Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

De västnyländska kommunerna upphandlar tillsammans för att göra färdtjänsten mera tillgänglig

En gul taxiskylt ovanpå en bil.
Bildtext I nuläget är Lähitaksi det enda företaget som erbjuder färdtjänst i Västnyland, men från och med november kan kunderna få flera alternativ att välja mellan.

Från och med november ska de västnyländska färdtjänstkunderna få flera serviceproducenter att välja mellan.

Lojo, Raseborg, Sjundeå, Ingå, Högfors och Vichtis ska göra en gemensam upphandling av färdtjänsten. Hangö deltar inte utan går in för sin egen modell.

Offertförfrågan publiceras i början av juli och tanken är att den nya, gemensamma upphandlingen ska vara klar att köra igång 1 november, säger Raseborgs social- och hälsovårdsdirektör Benita Öberg.

Upphandlingen blir ett helhetspaket som innefattar både förmedlingen av tjänster och själva transporterna. 

I nuläget har kommunen haft separata avtal med taxiföretagarna och förmedlingscentralen Lähitaksi, vilket i praktiken har betytt att endast taxiföretagare som hör till Lähitaksi kunnat erbjuda färdtjänst i regionen.

Flera taxiföretag att välja mellan

Det nya systemet ger färdtjänstkunden mera valfrihet. Kunden kommer att kunna välja mellan flera serviceproducenter, till exempel Lähitaksi, Menevä och Taxi Raseborg, beroende på vilka företag som deltar i upphandlingen, säger Öberg.

– Har vi t.ex. tre eller fyra serviceproducenter kan kunderna själva välja varifrån de beställer.

De företag som väljs kommer att ha ett helhetsansvar för att ta emot beställningar och att se till att det kommer bilar.

Tillgänglighet som uppfyller lagens krav

Huvudorsaken till att man går inför det nya systemet är att förbättra färdtjänstens tillgänglighet så att den når upp till lagens krav. Samma modell används i Vanda och Kervo.

I och med att flera producenter kommer att kunna erbjuda sina tjänster hoppas hon att det blir lättare att få tag på en taxi.

– Det blir kanske inte billigare, men det kanske gör tillgången till taxina bättre, säger Öberg.

Det skulle bli en gemensam färdcentral mellan de västnyländska kommunerna, men en efter en backade de ur och planerna på en gemensam färdcentral med Esbo som värdkommun gick slutligen i stöpet.

Nu samarbetar sex av de ursprungliga tio kommunerna genom gemensam upphandling.

En lösning tills vårdreformen kommer

Den här modellen ska gälla till slutet av 2022 med en möjlighet till 2 års förlängning.

I och med vårdreformen bildar de västnyländska kommunerna ett gemensamt välfärdsområde från och med 1.1.2023, vilket betyder att helheten kommer att synkroniseras, säger Öberg.

– Men det betyder ju inte att hela världen ändrar och alla gamla avtal upphör, utan det tar ju ändå sin tid innan man vet hurdana modeller det blir. 

Öberg säger att det är oklart vad som händer med färdtjänsten när det nya välfärdsområdet kör igång. Det blir eventuellt aktuellt med en ny upphandling.