Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Hangö ordnar färdtjänst i egen regi – planen är att Hangömodellen tas i bruk i höst

Invataxi
Bildtext Hangö går in för en egen färdtjänstmodell som gäller till slutet av 2022.

I höst gäller ett nytt taxinummer och ett nytt taxikort för Hangöbor som anlitar färdtjänst. Hangö har gått sin egen väg och satsar på en lokal Hangömodell för färdtjänst.

Det handlar om ett samarbete med det lokala aktiebolaget Ula-Taxi Hangö och ett avtal som enligt nuvarande planer ska gälla från och med den 1 oktober.

Direktkontakt mellan kund och taxi

I praktiken ska kunden som ringer efter taxi kopplas direkt till en ledig taxichaufför - i stället för att hamna hos en telefoncentral. På det sättet kan kunden ha direkt kontakt med taxichauffören och komma överens om tidtabeller.

Alla taxibilister i Hangö hör till Ula-Taxi Hangö och Oscar Cavonius är talesman för taxibolaget i förhandlingarna med staden. Cavonius beskriver den nya lösningen som en betydligt enklare modell än den som gäller nu där kunden som ringer efter taxi kopplas till Lähitaksis telefoncentral.

– Vi måste återställa länken mellan kunden och chauffören. Det blir hemskt svårt att diskutera vilken tid du ska åka till butiken och vilken tid det passar för chauffören om det finns en central emellan där det svarar någon som inte alls känner till situationen, säger Cavonius.

Vad är färdtjänst?

Esboplanerna blev pannkaka

I våras backade kommunerna i Västnyland ut ur samarbetet kring en ny gemensam färdtjänst som skulle ledas av Esbo stad.

Då fick kommunerna snabbt tänka om och ordna färdtjänsten på något annat sätt.

Hangöbeslutsfattarna gick in för en lokal modell. Det här till skillnad från övriga västnyländska kommunerna som beslutade sig för att samarbeta och sköta upphandlingen av fjärdtjänst gemensamt.

"Lika dyrt men smidigare service"

Tanken med stora gemensamma Esbostyrda färdcentralen var att den skulle trygga servicen och också hjälpa kommunerna att hålla kostnaderna i styr.

Hur dyrt blir det då för Hangö stad att ordna med färdtjänst på egen hand? Frågan går till Arne Nummenmaa som är ställföreträdande grundtrygghetschef i Hangö. Han berättar att kostnader tidigare år har rört sig kring 230 000 - 240 000 euro på årsnivå.

Nu har coronaläget ändå gjort att färdtjänst inte anlitats i lika hög grad som tidigare och om samma trend höll i sig året ut skulle kostnaderna landa på drygt 140 000 euro.

Nummenmaa räknar ändå med att läget normaliseras i och med ett bättre coronaläge.

– Jag antar att en ny normal årsnivå kommer att vara i klassen 250 000 euro. Servicen blir förhoppningsvis bättre tillgänglig och smidigare och icke dyrare, säger Nummenmaa.

Gäller fram till 31.12.2022

Angående avtalet vill Nummenmaa påpeka att det enligt hans förhoppningar gäller till och med social- och hälsovårdsreformen.

– Det här är fullt möjligt att göra eftersom den här magiska gränsen för så kallad upphandling utan konkurrensutsättning är 400 000 euro. Meningen är att det går ända till 31.12.2022. Sedan kommer "sote" och tar hand om de här sakerna, säger Nummenmaa.