Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

HST vill bolagisera spårtrafiken – "Ingen anställd behöver oroa sig", säger ordförande Rissanen

Uppdaterad 15.07.2021 10:09.
Laura Rissanen sitter vid ett bord.
Bildtext Laura Rissanen anser att bolagisering är den enda vägen att gå.

Från och med början av nästa år kan Helsingfors stads trafikaffärsverk, HST bolagiseras. Syftet är att garantera en fungerande spårtrafik i huvudstadsregionen också i framtiden.

I och med att Vanda ska få spårvagnstrafik vill Helsingfors bolagisera den del som finns kvar av stadstrafiken så att grannstäderna också kan komma med. Då kan all kunskap läggas under ett och samma tak.

– Vi har alldeles för lite know-how om just spårtrafik här i Finland för att det ska fungera om det är splittrat mellan många aktörer, säger Laura Rissanen, nuvarande ordförande för HST.

Om också Esbo, som blir en del av spårjokern i framtiden, vill gå med i bolaget kan all spårinfrastruktur såsom trafikcentraler, spårvagnarna och också själva skötseln av spåren skötas av en och samma enhet. Varje stad behöver på så vis inte komma med sina egna lösningar.

– För tillfället vill Esbo inte hänga med, exakt varför vet jag inte, säger Rissanen. Men de kan ju alltid hoppa på vårt tåg i ett senare skede, fortsätter hon.

Frågan har diskuterats i många år

Frågan om att bolagisera spårtrafiken har diskuterats under många år och i många etapper och ärendet fick läggas på is då coronan drabbade samhället. Nu börjar det röra på sig igen och det är dags att ta besluten.

– Nästa styrelse för HST kommer att behandla saken under sitt första möte i augusti och göra ett förslag till stadsstyrelsen och sedan går ärendet vidare till fullmäktige, men jag tror det här kan bli av så tidigt som i januari år 2022, säger Laura Rissanen, avgående styrelseordförande.

Det finns dock en del orosmoln på bolagiseringshimlen. En grupp med anställda på HST har startat en rörelse de kallar "Stop, päätepysäkki HKL:n yhtiöittämiselle", där de vill få stopp på bolagiseringen.

De är bland annat oroliga för vad som händer med deras jobb och arbetsavtal efter en bolagisering.

– Jag förstår deras oro, säger Rissanen. Men vi har hela tiden sagt och det finns också nerskrivet i alla våra förslag att de nuvarande anställda ska övergå som "gamla anställda" i det nya bolaget. Ingen ska förlora sina förmåner, fortsätter hon.

Det som ändå är klart är att de anställda inte längre kommer att vara kommunalt anställda efter en bolagisering.

Far skattepengarna till Caymanöarna?

En annan sak som lyfts upp av skeptiker till en bolagisering är möjligheten för utländska bolag att komma in och erbjuda billigare lösningar för att sedan låta skattebetalarnas pengar gå till paradisöar.

– Nej! Det är inte möjligt, säger Laura Rissanen. Vi lägger upp en ägarstrategi i samband med bolagiseringen. Där skrivs det in att allting hålls i stadens händer och inget kan säljas utan ägarens vilja. Det är trots allt Helsingfors och skattebetalarna som äger bolaget, fortsätter hon.

Diskussion om artikeln