Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

El, gas eller vind? Även båtlivet blir mera miljövänligt i framtiden

Båtar i en gästhamn.
Bildtext Ett nytt direktiv om fritidsbåtar som är under beredning kräver bättre bränsleeffektivitet från båttillverkarna, men fastställer inte faktiska utsläppsgränser för båtar.

EU:s klimatpaket ställer rätt hårda krav på biltrafikens utsläpp, men i Finland finns än så länge inga begränsningar för hur mycket utsläpp en fritidsbåt får avge.

Ett nytt direktiv om fritidsbåtar (artikel på finska) som är under beredning kräver bättre bränsleeffektivitet från båttillverkarna, men fastställer inte faktiska utsläppsgränser för båtar.

Men då bränsleskatten stiger söker sig också båtförare till alternativa bränslen. Förutom att segelbåtar stiger i popularitet ökar också intresset för el- och gasdrivna båtar.

Men det finns flera problem kring båtar och alternativa bränslen. Elbatterierna är för stora och tunga, och det går varken att åka långt eller snabbt.

- Intresset finns hos kunderna, men ännu måste batteritekniken utvecklas. Elmotorernas batterier är i nuläget så tunga att båtarna ofta bara kan köra cirka 5 knop, säger Anders Vahtola, vd för Kimitoöns Båtcenter.

Vahtola berättar att små eldrivna aktersnurror redan är populära för gummibåtar och andra småbåtar. Vill man ha en stor och snabb motorbåt är det ändå fortfarande bensin och diesel som gäller.

Eventuellt kan solpaneler på båtarna och i hamnarna lösa en del av problemen. Allt beror på hur tekniken utvecklas.

- Var ska man ladda sin eldrivna båt, och hur snabbt kan det gå? Tar det 8 timmar så måste man ladda den hemma, och då måste man själv installera laddstationer och dra el, säger Vahtola.

En man i blårandig skjorta står framför en brygga med båtar.
Bildtext Anders Vahtola har märkt av ett klart intresse för elmotorer bland båtfolket.

Det allra största problemet är avsaknaden av en infrastruktur med laddningsstationer. Samma problem förekommer för elbilarna på land, även om det så småningom blir allt vanligare med laddningsstationer runtom landet.

I Kasnäs gästhamn är man medveten om att intresset för eldrivna båtar ökar, men vid gästhamnen har man ännu inte direkt sett av några. Det är främst små aktersnurror som förekommer i dagsläget.

- Vi har nog inte fått förfrågningar om laddstationer för båtar, men vi är nog redo att bygga laddstationer då behovet finns, säger Christoffer Slotte som är hamnkapten i Kasnäs gästhamn.

Men det beror naturligtvis på gästhamnens läge och dess redan existerande infrastruktur. En liten gästhamn långt ute på en ö kanske varken har råd eller möjlighet att erbjuda snabbladdningsstationer.

Två unga män står framför en brygga med båtar.
Bildtext Rikard Wikström och Christoffer Slotte tror att man i framtiden kommer att se flera elbåtar i gästhamnarna.

Utvecklingen för båtarna följer bilbranschen, i sin egen takt.

- För båtarna går allt lite långsammare än för bilarna. Men vi är nog redo att erbjuda både el och gas, om det finns tillräckligt stor efterfrågan i framtiden, säger Rikard Wikström, hamnarbetare i Kasnäs gästhamn.

Hybrid före rena elmotorer

Anders Vahtola uppskattar att de större båtmotortillverkarna om 10 år börjar sälja elmotorer på en bredare front, men att vi nog kör båt på bensin och diesel i flera år framöver.

- Jag tror hybridsystemen kommer först. De är redan vardag för stora fraktfartyg, man kör på diesel men kopplar in elmotorn då man behöver mera kraft och sparar då på bränslet, säger Vahtola.

Alternativt tror Vahtola på båtar som kör på fossila bränslen ute till sjöss, men slår om till elmotor då de kommer in i hamnarna.