Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

De östnyländska bussbolagen väntar på att få se passagerarna återvända: “Det tar tid innan vi kravlar oss upp ur den här gropen”

Bron över Svartsån i Drägsby, Borgå.
Bildtext Borgå trafik hoppas kunna komma igång med någorlunda normala vintertidtabeller till hösten. Arkivbild.

Bussbolagen hör till de företag som har drabbats hårt av pandemin. För de bolag som i första hand kör grupper som beställningstrafik har verksamheten i praktiken stått helt stilla. 

Packalén Bus i Sibbo har satsat mycket på pensionärsgrupper och föreningar. De försvann våren 2020 och har varit borta sedan dess.

– Nog tar det tid innan vi kravlar oss upp ur den här gropen, säger vd Rune Packalén.

Han säger att man har lyckats hålla sig över ytan med hjälp av statligt stöd och genom att förhandla sig till att få flytta fram betalningar.

Henrik Forsblom, som är vd för Borgåbaserade Kaj Forsblom, säger att förlusterna har varit väldigt stora då beställningstrafiken har stått så gott som helt stilla. 

En man.
Bildtext Henrik Forsblom, vd för Kaj Forsblom, är bekymrad över att coronaläget har försämrats igen. Arkivbild.

Den förlorade Sköldviktrafiken stort slag för Borgå trafik

Borgå trafik har haft en hel del bussar i gång under hela pandemin eftersom man har hand om lokaltrafiken i Borgå och kör turtrafik mellan Borgå och Helsingfors. Inte heller hos dem ser det ekonomiska läget särskilt ljust ut.

– Vi har levt nu i en tid där vi har gjort förlust varje månad, säger Dick Wallenius, vd för Borgå trafik.

För Borgå trafik tillkom också förlusten av Sköldviktrafiken då en annan trafikant valdes att sköta den. Det var en stor ekonomisk skräll och ledde till att tio chaufförer sades upp. 

– Det var en situation som vi inte kunde göra något åt, de ville ha en annan trafikant där, säger Wallenius.

Hopp om en bättre höst

Borgå trafik har under hela pandemin upprätthållit lokaltrafiken i Borgå och trafiken mellan Borgå och Helsingfors, om än med färre turer än normalt. 

– Men det är ganska lite passagerare för tillfället, säger Wallenius.

Han ser ändå en liten ljusning i tunneln. I och med att sommaren har fört med sig lättade restriktioner så har passagerarmängden ökat en aning, både dagstid och kvällstid. 

Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss.
Bildtext Dick Wallenius vill kunna betjäna kunderna som normalt igen. Arkivbild.

Till hösten siktar Borgå trafik på att kunna övergå till normala vintertidtabeller för lokaltrafiken och för Borgå-Helsingfors-trafiken.

– Jag hoppas att det skulle lätta så mycket att vi kan betjäna våra kunder igen, säger Wallenius. 

Bussbolaget Kaj Forsblom har också sett en ökning vad gäller antalet bokningar, främst för augusti. Men vd Henrik Forsblom vågar inte riktigt lita på det med förra sommaren i färskt minne.

– Då var läget ganska likadant, vi fick in mycket bokningar och sedan avbokades allt då coronaläget förvärrades igen.

Rune Packalén säger också han att det har börjat komma in en del bokningar nu. Läget är långt från en vanlig sommar, men pensionärsgrupper där många har hunnit få båda vaccindoserna bokar nu resor för augusti och september.

Personal fortfarande permitterad 

På Borgå trafik är över tio av totalt nästan sjuttio chaufförer permitterade för tillfället. Det är enbart förlusten av Sköldvikturen som har lett till uppsägningar på Borgå trafik. En del pensioneringar under året har hjälpt till med att lätta på situationen, säger Dick Wallenius.

På Kaj Forsblom är man i den lyckliga situationen att man för tillfället inte har några chaufförer permitterade, en del har tagit ut innestående semester och några jobbar frivilligt på annat håll.

Tidigare under pandemin har man ändå haft personalen permitterad i olika omgångar.

Den närmaste tiden är avgörande

När behöver passagerarna då återvända för att bussbolagen ska överleva?

– Det är svårt att säga, men nog kommer det en gräns emot i något skede där man inte klarar sig mer, säger Rune Packalén. 

I en intervju för Yle Östnyland i mars 2021 sa Henrik Forsblom att verksamheten måste komma igång igen till hösten för att företaget ska överleva. Han säger nu att samma sak fortfarande gäller.

– Vi måste komma igång igen i augusti, annars blir det nog stora bekymmer. 

Det här gäller särskilt eftersom de statliga stöden har upphört från juni framåt, säger Forsblom.