Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Varmt sommarväder har betytt bråd sommar för Pargas sjöräddare: "Alltid något uppdrag under våra jourtider"

En kvinna med röd t-skjorta sitter utomhus med en stenbrygga i bakgrunden.
Bildtext Karoliina Abrahamsson vid Pargas sjöräddare berättar att sjöräddarna, som tur är, inte har haft några större uppdrag i sommar.

Till följd av den varma sommaren och coronaepidemin har många tagit sig ut till den åboländska skärgården. Mängden folk till sjöss har varit stor i sommar, vilket också syns i mängden uppdrag som Pargas sjöräddare haft.

Karoliina Abrahamsson som är volontär, styrelsemedlem och ansvarar för kommunikation och fastigheten vid Pargas sjöräddare säger att det har varit en bråd sommar för Pargas sjöräddare.

– Vi har alltid haft något uppdrag under våra jourtider i sommar. Det har varit varierande uppdrag: allt från att bogsera båt, som är det vanligaste uppdraget, till motorhaveri och andra mindre uppdrag, säger Karoliina Abrahamsson.

En röd sjöräddningsbåt som är förtöjd vid en brygga.
Bildtext Pargas sjöräddares båt Fagerholm.
Röda flytvästar som hänger på rad i en garderob.
Bildtext Kom ihåg flytvästen till sjöss, betonar Karoliina Abrahamsson vid Pargas sjöräddare.

Pargas sjöräddare har ännu inte haft något större uppdrag i sommar.

– Det är en utmärkt bra sak, för det skulle ju inte vara trevligt med några större olyckor. Vi har också rådgivit folk mycket, säger Abrahamsson.

Hur är det med folks sjövett, kan man bete sig till sjöss?

– Vi sjöräddare har inte noterat något riktigt förskräckligt eller ovanligt dumt beteende. Men som det har diskuterats i medierna skulle det behövas mera tålamod och mera praxis så att folk skulle veta hur man ska vara till sjöss. För det finns nog regler som ska följas och man kan inte köra hur som helst, säger Abrahamsson.

En brygga med havet i bakgrunden.
Bildtext Här brukar Pargas sjöräddares räddningsbåt Ad Mare vara förtöjd när den inte är ute på uppdrag, vilket var fallet när Yle Åboland besökte hembasen.

Mobilen räcker inte som navigeringsredskap

Förutom spelreglerna är det också ytterst viktigt att ha koll på vilken utrustning som behövs.

– Flytvästen är mycket viktig, men viktigare är att man observerar sin omgivning så att man inte kör in i sjömärken, på andra båtar eller på grund. Grundstötning är väldigt vanligt. Folk förlitar sig så mycket på telefonen, men lagen kräver att man också har sjökortet med sig, alltså att navigeringsredskapen är både elektroniska och till pappers, säger Abrahamsson.

Det är också ytterst viktigt att man följer med väderleken, som snabbt kan förändras.

En brygga med havet och en gul landsvägsfärja i bakgrunden.
Bildtext Pargas sjöräddares nya hembas ligger nära Pargas-Nagufärjan.

Hemmahamnen på Lillmälö en lyckad lösning

Förutom att rycka ut på uppdrag har Pargas sjöräddare i sommar fått göra sig hemmastadda i sin nya hembas på Lillmälö. Sjöräddarna flyttade ut från sin tidigare bas Antintupa vid Lillholmen i vintras eftersom byggnaden skulle rivas i samband med att man började bygga den nya bron vid Lillholmen. 

Efter att ha utrett några olika alternativ valde sjöräddarna att flytta verksamheten till lotsstationen på Lillmälö, där också Finnpilot är verksam. Karoliina Abrahamsson beskriver flytten till lotsstationen som en lyckad lösning.

– Samarbetet med Finnpilot har visat sig vara en win-win för bägge två. Finnpilot vistas och övernattar här ibland. För det mesta brukade det vara ganska tomt här när de var borta. Men nu är det mera liv på backen, säger Karoliina Abrahamsson.

Ett rött envåningshus som kantas av skog.
Bildtext Här i den nya hembasen som Pargas sjöräddare delar med Finnpilot finns kontor, sovrum, kök och bastu.
En miniatyrmodell av en röd sjöräddningsbåt.
Bildtext Också miniatyrmodellen av räddningsbåten Ad Mare har hittat tillrätta i de nya utrymmena på Lillmälö.

Abrahamsson beskriver den nya hemmahamnen på Lillmälö som en knutpunkt.

– Den är väldigt bra placerad här var båtfolket i regel rör sig, nära sjöfarten. Hembasen har också kunnat bistå som en station för samarbete med andra sjöräddningssällskap såsom Åbo och Nådendal. Också Finlands sjöräddningssällskaps räddningsbåt Jenny Wihuri var nyligen här på besök, säger Abrahamsson.

Det finns sjöräddare av olika slag. Man kan vara dem som konkret åker ut till sjöss, men man kan också vara på fastlandet som jag.

― Karoliina Abrahamsson, volontär och styrelsemedlem vid Pargas sjöräddare

Nya medlemmar är alltid välkomna

Karoliina Abrahamsson säger att medlemssituationen vid Pargas sjöräddare är bra för tillfället, men att det alltid behövs fler volontärer.

– Jag uppmuntrar folk till att ta kontakt, annars vet du inte om du kunde vara en lämplig medlem. Det finns sjöräddare av olika slag. Man kan vara dem som konkret åker ut till sjöss, men man kan också vara på fastlandet som jag. Jag har inte ännu varit ut till sjöss, men jag är aktivt med och hjälper där jag kan, exempelvis med fastigheten, betonar Karoliina Abrahamsson.