Viltstängsel vid Borgå motorväg och trafikljus vid Oljevägens korsning i Sibbo – här är de mest brådskande vägprojekten i Östnyland
Under de kommande åren planerar NTM-centralen också förbättringar av anslutningar och flera broreparationer i Östnyland.
De mest brådskande vägprojekten de kommande åren är nu klara.
Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) i Nyland har nämligen nu gjort upp sin väghållnings- och trafikplan för åren 2022-2025. Bland dessa finns flera objekt i Östnyland.
Ett efterlängtat objekt som nu finns mer i planerna är att bygga ett viltstängsel vid Borgåleden på sträckan mellan Smedsbacka och Drägsby och Ernestas.
Därtill ska det viltstängsel som redan finns på sträckan repareras.
Oljevägens korsningar i Kyrkoby och Kullo ska förbättras
Enligt NTM-centralens plan är det inte brådskande att bygga eller underhålla en enda gång- och cykelväg i Östnyland under de kommande fyra åren.
Bland de planerade objekten finns däremot tre anslutningsobjekt i Östnyland.
Med i planerna finns förbättringar för den omdebatterade korsningen vid Brobölevägen och Oljevägen i Sibbo där det ofta sker trafikolyckor.
I planerna finns trafikljus, filarrangemang och lättrafiksarrangemang.
Förbättringar planeras också i andra ändan av Oljevägen, i Kullo i Borgå. Också där ska anslutningen till väg 170 förbättras.
I Lappträsk ska Koivistovägens anslutning vid riksväg 6 förbättras.
Många brådskande broprojekt i Östnyland
Också flera brorenoveringar i Lovisa, Borgå och Sibbo finns inplanerade.
På riksväg 7 i Borgå ska Harabacka viadukt, Sauli viadukt och Kiala överfartsbro och viadukt repareras.
I Lovisa ska bron över Tessjö å och Kortesbackens viadukt repareras vid väg 170 och Granviksbron vid riksväg 7.
I Sibbo ska Grönalunds underfart och Stortådsbron repareras.
Planen för väghållningen och trafiken för åren 2022-2025 kan läsas utförligare på NTM-centralens webbplats.
Alla de projekt som planerats finns också utstakade på en karta.