Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Vörå motorklubb fick sin motocrossbana: "Vi är bara i startgroparna ännu fast vi har banan"

Från 2021
Tre män står och tittar på en motocrossförare som kör.
Bildtext Robin Bystedt, Matias Sillanpää och Magnus Nilsson kollar in när Noel Nilsson kör förbi.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Dammet yr, däcken slirar runt på sanden som slungas upp i luften. I juni invigde Vörå motorklubb sin nya motocrossbana.

12-åriga Nico Bystedt och 13-åriga Noel fräser runt banan – de slirar i svängarna och flyger högt över guppen.

När Yle Österbotten besöker motocrossbanan är det torrt. Efter några varv omges hela banan av ett enda stort sandmoln.

En motocrossförare åker på sand.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Nico Bystedt har kört motocross sedan han var fyra år gammal. Varför?

– För att det är kul och tekniskt.

Vad är det som är kul med det då?

– Det går hårt och man flyger högt.

Två unga motocrossförarare står bredvid varandra.
Bildtext Nico Bystedt och Noel Nilsson är båda två unga motocrossförare som kommer att köra på Vörå motorklubbs nya bana.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Nico Bystedts förebild inom sporten är den tyska motocrossföraren Ken Roczen.

– Han har vunnit Monster Energy två år, säger den 12-åriga motocrossföraren.

Monster Energy är en amerikansk motorcykelracing-serie.

Vart satsar du själv då?

– Världsmästerskap.

13-åriga Noel Nilsson har kört motocross i fyra år. Han tycker också att charmen med sporten bland annat är farten och kurvorna. Även han har siktet på att delta i något mästerskap.

Tre män står och tittar på en motocross.
Bildtext Robin Bystedt, Matias Sillanpää och Magnus Nilsson är alla aktiva inom Vörå motorklubb.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Gamla banan stängdes av 2017 – nya invigdes i juni 2021

Vörå motorklubbs motocrossbana finns i skogarna mellan Kimo, Pensala och Oravais. Bilväg är det ungefär sju kilometer in i skogen från Pensalavägen. Här finns inga närliggande grannar som kunde störas av motorljuden.

Den tidigare motocrossbanan blev avstängd eftersom det inte fanns något miljötillstånd för den. I juni 2020 väntade man på att inleda arbetet med den nya.

En ung motocrossförare.
Bildtext Nico Bystedt kör ut från parkeringen och tar sikte på motocrossbanan.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Robin Bystedt är ordförande i Vörå motorklubb. Han är glad över den nya motocrossbanan man lyckats få till stånd och som kunde invigas tidigare i sommar.

– Det känns nog riktigt bra, men det är mycket som ska göras ännu. Vi ska få ett bevattningssystem, så vi är bara i startgroparna ännu fast vi har banan, säger Robin Bystedt.

Med sig till banan har han även Matias Sillanpää, kassör i klubben, samt Magnus Nilsson, som är klubbmedlem.

Många talkotimmar ligger bakom och fler är att vänta

Sandbanan är lite på en kilometer lång. Dammet gör det inte optimalt att köra men så småningom ska bevattningssystemet förhindra att banan blir allt för torr.

Tids nog blir banan perfekt, tror Magnus Nilsson.

– Det är ganska tungt att köra just för tillfället, men efter hösten och vintern så då tror jag den kommer bli perfekt. Då blir underlaget super.

En motocrossförare kör på en sandbana.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Banan har långt tagit form tack vare frivilliga krafter.

– Det är föreningen som har byggt den på talko, och så har vi haft två entreprenörer som har hjälpt till lite då vi inte har hunnit själv. Men annars har vi nog nästan gjort allt på talkoanda, säger Robin Bystedt.

Arbetet inledde man förra hösten med ett två veckors långt grävarbete. I våras fortsatte man och nu är banan redo att användas.

– Men det är mycket som ska lagas ännu. Men vi har en bana i alla fall, understryker Robin Bystedt.

En motocrossförare åker på sand.
Bild: Yle/Alexia Sahl

Säkerheten är viktig

Vörå motorklubb grundades 2018 och har i nuläget ett fyrtiotal medlemmar. Banan är tänkt att passa alla åldrar, och för de allra minsta motorentusiasterna finns en juniorbana.

Matias Sillanpää säger att man beaktat säkerheten i planeringen – det ska vara tryggt att köra.

– Och även om hoppen är stora så är de flesta så kallade platåhopp, så du kan också bara köra sakta över dem, säger Sillanpää.