ett öga på vad som går ut och kommer in, säger Katariina Säntti i OP Gruppen

Aktia Bank har ingen larmfunktion

Aktia uppger att banken inte har någon särskild larmfunktion som kunden själv kunde reglera och som skulle meddela kunden direkt om misstänkta transaktioner. 

Banken följer med betaltrafiken och reagerar på misstänkta transaktioner i enlighet med gällande lagstiftning i Finland svarar Katja Korsinkin, kommunikationschef på Aktia Bank. 

 – Vi har hög prioritet på att våra tjänster ska vara säkra att använda. Förhindrande av betalningsbedrägeri har därför hög prioritet i utvecklingen av våra tjänster, meddelar Aktia i sitt svar.

Nordea utvecklar tjänst för mobilbanken 

Av Nordea kan man beställa meddelandetjänster både som textmeddelande, e-post och meddelande i mobilbanken.

Meddelanden som sänds till mobiltelefonen är i regel avgiftsfria, men vissa textmeddelanden om saldo och e-betalningar betalar kunden för.

För tillfället håller Nordea på att utveckla så att meddelanden om kortinköp som kommer i bankens mobilapplikation framöver ska komma direkt i mobilbanken. Det är endast kortinköp som meddelas och inte övrig kontoaktivitet.

Inte heller i Nordeas nätbank kan kunden få meddelanden om alla händelser som sker på kontot, men kunden kan ställa in att få larm om till exempel saldot understiger/överstiger ett visst belopp. 

Ger påkopplat larm en större chans att få tillbaka försvunna pengar?

Bedrägerierna har ökat och det är inte sagt att den som har blivit lurad får pengarna tillbaka. Har den som snuvats på pengar varit vårdslös kan det bli invecklat. Ansvaret mellan kund och bank är starkt förknippat med vad kunden har gjort.

När Svenska Yle frågar om bankerna ser det som kundens skyldighet att ha meddelandefunktionen påslagen och om en av- eller påslagen funktion inverkar på ansvaret om pengar förskingras från kundens konto svarar Danske Bank så här:

– Det är frivilligt att använda sig av de olika meddelandefunktionerna. Varje fall av försnillade medel behandlas enskilt. Det är bra att genast ta kontakt med banken och påbörja en reklamation. Är det fråga om brottslighet är det skäl att göra en brottsanmälan, säger Pieninkeroinen.

Hon säger att med kreditkort finns den fördelen att när transaktioner dyker upp som inte känns igen av kunden och de genast reklameras finns kreditgivarens försäkringsbolag med i bilden. Därför går det ofta snabbare och behändigare att få ersättning. 

På OP Gruppen säger man också att det är frivilligt att ta meddelandetjänsterna i bruk.

– Det är inget vi förutsätter av våra kunder, säger Säntti.

I sådana fall där misstanken dyker upp att kontot har missbrukats säger OP Gruppen att banken inte sammankopplar på- eller avslagna larmfunktioner med vem som bär ansvar.

Underlättar vardagsekonomin

Bankerna kör med att kunden själv kan sätta gränser för kontot och eventuella bank- och kreditkort med begränsat dygnsuttag, begränsad giltighet i regioner i världen och i handel på nätet.

För kunder med skiftande behov gäller det att komma i håg att ändra inställningarna före till exempel man hittar en pryl på nätet eller ska resa utomlands.

Många kunder upplever meddelandefunktionen som en trygghetsfaktor om banken i realtid kan meddela om överföringar.

Kuvassa on asetelma, jossa on vaatteita, asusteita ja lasituotteita Helsingissä marraskuussa 2020.
Bildtext När kommer mitt returnerade klädköp in på kontot? Eller pensionen eller barnbidraget?

På OP Gruppen säger Säntti att kunderna känner att de olika meddelandetjänsterna verkligen underlättar deras vardag. Hon nämner som exempel om kunden har returnerat ett nätköp så får hen info när återbetalningen kommer in på kontot eller när pensionen betalas in på kontot.

Misslyckades ett kortköp meddelas det i realtid vad det berodde på. Orsaken kan exempelvis vara om kunden har satt snäva säkerhetsgränser för inköp på nätet.

Trots att finländarna under coronaepidemin har kunnat lägga undan pengar är det inte så mycket oro för pengarnas säkerhet på kontot som får dem att kläcka nya idéer. 

Säntti säger att kunder har spånat förbättringsförslag för OP Gruppen. Snarast vill de ha överblick av sin vardagsekonomi.

Att kunderna kan känna sig säkra på att det finns tillräckligt med pengar på kontot. Att saldot inte sjunker lägre än vad kunden har satt som bottengräns.