Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Mardrömsdagen som Valtteri Bottas fort vill glömma – nu har finländaren ödesveckor framför sig: "Ett lopp påverkar inte helheten"

Uppdaterad 01.08.2021 23:41.
Valtteri Bottas sitter på kantvägg.
Bildtext Valtteri Bottas race fick ett deppigt, och snabbt, slut.

Redan i den första kurvan hade Valtteri Bottas förstört både sitt egna och många andra förares lopp. Dåligt med tanke på finländarens stundande kontraktsdiskussioner, eller? "Det är helt och hållet upp till Toto Wolff att bedöma hur negativt det här ska inverka", säger Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens.

Usel start, en helt för sen inbromsning till första kurvan och sedan en krock med Lando Norris McLaren.

Där är ungefär allt som Valtteri Bottas hann med i Ungerns gp. Finländaren hade bara avklarat den första raksträckan då han orsakade en kedjekrock som tvingade fyra andra förare att ge upp.

– Det var helt och hållet hans egna fel. Det har han erkänt också, det finns ingen annan förklaring, klargör Yle Sportens formel-1 expert Fredrik af Petersens.

Mercedes-finländarens race gick snett direkt i starten. Andraplatsen var förlorad direkt och ledde till en lite för desperat väntan med bromspedalen i den första kurvan.

– Allting började där, då han missade och fick hjulspinn. Förarna försöker förstås ta tillbaka det de förlorar, men målrakan var inte särskilt lång.

– Han försökte naturligtvis bromsa så sent som möjligt, men den här gången var det för sent, poängterar experten.

Lämpligt straff

Bottas egna reflektioner då? Finländaren fick be om ursäkt av många konkurrenter efteråt.

– Det var mitt fel, jag kom bakifrån och då måste man bromsa tillräckligt tidigt. Jag gjorde en felbedömning, vilket också visar att det inte är så lätt att läsa situationerna i dagens förhållanden. Däcken låste sig och sen krockade jag med Lando, och kaoset hade börjat, kommenterar Bottas för STT.

Valtteri Bottas och Sergio Perez.
Bildtext Sergio Perez var en av dem som blev ett offer av kedjekrocken som startades av Bottas.

Kedjekraschen har följder för Bottas i nästa race, i Belgien om några veckor. Där väntar ett straff på fem startrutor.

– Det är lämpligt straff. Han visste nog om att han skulle få ett straff, frågan vara bara hur det skulle se ut. Det var ingen överraskning med fem rutor, jag skulle säga att det är det vanliga straffet för den där typen av incident, tycker af Petersens.

– Det är inte idealiskt för mitt lopp, men det är bara att godkänna. Åtminstone så går det att göra omkörningar på banan, så loppet är inte förlorat. Men visst blir det svårare, funderar Bottas.

"Även Lewis gör fel"

Följetongen om den andra förarplatsen i Mercedes nästa år lever vidare. Påverkar dagens fadäs Bottas chanser i kampen om kontraktet mot George Russell?

– Det är svårt att säga. Mitt betyg för Bottas har fram till denna helg varit mer än godkänd. Han har gjort vad han ska och han har hjälpt Lewis så mycket som det gått, och dessutom varit på pallen flera gånger.

– Den här gången gjorde han ett misstag, det är helt och hållet upp till Toto Wolff (stallchef i Mercedes) att bedöma hur negativt det här ska inverka. Det är svårt att sia om, menar af Petersens.

Och:

– Man ska faktiskt också komma ihåg Lewis krasch på Silverstone, som gav tio sekunders tidstillägg. Även Lewis gör fel, det är inte bara Valtteri. Alla förare gör förr eller senare misstag, så väl stora som små.

Valtteri Bottas vandrar mot ett öppet baksäte i en bil.
Bildtext Valtteri Bottas har inget kontrakt för nästa säsong.

Själv vill Bottas inte avslöja några förhandlingshistorier för media. Men hans team "jobbar" som bäst.

– Jag tror inte att en tävling påverkar helheten. Verkligen inte. Under nästa veckor får vi se vad som händer, tror Bottas.

Orättvist straff för Räikkönen

I ett race där flera toppnamn trillade bort direkt och Kimi Räikkönen startade från en förhållandevis fin position kunde man tro att säsongens andra poängplacering var aktuell.

Poängförhoppningarna var ändå borta efter depåhaveriet på det sjätte varvet, slår af Petersens fast. Alfa Romeo-föraren Räikkönen krockade med Nikita Mazepin då han skickats i väg från depån vid fel ögonblick.

– Det gjorde chefsmekanikern som kontrollerar depåstoppet helt galet fel, eftersom det blev en kollision.

Kimi Räikkönen talar med teampersonal.
Bildtext Kimi Räikkönen kunde inte hota om poäng efter stallets depåfiasko.

Den blåvita veteranföraren fick därefter ett tidsstraff på tio sekunder. Orättvist att straffa föraren för stallets miss, slår vår expert fast.

– Den där krocken får inte hända, och jag tycker det är helt fel att föraren ska straffas för något som en teammedlem gjort. Föraren är fullständigt oskyldig.

– Han tittar bara på den som kontrollerar stoppet och följer anvisningarna. När föraren vinkas i väg så kör han direkt, han vänder sig inte om som vi gör då vi lämnar i vår bil som stått parkerad vid gatan.

Uppdatering klockan 23.35: Sent på söndagskvällen blev tvåan Sebastian Vettel diskad eftersom han hade för lite bränsle kvar i sin bil efter målgång. Det betyder att Hamilton blev tvåa och att Carlos Sainz fick tredjeplatsen. Kimi Räikkönen fick i sin tur en poäng efter att ha stigit till tionde.