"Är du med utan rabatt behöver du inte tänka på att få någon körning" – färdcentral delar ut körningar enligt hur mycket rabatt taxichauffören gått med på
Västra Nylands färdcentral delar ut körningar enligt hur mycket rabatt en taxichaufför har gått med på. Taxichaufför Kurt Wennqvist säger att om han inte gett rabatt under upphandlingen hade han inte fått en enda körning. Jag gav 25 procent rabatt men det är 30 procent för mycket, säger han.
Svenska Yle berättade tidigare om taxiföretagare Teija Vartiainen-Elf som inte kör för färdcentralen eftersom intäkterna därifrån inte räcker till chaufförens lön.
– Jag kan räkna. Vi har taxibilar anpassade för rullstol som kostar minst 90 000 euro medan en personbilstaxi kostar minst 35 000 euro. Det betyder att intäkterna måste vara större än för personbilar för att utgifterna ska kunna betalas, säger hon.
– Staden beslöt att grundavgiften är lägre och ingen tidsdebitering betalas heller, säger hon.
Här kan du lyssna på intervjun med taxichaufför Kurt Wennqvist:

"Det är åt skogen" - taxichaufför Kurt Wennqvist kör för färdcentralen fastän det inte är lönsamt
Enligt logistikdirektören är rabatt inget krav
Färdcentralen i Västra Nyland startade i februari 2021. Centralens uppgifter är att förmedla färdtjänstfordon till dem som behöver. Tanken var att centralen ska vara verksam i hela Västnyland, men alla andra kommuner förutom Esbo drog sig ur.
Kurt Wennqvist gav ett anbud för att få ett avtal med färdcentralen och bli en så kallad avtalsbil. Han gav 25 procent rabatt på kilometerersättningen på 1,50 euro per kilometer.
– Det är 30 procent för mycket eftersom ursprungspriset var lägre än vad som betalades tidigare.
– Färdcentralen bjuder ut körningarna enligt hur mycket rabatt man gett. Den som har gett en större rabatt får oftare köra. Om du är med utan rabatt behöver du inte tänka på att få någon körning, säger Wennqvist, som kör en personbil av farmarmodell.
Den som har gett en större rabatt får oftare köra
Logistikdirektör Kari Sirviö vid Esbo stad sade tidigare till Svenska Yle att det inte är ett krav att ge rabatt för att få ett avtal med färdcentralen. Nu bekräftar han ändå att körningarna delas ut enligt hur mycket rabatt ett taxiföretag har gett.
Enligt Sirviö är principen att en körning delas ut till den billigaste bilen som finns tillgänglig inom en viss radie.