Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Stadscyklarna populära i Borgå – användningen ökat med 80 procent sedan i fjol

Uppdaterad 16.07.2021 09:27.
Orange lånecykel med en bricka som visar att den heter Ida.
Bildtext De orange stadscyklarna har funnits i Borgå sedan sommaren 2019. Arkivbild.

Stadscyklarna i Borgå och stadens hyrcyklar i Lovisa har varit populära i sommar. Några elsparkcyklar är ännu inte aktuella för dem vi talat med.

Stadscyklarna kom till Borgå sommaren 2019 och har ökat stadigt i popularitet sedan dess.

– Tillväxten har varit stor också i sommar. Det har funnits bra med användare, säger Antti Lääperi som är en av grundarna till företaget Kaakau som äger och sköter cyklarna.

Fram till slutet av juni hade stadscyklarna i Borgå redan använts för 4 738 resor den här sommaren, vilket är en ökning med 80 procent jämfört med i fjol.

Företaget har stadscyklar i flera små och mellanstora städer i landet, bland annat Villmanstrand, Hyvinge och Raseborg. Lääperi säger sig ha märkt att det tar några år innan folk upptäcker cyklarna på allvar. Då antalet cyklar i staden ökar är det också lättare att hitta en ledig cykel när det behövs.

Stadscyklarna populära i Borgå – användningen ökat med 80 procent sedan i fjol
Stadscyklarna populära i Borgå – användningen ökat med 80 procent sedan i fjol - Spela upp på Arenan

Cyklarna och cykelstationerna har blivit fler år för år i takt med det stigande intresset. I fjol fanns det 100 cyklar och 25 cykelstationer – i år finns det 120 cyklar och lite på 30 stationer runtomkring i Borgå.

Här hittar du en karta över cykelstationerna och närmare information om hur man använder stadscyklarna. För att kunna hyra en cykel ska man ladda ner en app på telefonen.

De populäraste stationerna, alltså där folk oftast startar eller avslutar sin färd, ligger vid köpcentret Lundi, invid Fredrikaskolan och vid kanonen på västra åstranden. Också stationerna i Gammelbacka och invid mataffären i Vårberga finns med på topp 5-listan.

Två övervintrande cyklar

Enligt Lääperi har stadscyklarna i Borgå behandlats ganska bra av användarna.

– Visst kommer det enstaka fall där någon kanske kört mot trottoarkanten och bakfälgen har vridits till. Ibland kan någon ha en dålig stund och ta ut det på en av våra cyklar, men det har inte varit någon systematisk skadegörelse mot stadscyklarna i Borgå.

Två cyklar hittades dock i ån efter sommaren 2019. Cyklarna övervintrade under ytan och hittades senare av några skolelever som sökte på åbottnen med stora magneter.

Allt som oftast ser användarna till att föra cykeln till rätt ställe efter färden.

– Det är inte som med elsparkcyklar, att de skulle lämnas och ligga var som helst. Cyklarna ska återbördas till en station då man åkt klart, annars kostar det extra, säger Lääperi.

Orangefärgade cyklar står i en cykelställning.
Bildtext Cykelstationen vid kanonen är en av de mest använda.

Lämnar man sin cykel på fel ställe så får man betala fem euro. Summan stiger om cykeln hamnat ordentligt på villovägar. Cyklarna som hamnat fel plockas upp av företaget och återbördas till stationerna.

Det går dock att ta i bruk cykeln och starta en resa även om den inte finns vid stationen, och det går att hyra stadscyklarna för en eller flera dagar i taget utan att behöva gå via en cykelstation däremellan. Det här gör det lätt till exempel för turister att bekanta sig med staden.

– Resenärerna har hittat cyklarna, säger Lääperi.

Lång cykelsäsong

I år går det att använda stadscyklarna åtminstone till slutet av oktober, kanske längre.

– Oftast har vi haft cyklarna framme tills det blir sådant före att man behöver dubbdäck, eller tills vi märker att de inte används längre, säger Lääperi.

Det skulle i princip gå att använda stadscyklarna också på vintern genom att byta ut däcken, men det är inte aktuellt nu. Att ha i bruk cyklarna vintertid fanns inte med som en option i stadens konkurrensutsättning och för företaget lönar det sig inte att ha framme cyklarna vintertid utan kontrakt med staden.

– De används så lite vintertid, säger Lääperi.

En hand håller i cykeldäck för vinterbruk.
Bildtext Det går att sätta vinterdäck både på bil och cykel.

Företaget och staden ingick i fjol ett treårigt kontrakt om stadscyklarna, så de kommer att synas i gatubilden åtminstone nästa sommar ännu. Lääperi tror stadscyklarna kommit för att stanna.

– Jag tror att Borgå kommer att ha stadscyklar också i fortsättningen, men frågan är förstås vems cyklar det är. Vi hoppas förstås det är våra. Men på basis av användarstatistiken ser det ut som om servicen blir kvar om inte något konstigt händer, säger Lääperi.

Elsparkcyklar syns sällan på Borgås gator, men den som rör sig i Helsingfors har säkert sett någon swischa förbi på en sådan.

Lääperi berättar att företaget intresserat följer med hur situationen med elsparkcyklar utvecklas, men att det åtminstone just nu fokuserar på cyklar och i någon mån elcyklar.

– Elsparkcyklarna ger upphov till tråkiga sidoeffekter, och så finns det frågor kring driften som är svåra att lösa, säger Lääperi.

Två personer åker på en elsparkcykel på natten.
Bildtext Med elsparkcykel är det lätt att snabbt ta sig från en plats till en annan, men det uppstår problem då de används oförsiktigt. Man ska till exempel inte åka två på samma elsparkcykel. Fingret hötter också mot dem som kör för fort eller i fyllan.

Det är till exempel svårt att följa med så elsparkcyklarna används på rätt sätt, och olyckor med elsparkcyklar är vanliga. Elsparkcykelföretagen Voi och Tier meddelade nyligen att de sänker fordonens hastighet till 15 kilometer i timmen nattetid.

För att få hyra en elsparkcykel ska man vara 18 år, men i praktiken är det omöjligt att övervaka.

Med vanliga cyklar behöver man inte heller fundera på att ladda fordonen mellan varven, vilket skulle göra underhållet jobbigare för företagaren.

Lovisas hyrcyklar populära

I Lovisa är stadscyklarna också på tapeten. På stadsfullmäktiges sista möte inför sommarpausen lämnade SDP:s fullmäktigegrupp in en motion om att skaffa stadscyklar.

Motionen ska behandlas i stadsstyrelsen, men det sker tidigast i höst då politikerna möts igen.

Det närmaste man för tillfället kommer stadscyklar i Lovisa är väl de gula cyklarna som Lovisa Camping hyr ut och som ägs av staden.

André Lönnfors jobbar på campingplatsen och berättar att de 13 hyrcyklarna varit populära.

– Nu när det är fullt på campingområdet så är cyklarna slut nästan hela tiden, säger han.

För att hyra en cykel ska man komma till receptionen, fylla i en lapp med sina uppgifter och betala för så lång tid som man vill ha cykeln: fyra timmar, tolv timmar eller ett dygn.

– Vem som helst får hyra cyklar. Man behöver inte vara gäst vid campingen, säger Lönnfors.

Huset där matsalen och receptionen finns
Bildtext Cyklarna går att hyra från campingplatsens reception.

Största delen av användarna brukar ändå vara gäster vid campingplatsen. Många cyklar in till centrum för att se sig omkring där, kanske för att äta en bit vid Skeppsbron och ta en sväng via butiken.

Inte heller på Lovisa camping är elsparkcyklar aktuella. Lönnfors berättar att man fått ett erbjudande om att ta i bruk elcyklar, men praktiska problem kommer i vägen.

– Vi har inte riktigt någon plats för dem, och så borde man dra extra eluttag för dem. Åtminstone för tillfället funkar inte sådana där elsystem här vid campingen, säger Lönnfors.

Förutom vid campingplatsen så går det också att hyra cykel vid Skeppsbrons gästhamn. Det är inte stadens cyklar utan företagarens egna.

16.7.2021 kl. 9.27: Meningarna om fullmäktigemotionen i Lovisa lades till i början av sista stycket.

Diskussion om artikeln