Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Mackägare i osäkert läge efter EU:s klimatpaket: "Vi vet inte om det blir gas, el, eller fossilfria bränslen"

Man poserar vid bensinmack.
Bildtext Linus Pörtfors driver en servicestation i Kvevlax, Korsholm.

Även om försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna bilar upphör inom EU först år 2035 innebär det förändringar redan före det för bensinstationerna. Hurdana de förändringarna blir är något som företagarna grubblar på nu.

I Kvevlax i Korsholm finns något så ovanligt som en stor privatägd servicestation. Då företagarna Linus Pörtfors och Tommy Glasberg byggde macken för några år sedan var det den första nya privatägda servicestationen i Finland på över tio år.

– Vi var så förutseende att vi förberedde för ytterligare en sorts bränsle, det finns alltså en tom cistern ännu och ledningarna är dragna till mätarfältet, säger Linus Pörtfors.

Fossilfria bränslen finns redan

Den kommer väl till pass då man i höst kommer att börja erbjuda ett nytt sorts förnyelsebart dieselbränsle.

Det kan också anses vara det första steget som Kvevlax Service får ta på vägen mot en utsläppsfri trafik – där ett av målen är att alla nya bilar ska vara utsläppsfria redan år 2035.

– Vad som händer på lång sikt är svårare att säga. Blir det gas, el eller fossilfria bensin- och dieselbränslen?

Pörtfors tror ändå att bränsleförsäljningen kommer att pågå betydligt längre än så.

– Om man tänker på Finlands bilpark så kör vi nog med bensin- och dieselbilar långt efter 2035.

Elbilarna blir fler, men laddstationen är ett dilemma också för macken

Elbilsförsäljningen växer stadigt i Finland och nätverket av laddstationer har visat tecken på att vara alltför dåligt utbyggt. Pörtfors är ändå inte beredd att genast börja bygga en laddstation vid macken i Kvevlax.

– Visst har det hänt att någon kommit in och frågat om laddmöjlighet. Troligtvis bygger vi laddstolpar i något skede, men jag vet inte när.

Ännu är det för många okända variabler med laddstationerna, menar Pörtfors.

– Det finns riktigt snabba laddstationer, och det finns bilar som kan dra nytta av sådan snabbladdning, men priset på själva laddstationen är alltför högt ännu, säger Linus Pörtfors.