Hoppa till huvudinnehåll

Yles pressmeddelanden

Tio influencers på sociala medier tystnar för att ge andra en röst – Yles kampanj Muntur uppmuntrar till diskussion på sociala medier

Uppdaterad 29.06.2021 12:24.
Tio influencers på sociala medier som deltar i kampanjen.
Bildtext Tio influencers på sociala medier deltar i kampanjen.

Kampanjen Muntur är en del av projektet Hyvin sanottu – Bra sagt.

Tio influencers på sociala medier kommer tystna i 24 timmar på Instagram, som en del av kampanjen Muntur. Tanken är att låta följarnas röst bli hörd genom att de kan delta i diskussionen i influencerns Instagram Story. Diskussionen sker i influencerns privata meddelanden och hen modererar diskussionen genom att lyfta fram följarnas tankar i sin egen Instagram Story.

Influencerna bestämmer själva vilka ämnen de vill lyfta fram i diskussionen med följarna. Många kända influencers deltar i projektet: Jenni Rotonen, som är känd för sin blogg Pupulandia, Märta Westerlund från Yle X3M, chefen och språkröret Yacine Samb, Emma Karasjoki från Yle Kioski, fotbollsspelaren Petteri Forsell, Ujuni Ahmed som är påverkare med fokus på de mänskliga rättigheterna, Katri Norrlin som är musikredaktör på YleX, YouTube-duon Molybros samt Aleksi Rantamaa från Yle Kioski.

“Diskussionen på sociala medier har blivit aktivare och djärvare. Ändå väljer största delen av användarna på sociala medier att inte kommentera diskussionen, trots att alla har något att säga”, säger Jenni Rotonen som deltar i kampanjen.

“Kampanjen Muntur innebär en muntur också för de tysta följarna; de följare vars röst ofta drunknar eller helt och hållet uteblir i diskussionerna på sociala medier. Jag tycker att det är mycket viktigt att diskussionskulturen utvecklas i en riktning där inte bara de högljudda kommentatorerna hörs, utan också de tystare får sin åsikt och sin röst hörda”, tillägger Rotonen.

Kampanjen Muntur är en del av Yles och stiftelsen Dialogpaus femåriga projekt Hyvin sanottu – Bra Sagt, som syftar till att stärka de bästa sidorna av den finländska diskussionskulturen och skapa trygga samtalsmiljöer.

“Många unga är osäkra på sina åsikter och rädda för att delta i diskussioner på sociala medier. Vi hoppas att kampanjen sänker tröskeln för de unga att delta och uppmuntrar till en respektfull diskussion. Yttrandefriheten tillhör alla och när många olika människor deltar i diskussionen kan vi öka förståelsen för varandra och världen. På det här sättet är kampanjen direkt kopplad till Yles uppdrag”, konstaterar Yles varumärkeschef Janne Saarinen.

Kampanjen Muntur pågår 29.6–1.7.

Uppdatering 29.6 kl. 12.24: Korrigerad Ujuni Ahmeds titel.