Hoppa till huvudinnehåll

Sport

F1-experten lägger all skuld på Hamilton för avgörande kraschen: ”Han får tacka Bottas för att han vann – blir intressant att se hur stallet tänker göra nu”

Valtteri Bottas sprutar champagne på Lewis Hamilton.
Bildtext Lewis Hamilton och Valtteri Bottas på podiet i Silverstone.

Det var Lewis Hamilton som borde ha aktat, slår Fredrik af Petersens fast. Nu är frågan också om Valtteri Bottas stärkte sina aktier då han satte laget före jaget?

Var Max Verstappen först in i kurvan? Eller låg de sida vid sida med Lewis Hamilton?

Tävlingsjuryn var överens om att det var Red Bull-holländaren som hade rätt att välja linje. Hamilton anser att Verstappen körde in i honom.

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens känner sig tvungen att hålla med domarna.

– Min åsikt är att det var Lewis som orsakade kollissionen. Han kom alldeles för snabbt in i kurvan och i reprisbilderna ser man att han kunde ha svängt mer åt sidan än han gjorde, slår af Petersens fast.

– Men man kan förstås diskutera vad Max gör också. Han är inte den som ger sig heller. Jag håller med Lewis när han säger att Max är aggressiv. Samtidigt ska man minnas att Lewis var likadan förr, fortsätter han.

– Dessutom är många av de tidigare förarna, som David Coulthard och Mark Webber, också av den åsikten att det solklart var Lewis fel.

"Totalt överdrivet"

Verstappen tvingades bryta loppet till följd av kollissionen. Dessutom skickades han till sjukhus för en hälsokoll. Verstappen fick lämna sjukhuset senare på söndagskvällen.

Men innan han gjorde det fick han följa med Hamilton fira segern med ett brett leende på läpparna på tv. Det var något Verstappen själv kallar ”respektlöst och osportsligt” – och det skriver också af Petersens under.

– Det var totalt överdrivet. Man såg hur viktig segern var för honom, man såg hur lättad han var. Men jag kan också tycka att det var respektlöst mot Max.

– Men att han fick rasistiska påhopp på sociala medier efteråt är totalt fel. Det har inget med sporten att göra. Både Michael Schumacher och Alain Prost, till exempel, orsakade också krascher då de körde. Han är inte ensam om det här, säger af Petersens.

Michael Schumacher, ja. ”Schumi” hade också ett rykte om att vara lite väl hårdhänt då han kände sig utmanad på banan och nu anser af Petersens att man kan dra ytterligare paralleller mellan grenens kanske två största någonsin.

– Det mest berömda var ju när Michael krockade med Damon Hill i Australien på ett sätt som tvingade dem båda att bryta – och som sedan ledde till hans första VM-titel. Det finns utan tvekan många likheter mellan honom och Lewis, säger af Petersens.

Rätt straff

Det som verkade gräma mest hos Red Bull efter loppet var att Hamilton endast straffades med ett tio sekunders tidsstraff. Det var ändå helt proportionerligt, anser af Petersens.

– Tio sekunder är egentligen ganska tufft. Att han vann var helt och hållet Valtteri Bottas förtjänst. Det sa Lewis också efter loppet.

– Valtteri blev beordrad att släppa Lewis förbi sig och gjorde så utan att protestera. Sen kunde Lewis utan problem köra ikapp Charles Leclerc.

Vad innebär det här för Bottas chanser att få fortsatt förtroende i Mercedes, tror du?

– Det gör det hela lite intressant. Hur tänker Toto Wolff nu? Han gav en order åt Valtteri, tog från honom chansen att tävla om segern, och han lydde. Valtteri gjorde egentligen ett perfekt lopp och gjorde dessutom det rätta för stallet.

– Lewis har ju redan sagt att han vill att Valtteri stannar. Att han tycker att det är den bästa duon i formel 1 just nu. Och de har ju titlarna att bevisa det.

Något som hamnade i skuggan av dramat på söndagen var faktumet att F1-serien på Silverstone använde sig av sprintloppen istället för traditionella kval för första gången. af Petersens har redan tidigare varit skeptisk till tanken, och var inte helt övertygad nu heller.

– Det blev långtråkigt, slår han fast.

– Jag kan hålla med om att det i teorin kan bli underhållande, men loppet var på tok för långt. Det lugnade ner sig efter de två första varven då ingen ville ta några risker. Korta ner det till fem varv så det blir ett sprintlopp i ordets rätta bemärkelse.

 

Diskussion om artikeln