Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Finländska tomatodlare vill ha bättre smakande tomater – smaklöshet ett hot mot inhemsk tomat

En man med blå pikétröja står i ett växthus och håller i ett par tomater.
Bildtext Enligt tomatodlaren Börje Ivars letar man hela tiden efter nya och bättre tomatsorter. Just nu odlar han för det mesta Livento-sorten.

Den inhemska runda tomaten har dragits med en del kvalitetsutmaningar. Nu vill österbottniska tomatodlare satsa på kvalitet framom kvantitet.

Börje Ivars är en av de största tomatodlarna i Närpes. I dagens läge har han en odlingsareal på sex hektar. Ungefär halva odlingen består av vanlig rund tomat och andra halvan av specialtomater i olika former.

– Tomatens smak är väldigt viktig. Hela min tid som tomatodlare har det fokuserats på tomatens smak. Vi gör hela tiden sortförsök och vi försöker hitta någon ny sort som har bättre smak, men också hållbarheten är väldigt viktig.

Men då konsumenten plockar en tomat från butikshyllan kan det hända att det är av en sort som är väldigt smaklös.

– När tomaterna kommer till affären så töms de oftast i stora diskar och där kan det bli en blandad kompott. Konsumenten vet inte riktigt vilken sort som hen köper, konstaterar Ivars.

En man står och kikar in i lådor med tomater.
Bildtext Enligt Börje Ivars är det bra för hela branschen att projekt som Lyftkraft genomförs. För odlare gäller det sedan att vara lyhörd för vad projekten kommer fram till.

Kvantitet ger mer pengar

Många odlare har dock frångått de smaklösa tomaterna och satsar hellre på godare tomat. Men varför odlas det ännu smaklösa tomater om det finns bättre alternativ?

– Här kommer vi till en nyckelfaktor som råder i Finland och även i andra länder. Smaken och mängden av frukter som tomatplantorna producerar hör väldigt sällan ihop.

– Har man en smaklig tomat så producerar den vanligtvis färre kilogram och om tomatsorten producerar stora mängder av frukt så är de vanligen mindre smakliga.

Det säger Irene Vänninen, som under de senaste fyra åren fungerat som projektledare för ett par projekt som fokuserat på utvecklingen av tomatbranschen. I Lyftkraft-projektet som avslutades i maj har framförallt smaken på tomaten varit i fokus.

– Utmaningen är den att vill man producera smakliga tomater så är det en investering från odlarens sida och man borde få investeringen tillbaka i priset.

– I den ekonomiska situationen som råder på marknaden, att priset på normal rund tomat är ganska låg, så vill odlaren producera det som han får mest pengar för.

Gula, gröna och röda tomater hänger i plantor i ett växthus.
Bildtext Vissa somrar har tomatodlare bara fått tio cent per kilo tomat. Då är kvantitet viktigare än kvalitet.

Enligt en konsumentundersökning som gjordes i samband med projektet är över hälften av konsumenterna ändå nöjda med den vanliga runda tomatens smak. Men det finns också en stor andel konsumenter som vill ha godare tomater.

– Hela tiden söker producenterna och packerierna efter bättre tomatsorter. Det är lite utmanande att hitta sådana för de finska förhållandena eftersom våra växthusförhållanden, speciellt i vintertid, är ganska krävande för tomaterna, säger Vänninen.

Oro för inhemska tomatens framtid

Det finns också en oro bland odlarna att den finländska konsumenten överger den inhemska tomaten om den inte smakar tillräckligt bra.

– Visst är man lite orolig. Österbottniska odlare försöker göra sitt bästa för att hitta smakrika runda tomater. Det är konsumenten som i slutändan bestämmer åtgången och om inte konsumenten blir nöjd när han köper tomat så är risken att han går över till något annat, säger Ivars.

Inom andelslaget Närpes grönsaker dit även Ivars hör funderar man mycket på produktutveckling. Man har lanserat ett flertal snackingprodukter med specialtomater, men fokus ligger även på den traditionella runda tomaten.

– Nog är egentligen smaken i fokus i mångt och mycket vi gör. Vi har i år ett fyrtiotal tomatsorter som vi testar och hoppas att vi hittar något nytt som vi kan komma ut med och ersätta befintliga tomatprodukter med, konstaterar vd:n Stefan Skullbacka.

En man står intill en gul vägg. På väggen finns en stor skylt med texten Made in Närpes.
Bildtext Enligt Stefan Skullbacka är man hela tiden på jakt efter den perfekta tomaten som har både smaken och hållbarheten i skick.

Han påpekar att traditionellt används rund tomat till sallader och i samband med andra maträtter och då är kanske inte kraven på smaken lika framträdande.

– Jag anser att det är jätteviktigt att vi också på den här traditionella tomatsidan lyfter fram sorter som har en balanserad nyans av sötma och syra.

Börje Ivars odlar för tillfället en sort som heter Livento, men han är hela tiden på jakt efter bättre sorter.

– Vi söker med ljus och lykta ifall vi hittar en bättre sort. Tidigare odlade vi en sort som heter Encore och den finns fortfarande med i liten skala.

– Det var en jättegod tomat enligt den finska konsumenten, tyvärr hade den lite hållbarhetsproblem, så det är väl därför andra sorter har kommit med.

Branding av tomatsorter

En stor del av odlarna skulle också gärna se att de olika tomatsorterna skulle marknadsföras lite på samma sätt som potatissorterna.

– Nog skulle det vara bra att branda dem, men det blir svårare för packerierna och hela handeln om man ska börja ha olika sorter, men möjligt ska det väl vara, säger Ivars.

– Jag skulle gärna se att man skulle märka klart och tydligt vad det är för sort. Alla våra förpackningar är märkta med sortnamn, men det borde också finnas på prislappen i affären att det här är till exempel Livento eller Encore, att kunden har möjlighet att välja och vet vad det är som han köper, konstaterar i sin tur Stefan Skullbacka.

Skullbacka skulle gärna informera konsumenten mer om användningsändamålet. Han påpekar att en snackingtomat och en vanlig rund tomat har olika smakprofiler eftersom de används till olika ändamål.

– Där tror jag vi har mycket att göra, att lära konsumenten att det finns olika tomater och vissa passar bättre för ett visst ändamål och en annan för ett annat.